Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
22 september 2006
administratieve lasten dalen met 100 miljoen eurO door wet goederenvervoer
De ministerraad heeft op voorstel van minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat met vernieuwing van de wet goederenvervoer over de weg (WGW). De
doelstellingen van het wetsvoorstel Wet wegvervoer goederen (WGW) zijn
versobering van de regelgeving, vermindering van de administratieve lasten
en verbetering van de handhaafbaarheid. Door niet meer te regelen dan
Europees voorgeschreven is, wordt er gezorgd voor een "level playing
field": gelijke concurrentievoorwaarden voor alle vervoerders.
Door de verdergaande liberalisering van de Europese interne markt neemt de
internationale concurrentie binnen de Europese Unie toe. De Nederlandse
vervoerders moeten onder dezelfde condities kunnen werken als hun Europese
concurrenten. De versobering van de regelgeving bestaat uit:
- de verhoging van de ondergrens voor de vergunningplicht van
vrachtauto's met een toegestaan laadvermogen van 500 kg tot vrachtauto's
met een maximaal toegelaten gewicht van 3500 kg;
- het schrappen van de inschrijvingsplicht van het eigen vervoer;
- de verlaging van de eisen voor de financiële draagkracht tot het
Europese minimum van 9.000 euro voor de eerste vrachtauto en 5.000 euro
voor iedere volgende vrachtauto;
- het schrappen van de eis van dienstbetrekking voor de chauffeurs,
en
- het schrappen van de aparte vergunning voor het binnenlands
goederenvervoer over de weg; na het in werking treden van de wet zal
alleen een EU breed geldende vergunning afgegeven worden en vervalt de
vergunning die alleen in Nederland geldig is. In de huidige situatie moet
eerst een binnenlandse vergunning worden aangevraagd om in aanmerking te
komen voor een Europese vergunning.
De tweede doelstelling van dit wetsvoorstel is de vermindering van de
administratieve lasten voor het bedrijfsleven. Minister Peijs van Verkeer
en Waterstaat heeft eerder aangegeven dat ze maatregelen wil doorvoeren om
de administratieve lasten voor het bedrijfsleven te verminderen. Bij het
goederenvervoer over de weg is de versobering en digitalisering van de
vrachtbrief de grootste post.
In het jaar 2007 leidt de voorgestelde invoering van de WGW tot een
aanzienlijke reductie van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven.
De vermindering bestaat onder andere uit het schrappen van de
inschrijvingsplicht eigen vervoer; het schrappen van de eis van
dienstbetrekking en de ophoging van de ondergrens, en de verplichting om
bij het binnenlands goederenvervoer een vrachtbrief op te maken. Met al
deze maatregelen bespaart het bedrijfsleven 100 miljoen euro per jaar.
RVD, 22.09.2006
Ministerie van Algemene Zaken