Twaalf niet-fietsende noordelingen een maand lang op de fiets naar het
werk
19 Sep 2006
Op 20 september starten de provincies Groningen, Fryslân en Drenthe
een fietspromotiecampagne onder het motto `Fiets het verschil!' Op
deze dag krijgen twaalf niet-fietsende noordelingen tijdens
startacties in Hoogeveen, Groningen en Leeuwarden een gloednieuwe
fiets uitgereikt. Eén van de voorwaarden is dat de deelnemers een
maand lang op de fiets naar het werk gaan. Over hun ervaringen met het
fietsen vertellen de deelnemers gedurende deze maand op een eigen
weblog op de campagnewebsite: www.fietshetverschil.nl. Nationale
Fietsprojecten, Trappers, de Friesland Zorgverzekeraar, TNO, Unigarant
en VCC Noord-Nederland ondersteunen de campagne.
Uit onderzoek dat vorig jaar is uitgevoerd door de provincie Fryslân
blijkt dat slechts een kwart van de werkende mensen regelmatig op de
fiets naar het werk gaat. Dit ondanks de vele voordelen van fietsen,
zoals een betere conditie, goed voor de lijn, tijdwinst op korte
trajecten, minder kosten en minder belasting van het milieu. De meest
genoemde reden waarom mensen niet op de fiets naar het werk gaan, is
dat fietsen `teveel tijd kost' of dat `de afstand te groot' is. Dit is
opvallend, want de gemiddelde woon-werk afstand in Nederland bedraagt
8 km. Verder is uit onderzoek gebleken dat veel werknemers een afstand
van 10 km best aanvaardbaar vinden voor een fietstocht. Met de
fietscampagne willen de partners duidelijk maken dat de fiets geen
tijdrovend vervoersmiddel is, maar een slim, goedkoop, tijdbesparend
en verantwoord middel om aan je broodnodige beweging te komen en aan
je conditie te werken. Zij hopen dat de verhalen van de proefpersonen
en het delen van ervaringen en tips anderen motiveert ook eens wat
vaker de fiets te pakken.
De twaalf deelnemers aan de campagne zijn geworven bij drie
ziekenhuizen in het Noorden. Vier deelnemers zijn werkzaam bij
Zorggroep Noorderbreedte in Leeuwarden, vier bij het Martini
Ziekenhuis in Groningen en vier bij Ziekenhuis Bethesda in Hoogeveen.
De ziekenhuizen werken aan de campagne mee omdat zij het fietsgebruik
bij de eigen medewerkers (verder) willen stimuleren.
Zorggroep Noorderbreedte zal tijdens de campagneperiode bovendien
meedoen aan een pilot van Trappers en een onderzoek van TNO naar de
effecten van fietsen op de prestatie van medewerkers op de werkvloer.
Trappers is een soort airmilessysteem waarmee de werkgever de
fietsende medewerkers op een fiscaal aantrekkelijke manier beloont
voor het aantal gefietste kilometers.
Meer informatie over de campagne, het project Trappers en het
TNO-onderzoek vindt u vanaf 20 september op de campagnewebsite:
www.fietshetverschil.nl