http://www.evo.nl
20-09-2006 - EVO: âTevreden over ambitie kabinet, nu nog een goede
uitwerkingâ
nog een goede uitwerkingâ
COMMENTAAR EVO OP PRINSJESDAG
EVO is tevreden over het succes dat het kabinet heeft met zijn inzet
op economische ontwikkeling. Ook de nieuwe kabinetsplannen richten
zich op een krachtige economie. EVO juicht deze ambitie toe, maar ziet
nog wel haken en ogen aan de uitwerking van de plannen. Dit schrijft
EVO in een brief aan premier Balkenende.
Fileproblematiek
De toenemende fileproblematiek vraagt om ambitieuze doelstellingen.
Het kabinet zet daarbij in op een veelvoud van
financieringsinstrumenten zoals kilometerheffing, versnellingsprijs en
tolheffing. Door nu al ervan uit te gaan dat deze systemen zich
bewijzen, kon het kabinet zich wel eens rijk rekenen.
EVO vindt tolheffing om de aanleg van infrastructuur te financieren
volstrekt uit den boze. Zo is het ronduit merkwaardig dat de
verlenging van de A4 Midden-Delfland in aanmerking lijkt te komen voor
tolheffing, terwijl er al honderden miljoenen beschikbaar zijn om deze
6,5 kilometer asfalt eindelijk aan te leggen.
EVO pleit daarnaast voor doelgroepbeleid dat goederenvervoer met zijn
grote waarde voor de economie de ruimte geeft. Bijvoorbeeld door
personenverkeer en goederenvervoer te scheiden door de aanleg van
doelgroepstroken.
Eendrachtig en snel tot besluiten komen, bespaart veel geld en tijd.
De ânetwerkanalysesâ waarin de bereikbaarheidsknelpunten in diverse
regioâs zijn vastgesteld, moeten veel overleg overbodig maken. EVO
kijkt dan ook met grote verwachtingen uit naar de afspraken die
nationale en regionale partijen gaan maken. Daarom zal EVO dit najaar
wijzen op het belang van betere doorstroming voor goederenvervoer,
omdat dit de motor voor economische ontwikkeling is.
Antiterrorismemaatregelen en criminaliteitsbestrijding
De focus van het kabinet ligt op het voorkomen van terroristische
aanslagen en criminaliteit. EVO ondersteunt dit principe maar
constateert ook hier dat het nog schort aan de invulling.
De Europese Commissie zet nadrukkelijk in op een verordening gericht
op beveiliging van de logistieke keten. Uitgangspunt hierbij is dat
bedrijven op vrijwillige basis maatregelen nemen om het vervoer van
hun goederen te beschermen. Maar daarbij is het wel essentieel dat die
bedrijven ook iets terug zien voor die investeringen.
Een bedrijf dat heeft gezorgd voor een veiliger logistieke keten, zou
bijvoorbeeld op minder inspecties van de lading moeten kunnen rekenen.
Echter, reële voorstellen die het bedrijfsleven stimuleren om te
investeren in het beveiligingsniveau van de keten, ontbreken
vooralsnog. De investering van 31 miljoen euro door het ministerie van
Justitie richt zich vooral op cameratoezicht en het bekostigen van de
organisatie NCTB. EVO zou daarnaast graag zien dat het kabinet ook
investeert in proefprojecten. Op die manier speel je tijdig in op de
regelgeving vanuit Brussel. Maar in de begroting van Verkeer &
Waterstaat worden hiervoor geen middelen vrijgemaakt.
EVO vreest daarnaast voor een schijnveiligheid. Want hoewel overheden
inzetten op het voorkomen van aanslagen, vergeten zij aan de basis de
problemen aan te pakken. Zo is er in Nederland een groot gebrek aan
beveiligde parkeerplaatsen. Hiervoor lijkt nog steeds geen geld
beschikbaar te zijn.
Vervoer gevaarlijke stoffen
Het proces om te komen tot een goed uitgebalanceerd basisnet voor het
vervoer van gevaarlijke stoffen is zeer complex en vergt meer tijd dan
aanvankelijk werd voorzien. Het lijkt noodzakelijk om voor het
basisnet meer tijd te nemen en de ruimte daarvoor is aanwezig. Er
bestaat immers een goed werkend systeem voor het routeren van het
vervoer van gevaarlijke stoffen.
Wegwerken onderhoud vaarwegen langzamer dan bij spoor en weg
EVO betreurt het dat wegwerken van de achterstand voor de vaarwegen
tot 2020 moet duren, terwijl de achterstanden voor weg en spoor al in
2012 ingelopen zijn.
Onduidelijkheid over tarieven spoor
Het is positief dat de Betuweroute in 2007 in bedrijf gaat. Intriest
is het echter dat ook nadat vervoerders en verladers het ministerie
een goed voorstel hebben gedaan, het bedrijfsleven nog steeds niet
weet hoe hoog de gebruikersvergoeding de komende vijf jaar gaat worden
voor zowel de Betuweroute als voor het reguliere spoornet.
Minder verkeersslachtoffers
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers kan met vier tot zeven
afnemen als Langere Voertuigen (ecocombiâs) worden toegestaan in
Nederland. Daarvoor is medewerking van alle gemeenten, provincies én
Prorail voor wat betreft toestemming voor het passeren van
spoorwegovergangen noodzakelijk.