22-9-2006
VVD ontstelt over gifschandaal Ivoorkust
De VVD fractie heeft met afschuw kennis genomen van de gebeurtenissen
in Ivoorkust. Het schip de Probo Koala heeft door giftige lading te
lozen zeven doden en duizenden mensen gewonde mensen op zijn geweten.
De VVD wil dat de schuldigen worden gestraft. Ook wil de VVD dat de
Regering tot op de bodem uitzoekt wat er precies in Nederland is
gebeurd, of de wet is nageleefd en de procedures gevolgd. Ook het
handelen en de verantwoordelijkheid van de betreffende diensten in
Amsterdam moet duidelijk worden. Maar dat is in de eerste plaats de
verantwoordelijkheid van de gemeente Amsterdam zelf.
Hieronder vindt u de inbreng van VVD woordvoerder Paul de Krom. Alleen
het gesproken woord geldt.
In de eerste plaats wil ik namens mijn fractie onze afschuw uitspreken
over de gebeurtenissen in Ivoorkust. Dit had nooit mogen gebeuren. Het
is duidelijk dat geen enkel land de rest van de wereld mag opzadelen
met gevaarlijk afval dat zulke grote gevaren voor mens of milieu
oplevert. Degene die opdracht heeft gegeven dit giftig afval in
Ivoorkust te lozen mag zijn straf niet ontlopen. Pak ze, en sleep ze
voor de rechter!
Bij het debat over de Otapan heb ik al aangegeven dat wat mijn fractie
betreft degene die de rotzooi veroorzaakt, die ook moet opruimen. De
vervuiler betaalt dus. Ten tweede heb ik gesteld dit probleem alleen
maar in internationaal verband kan worden opgelost. Voorzover het de
internationale gemeenschap nog niet duidelijk was dat er dringend
actie is gewenst, kan daar nu geen twijfel meer over bestaan. Ik heb
in het Otapan debat suggesties gedaan wat de IMO snel kan doen.
Vervolgens is de vraag aan de orde wat er in Nederland nu precies rond
dit schip en haar lading is gebeurd. Dit debat dient ertoe de feiten
helder op tafel te krijgen. Op basis van telefonische informatie,
aldus VROM, is door de VROM inspectie aangegeven dat een EVOA
vergunning niet nodig was. Was er dan sprake van onjuiste of
onvolledige informatie? En zo ja, hoe is dat dan mogelijk? Volgens de
Volkskrant van vanmorgen heeft het hoofd van de Amsterdamse
Milieudienst toestemming gegeven om het gevaarlijke spul weer terug
het schip in te pompen. Kon dat zomaar of was daar een vergunning voor
nodig? Is het juist dat de betreffende medewerker `te nauwe banden
heeft' met afvalverwerker Amsterdam Port services? Ik begrijp dat een
strafrechtelijk onderzoek nog loopt, tegen het handelen van de
Amsterdamse dienst, de eigenaar van de lading Trafigura en het
verwerkingsbedrijf APS. Wat mij desondanks opvalt is dat terwijl het
strafrechtelijk onderzoek nog loopt, de verantwoordelijke Amsterdamse
wethouder Vos haar oordeel al klaar heeft: niemand in Amsterdam valt
iets te verwijten, aldus hetzelfde Volkskrant artikel. Maar was het
niet het zelfde kamerlid Vos, dat Minister Verdonk na de Schipholbrand
verweet voor haar beurt te hebben gesproken? De VVD fractie wil tot op
de bodem hebben uitgezocht hoe de zaken in Amsterdam zijn verlopen, en
wie waarvoor verantwoordelijk was. Wij respecteren uiteraard dat het
strafrechtelijk onderzoek nog loopt. Voordat alle feiten op tafel
liggen en de uitkomsten van dit onderzoek bekend zijn, wil en kan de
VVD fractie daar dus nog geen oordeel over uitspreken. Het is aan de
Staatssecretaris, voorzover hij het strafrechtelijk onderzoek niet
schaadt, in dit debat alle feiten en gebeurtenissen helder op tafel te
leggen. Ik beperk mij nu tot de volgende vragen:
1. Wanneer was precies bekend wat voor stof er wél in het schip Probo
Koala zat? Wie heeft dat vastgesteld c.q. had dat moeten vaststellen?
Wat is er toen voor actie ondernomen c.w. welke actie had moeten
worden ondernomen?
2. Hoe is het mogelijk dat terwijl een strafrechtelijk onderzoek was
ingesteld de Probo Koala alweer was uitgevaren en de politie het
nakijken had? Volgens mevrouw Vos had Amsterdam niet de bevoegdheid
het schip aan de ketting te leggen. Klopt dat?
3. Wat is precies de verantwoordelijkheid in deze zaak van de gemeente
Amsterdam en van de VROM inspectie? Heeft de gemeente resp. het
Ministerie correct gehandeld? Graag een toelichting. Wat is gebeurd en
wat had moeten gebeuren?
4. Wie draagt de verantwoordelijkheid voor de kosten van de
schoonmaakoperatie in Ivoorkust? Kan Trafigura aansprakelijk worden
gesteld?
5. Wat was er gebeurd als het schip wél in Amsterdam aan de ketting
was gelegd? Hadden we dan een Otapan II situatie gehad? Had Trafigura
dan aansprakelijk kunnen worden gesteld voor verwijdering van de
giftige lading?
Kortom: de VVD fractie vraagt de Staatssecretaris alle feiten en
verantwoordelijkheden eens goed en duidelijk op een rijtje te zetten.
VVD