2184675
Rekenkamercommissie
nummer: 03-2006
datum: 22.09..2006
Handhaving brandveiligheid onderzocht
De rekenkamercommissie van de gemeente Amersfoort heeft een onderzoek uitgevoerd naar het
handhavingsbeleid van de gemeente. Het onderzoek was toegespitst op de handhaving van de
brandveiligheidregels. De hoofdconclusie is dat de gemeente goed op weg is met deze handhaving,
maar dat in de beleidsaanpak en de organisatie nog verbeteringen noodzakelijk zijn.
Positieve ontwikkelingen handhavingsbeleid
De rekenkamercommissie heeft een aantal positieve ontwikkelingen vastgesteld. Allereerst heeft de
Brandweer de achterstand ingelopen in het verlenen van gebruiksvergunningen. Een
gebruiksvergunning is een vergunning voor het brandveilig gebruik van gebouwen waar grotere
groepen mensen verblijven, zoals een kantoorgebouw, café of verpleeghuis.
In de tweede plaats is een start gemaakt met een gemeentebrede afstemming van alle
handhavingactiviteiten in de vorm van `Programmatisch Handhaven'.
Ten derde zijn het toezicht en het instrumentarium van de brandweer aangescherpt. De
verwachtingen hiervan zijn positief.
Ervaringen gebruiksvergunninghouders
In het onderzoek is een enquête gehouden onder de houders van een gebruiksvergunning. Deze laat
enerzijds positieve resultaten zien ten aanzien van het gemeentelijk beleid en de naleving van de
brandveiligheidsregels. Zo blijkt dat de gebruiksvergunninghouders het goed vinden dat streng wordt
toegezien op de naleving van de brandveiligheidsregels. De meesten kennen de regels goed tot zeer
goed en vinden de regels duidelijk.
Anderzijds zegt eenderde van de gebruiksvergunninghouders dat bij de laatste controle één of
meerdere overtredingen zijn vastgesteld.
Knelpunten beleid en organisatie
De rekenkamercommissie concludeert dat de doelen van het gemeentelijke handhandhavingsbeleid
voor brandveiligheid nog onvoldoende zijn uitgewerkt en dat er niet genoeg aandacht besteed wordt
aan de evaluatie van de resultaten. Verder constateert de rekenkamercommissie dat de afstemming
van de verschillende gemeentelijke handhavingstaken nog te weinig is verankerd binnen de
organisatie.
De rekenkamercommissie heeft een aantal aanbevelingen geformuleerd om het handhavingsbeleid
en de organisatie hiervan in de toekomst te verbeteren.
Het college van Burgemeester en Wethouders zegt zich grotendeels te kunnen vinden in de
conclusies van de rekenkamercommissie. Een aantal aanbevelingen van de rekenkamercommissie
zijn al binnen de organisatie opgepakt. De overige aanbevelingen zullen de komende jaren ter hand
worden genomen.
Gemeente Amersfoort
Postbus 4000
3800 EA Amersfoort
Telefoon 033 - 469 45 29
Telefax 033 - 469 54 68
Vervolg
De rekenkamercommissie heeft haar rapport aangeboden aan de gemeenteraad. De gemeenteraad
bespreekt de conclusies en aanbevelingen uit het rapport tijdens De Ronde van 3 oktober as.
Nadere informatie:
Mw. M. Mehciz, secretaris rekenkamercommissie
Tel: 033-469 43 12 / e-mail: maj.mehciz@amersfoort.nl /www.amersfoort.nl
---- --
Gemeente Amersfoort