Nieuwsbrief 22 september 2006
Botlekspoortunnel in dienst
Zondagmiddag 17 september reden de eerste Railiontreinen zonder
problemen door de geboorde Botlekspoortunnel. De tunnel lost een
cruciaal knelpunt op in de Betuweroute. Tot voor kort reden nog
dagelijks zon 65 goederentreinen over de enkelsporige Botlekbrug.
Omdat die gemiddeld de helft van de tijd open staat voor de
scheepvaart, leverde dat veel wachtende goederentreinen op. Dankzij de
nieuwe tunnel is een forse capaciteitswinst haalbaar en neemt de
betrouwbaarheid van de treindienst toe.
Boren in het sterk geĂŻndustrialiseerde Rotterdamse havengebied was
bijzonder complex: de ondergrondse infrastructuur is er namelijk zeker
zo druk als de bovengrondse. De tunnel is uitgerust met ultramoderne
tunneltechnische installaties, zoals sprinklers, ventilatoren, brand-
en treindetectie, telecommunicatie, noodstroomvoorziening en
vloeistofafvoer. De totale lengte van de Botlekspoortunnel bedraagt
3.065 meter, de afstand tussen de tunnelbuizen is ongeveer 10 meter en
er zijn 3 dwarsverbindingen.
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat opent de Botlekspoortunnel
officieel op 17 oktober.
Omya kiest opnieuw voor Railion
Railion Nederland sloot in nauwe samenwerking met Railion Deutschland
een 3-jarig contract af met Omya voor het unit cargovervoer tussen
Nederland en Duitsland. Het contract vangt aan met ingang van april
2007, wanneer het huidige contract afloopt. Momenteel vervoert Railion
voor Omya per week 60 tot 70 wagons met kaoline, waarvan een deel
richting de oosterburen.
Innovatie: Railion test stille remblokken
Minder treingeluid is een hot issue binnen de railsector. Op grond van
geluidsoverlast zou de wetgever immers de capaciteit op het spoor
kunnen beperken. Geluidsschermen helpen weliswaar, maar maatregelen
aan de bron zijn uiteraard beter. Nieuwe typen remblokken moeten de
geluidsoverlast van bestaande wagons reduceren. Railion test ze
binnenkort uit.
Oneffenheden op wielen veroorzaken namelijk het meeste lawaai bij
goederentreinen. Deze ontstaan doordat de gietijzeren remblokken bij
het remmen het loopvlak van de wielen opruwen. Kunststof remblokken
ruwen de wielen niet op, maar zijn wel stukken duurder omdat er een
ander remsysteem voor nodig is.
Railion heeft de afgelopen jaren meegewerkt aan de ombouw van een
aantal testseries die uitstekend blijken te voldoen. Maar voor massale
ombouw is gezocht naar een materiaal dat ook in bestaande remsystemen
kan worden gebruikt. Dat materiaal zogenaamd sintermateriaal is
inmiddels door een aantal Nederlandse railbedrijven ontwikkeld en
onlangs als LL-remblokken in Duitsland op verschillende typen
goederenwagons met succes getest.
Dankzij deze gunstige testuitkomsten worden vanaf dit najaar in
Nederland geluidmetingen bij reguliere treinen uitgevoerd door ProRail
en NedTrain Consulting. Railiontreinen met LL-remblokken zullen vooral
op trajecten in Zeeland en Brabant rijden. Voor deze streng
gecontroleerde - praktijkproeven wordt minimaal twee jaar
uitgetrokken.
De internationale veiligheidseisen aan railmaterieel zijn zwaar en
nieuwe materialen worden uitsluitend na grondige duurproeven
toegelaten. Bovendien zoeken railvervoerders nog naar
financieringsmogelijkheden voor deze, aanzienlijk duurdere,
remblokken. Railion pleit daarom voor de ontwikkeling van een
subsidieregeling die de vervoerders tegemoet komt en zo de Europese
invoering van stille remblokken aanzienlijk zal versnellen.
Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en
logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.