http://www.evo.nl
20-09-2006 - EVO: âversnelling infrastructuur Zuidvleugel cruciaalâ
Zuidvleugel cruciaalâ
De grote filedruk in een economisch zo belangrijke regio als
Zuid-Holland, op zowel hoofd- als onderliggend wegennet, vraagt om
constructieve oplossingen en wel op afzienbare termijn.
Verladersorganisatie EVO is dan ook overwegend aangenaam verrast over
de wijze waarop de plannen voor Zuid-Holland zijn bijgesteld.
Het is echter hoogst merkwaardig dat de verlenging van de A4
Midden-Delfland in aanmerking lijkt te komen voor tolheffing, terwijl
er al honderden miljoenen beschikbaar zijn om deze 6,5 kilometer
asfalt eindelijk aan te leggen. Tolheffing om de aanleg van
infrastructuur te financieren is volstrekt uit den boze.
EVO stelt tevreden vast dat verbreding van een aantal cruciale
onderdelen van de A4 Burgerveen-Leiden wordt versneld. Zoals EVO al
aangaf in de recente Economische Wegwijzer met fileprognoses voor
2006, kan het toch niet zo zijn dat de files op dit traject alsmaar
langer worden doordat het opleveren van twee aquaducten onnodig lang
op zich laat wachten? Ook de oproep van EVO om de A13/A16 versneld aan
te pakken is gehoord. Het kabinet geeft aan nog dit jaar te
onderzoeken of dit traject in 2014 in plaats van 2020 gerealiseerd kan
worden. Ook voor dit project ziet EVO tol niet als oplossing voor
versnelde financiering, maar wel de versnellings- of kilometerprijs.
De netwerkanalyse voor de Zuidvleugel dient als basis voor betrouwbare
reistijden in de regio. EVO verwacht veel van de financiële en
bestuurlijke afspraken die hierover in het najaar gemaakt worden. EVO
gaat ervan uit daar volledig bij betrokken te worden om de
doorstroming van het voor de economie zo belangrijke goederenvervoer
te kunnen garanderen.