Nieuwsbrief 22 september 2006

Botlekspoortunnel in dienst

Zondagmiddag 17 september reden de eerste Railiontreinen zonder problemen door de geboorde Botlekspoortunnel. De tunnel lost een cruciaal knelpunt op in de Betuweroute. Tot voor kort reden nog dagelijks zon 65 goederentreinen over de enkelsporige Botlekbrug. Omdat die gemiddeld de helft van de tijd open staat voor de scheepvaart, leverde dat veel wachtende goederentreinen op. Dankzij de nieuwe tunnel is een forse capaciteitswinst haalbaar en neemt de betrouwbaarheid van de treindienst toe.

Boren in het sterk geĂŻndustrialiseerde Rotterdamse havengebied was bijzonder complex: de ondergrondse infrastructuur is er namelijk zeker zo druk als de bovengrondse. De tunnel is uitgerust met ultramoderne tunneltechnische installaties, zoals sprinklers, ventilatoren, brand- en treindetectie, telecommunicatie, noodstroomvoorziening en vloeistofafvoer. De totale lengte van de Botlekspoortunnel bedraagt 3.065 meter, de afstand tussen de tunnelbuizen is ongeveer 10 meter en er zijn 3 dwarsverbindingen.

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat opent de Botlekspoortunnel officieel op 17 oktober.

Omya kiest opnieuw voor Railion

Railion Nederland sloot in nauwe samenwerking met Railion Deutschland een 3-jarig contract af met Omya voor het unit cargovervoer tussen Nederland en Duitsland. Het contract vangt aan met ingang van april 2007, wanneer het huidige contract afloopt. Momenteel vervoert Railion voor Omya per week 60 tot 70 wagons met kaoline, waarvan een deel richting de oosterburen.

Innovatie: Railion test stille remblokken

Minder treingeluid is een hot issue binnen de railsector. Op grond van geluidsoverlast zou de wetgever immers de capaciteit op het spoor kunnen beperken. Geluidsschermen helpen weliswaar, maar maatregelen aan de bron zijn uiteraard beter. Nieuwe typen remblokken moeten de geluidsoverlast van bestaande wagons reduceren. Railion test ze binnenkort uit.

Oneffenheden op wielen veroorzaken namelijk het meeste lawaai bij goederentreinen. Deze ontstaan doordat de gietijzeren remblokken bij het remmen het loopvlak van de wielen opruwen. Kunststof remblokken ruwen de wielen niet op, maar zijn wel stukken duurder omdat er een ander remsysteem voor nodig is.

Railion heeft de afgelopen jaren meegewerkt aan de ombouw van een aantal testseries die uitstekend blijken te voldoen. Maar voor massale ombouw is gezocht naar een materiaal dat ook in bestaande remsystemen kan worden gebruikt. Dat materiaal zogenaamd sintermateriaal is inmiddels door een aantal Nederlandse railbedrijven ontwikkeld en onlangs als LL-remblokken in Duitsland op verschillende typen goederenwagons met succes getest.

Dankzij deze gunstige testuitkomsten worden vanaf dit najaar in Nederland geluidmetingen bij reguliere treinen uitgevoerd door ProRail en NedTrain Consulting. Railiontreinen met LL-remblokken zullen vooral op trajecten in Zeeland en Brabant rijden. Voor deze streng gecontroleerde - praktijkproeven wordt minimaal twee jaar uitgetrokken.

De internationale veiligheidseisen aan railmaterieel zijn zwaar en nieuwe materialen worden uitsluitend na grondige duurproeven toegelaten. Bovendien zoeken railvervoerders nog naar financieringsmogelijkheden voor deze, aanzienlijk duurdere, remblokken. Railion pleit daarom voor de ontwikkeling van een subsidieregeling die de vervoerders tegemoet komt en zo de Europese invoering van stille remblokken aanzienlijk zal versnellen.

Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.