Provincie Drenthe

Twaalf niet-fietsende noordelingen een maand lang op de fiets naar het werk

19 Sep 2006

Op 20 september starten de provincies Groningen, Fryslân en Drenthe een fietspromotiecampagne onder het motto `Fiets het verschil!' Op deze dag krijgen twaalf niet-fietsende noordelingen tijdens startacties in Hoogeveen, Groningen en Leeuwarden een gloednieuwe fiets uitgereikt. Eén van de voorwaarden is dat de deelnemers een maand lang op de fiets naar het werk gaan. Over hun ervaringen met het fietsen vertellen de deelnemers gedurende deze maand op een eigen weblog op de campagnewebsite: www.fietshetverschil.nl. Nationale Fietsprojecten, Trappers, de Friesland Zorgverzekeraar, TNO, Unigarant en VCC Noord-Nederland ondersteunen de campagne.

Uit onderzoek dat vorig jaar is uitgevoerd door de provincie Fryslân blijkt dat slechts een kwart van de werkende mensen regelmatig op de fiets naar het werk gaat. Dit ondanks de vele voordelen van fietsen, zoals een betere conditie, goed voor de lijn, tijdwinst op korte trajecten, minder kosten en minder belasting van het milieu. De meest genoemde reden waarom mensen niet op de fiets naar het werk gaan, is dat fietsen `teveel tijd kost' of dat `de afstand te groot' is. Dit is opvallend, want de gemiddelde woon-werk afstand in Nederland bedraagt 8 km. Verder is uit onderzoek gebleken dat veel werknemers een afstand van 10 km best aanvaardbaar vinden voor een fietstocht. Met de fietscampagne willen de partners duidelijk maken dat de fiets geen tijdrovend vervoersmiddel is, maar een slim, goedkoop, tijdbesparend en verantwoord middel om aan je broodnodige beweging te komen en aan je conditie te werken. Zij hopen dat de verhalen van de proefpersonen en het delen van ervaringen en tips anderen motiveert ook eens wat vaker de fiets te pakken.

De twaalf deelnemers aan de campagne zijn geworven bij drie ziekenhuizen in het Noorden. Vier deelnemers zijn werkzaam bij Zorggroep Noorderbreedte in Leeuwarden, vier bij het Martini Ziekenhuis in Groningen en vier bij Ziekenhuis Bethesda in Hoogeveen. De ziekenhuizen werken aan de campagne mee omdat zij het fietsgebruik bij de eigen medewerkers (verder) willen stimuleren.

Zorggroep Noorderbreedte zal tijdens de campagneperiode bovendien meedoen aan een pilot van Trappers en een onderzoek van TNO naar de effecten van fietsen op de prestatie van medewerkers op de werkvloer. Trappers is een soort airmilessysteem waarmee de werkgever de fietsende medewerkers op een fiscaal aantrekkelijke manier beloont voor het aantal gefietste kilometers.

Meer informatie over de campagne, het project Trappers en het TNO-onderzoek vindt u vanaf 20 september op de campagnewebsite: www.fietshetverschil.nl