Campagne Achtergebleven.nl van start
Achtergebleven.nl
Persbericht
Campagne Achtergebleven.nl van start
Amsterdam, 22 september 2006
Op 22 september gaat de campagne 'Achtergebleven.nl, een initiatief van verontruste
burgers' van start. Met 'Achtergebleven.nl' willen de initiatiefnemers het accent leggen
op diversiteit als businesscase en niet als social case. De Nederlandse economie heeft om
te groeien en te innoveren, veel jonge en intelligente mensen nodig. Om deze mensen te
vinden moet je in het buitenland zijn of gebruik maken van de aanwezige nieuwe
Nederlanders in onze samenleving. Doel van de campagne is maatschappelijke bewustwording
en agendasetting bij politiek en bedrijfsleven. Bizon Media heeft voor deze campagne 3000
billboards beschikbaar gesteld. Via de website www.achtergebleven.nl is iedereen
uitgenodigd zich te verdiepen in het vraagstuk en mee te discussiëren in het forum.
Verder komen er debatten, waarbij topmensen uit het bedrijfsleven en de politiek worden
uitgenodigd om hun visie te geven.
Grondlegger van 'Achtergebleven.nl' is ontwerper Erwin Slegers. Erwin Slegers heeft ruime
ervaring met grootschalige projecten in de openbare ruimte. Van zijn hand zijn de
projecten 'Waar Rook Is' dat een uitspraak deed over het opkomende rechts-extremisme en
gerealiseerd is met steun van Pathé Nederland, en 'Zonder Titel' dat is ontwikkeld
als monument voor allen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd. Dit laatste
project maakte gebruik van abri's op de perrons van het Centraal Station van Amsterdam.
Het beeld dat voor het project is gebruikt is eenduidig en direct te herkennen: een
zware, lege jas die met tape is vastgeplakt op een blanke achterwand. Afzender en uitleg
zijn bewust achterwege gelaten. Slechts de verwijzing naar de website
www.achtergebleven.nl is vermeld. Deze website fungeert vervolgens als platform voor
iedereen, zowel organisaties als individuen, die zich betrokken voelt bij deze immense
tragedie.
De jas functioneert binnen het project als metafoor voor bescherming tegen de elementen,
voor behaaglijkheid en geborgenheid. De jas is als een tweede huid, een huis waarin je
woont en veilig weet. Zonder jas, zonder huis ben je naakt en kwetsbaar. Daarnaast is het
een indirecte verwijzing naar de rol van mode in onze samenleving waar kleding
nadrukkelijk gebruikt wordt voor het verkrijgen van een bepaalde identiteit of imago.
Door onze veilige en rijke samenleving heeft kleding zijn basale functie kunnen inruilen
voor een rol als beeldbepaler. Het is een luxe die de gemiddelde asielzoeker zich niet
kan veroorloven. Hierdoor houdt het project ons ook een spiegel voor en doet het
impliciet een uitspraak over de rijkdom van onze samenleving.
Mede-initiatiefnemers zijn Paul Abell en Kenneth Erselina (Abell en Erselina, Atelier
Voor Corporate Diversity), Richard Tuhumury (Dialog designers), Marcel Sukel
(Bevrijdingspop Haarlem), Eddy Schekman (Cashtoday) en Rahma el Mouden (MAS
dienstverleners en zwarte zakenvrouw van het jaar 1999).
Achtergebleven.nl is ook partner van De Slinger. De Slinger is door Mickey Huibregtsen
opgericht en wil een keten zijn van organisaties en individuen die willen bijdragen aan
een hechtere samenleving.
Persinformatie:
Marcel Sukel, (020) 531 46 29, (06) 525 05 962 of info@achtergebleven.nl
www.achtergebleven.nl
U bent van harte uitgenodigd bij de launch op vrijdag 22 september vanaf 15.00 uur in het
Lloyd Hotel te Amsterdam.
Wij stellen het op prijs als u uw komst vooraf kenbaar maakt.