Overijsselse visie op het middenbestuur
Overijssel geeft met het verschijnen van het visierapport âDe vitale
coalitie van de provincie Overijsselâ een frisse invalshoek aan de
politieke discussie over de rol van het middenbestuur. De provincie
heeft haar partners in Overijssel gevraagd welke functie het
middenbestuur voor hen vervult, of zou moeten vervullen. Hun ideeën
en wensen zijn verenigd met de provinciale visie om zo de bouwstenen
te vormen voor dit document.
Deze visie is dan ook mede opgesteld op basis van de ideeën van vele
organisaties in Overijssel als gemeenten, waterschappen, bedrijven,
onderwijsinstellingen, zorginstellingen, woningbouwverenigingen en
regionale koepelorganisaties. Het middenbestuur is volop onderwerp van
discussie. Veel concept-verkiezingsprogrammaâs stellen voor
bestuurlijke drukte in het bestuurlijke middenniveau terug te dringen.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft een
discussienota uitgebracht en heeft aangegeven nog deze kabinetsperiode
een definitieve nota uit te brengen.
Integreren & verbinden
Waar de discussie zich vaak richt op de bestuurlijke structuur of over
de verdeling van taken en bevoegdheden, poogt de provincie om de
specifieke functie van het middenbestuur in het geheel van de overheid
zo scherp mogelijk te verwoorden. In de Overijsselse visie is de
functie van het middenbestuur om afzonderlijke beleidsterreinen te
integreren en verschillende partijen te verbinden in coalities die de
daad bij het woord voegen en daadwerkelijk maatschappelijke resultaten
boeken: âvitale coalitiesâ.
Economische ontwikkeling en ruimtelijke ordening raken elkaar sterk op
regionale schaal. Dat geldt ook voor natuur en kwaliteit van leven, of
mobiliteit en meedoen in de samenleving etc. Kortom, over de volle
breedte van maatschappelijke doelen is er behoefte aan
oplossingskracht op regionaal schaalniveau. We claimen in het
economische en sociale domein geen extra bevoegdheden. Wel willen we
erkenning en ruimte om als ondernemende overheid samen met anderen
regionaal samenhangende vraagstukken aan te pakken.
Open huishouding
Een autonome en open huishouding voor het middenbestuur is cruciaal in
deze rolopvatting. Het is de essentie van een publiek bestuur dat de
publieke belangen van een regionale leefgemeenschap vertegenwoordigt.
Bovendien vinden veel innovaties hun oorsprong in de autonome
beleidsruimte van gemeenten en provincies. De huidige, dynamische
samenleving vereist meer dan ooit een openbaar bestuur dat op
verschillende niveaus adequaat maatwerk kan leveren. Centraal
aangestuurde uitvoeringsloketten lijken vanuit Den Haag wellicht
aantrekkelijk. Maar ze kunnen niet het maatwerk leveren dat nodig is
voor het oplossen van echte problemen in hun concrete context. De
kracht van decentraal openbaar bestuur kan het Rijk versterken door
met duidelijke prestatie-afspraken veel meer ruimte te bieden aan
regionaal maatwerk.
Gezamenlijke organisatiekracht
Het middenbestuur heeft de schaal en de deskundigheid om integraal
beleid uit te voeren dat aansluit bij de ambities en behoeften in de
regio. De provincie Overijssel en vele maatschappelijke en
bestuurlijke partners in Overijssel bieden gezamenlijke
organisatiekracht aan voor een doelmatige en effectieve aanpak van
maatschappelijke prioriteiten als veiligheid, werkgelegenheid en
ruimtelijke ontwikkeling.