Persbericht
0609.839
Den Haag, dinsdag 19 september 2006
EnBW en Siemens plannen allereerste megawatt-brandstofcelcentrale
EnBW Energie Baden-Württemberg AG en Siemens Power Generation willen
samen een uiterst efficiënte hybride-energiecentrale op basis van
brandstofceltechnologie gaan bouwen. Er zijn plannen voor de bouw van
een megawatt-demonstratiecentrale. Doel van het proefproject is een
beduidend hoger rendement te realiseren, waarbij maar liefst 70
procent van de verbrandingsenergie wordt omgezet in elektriciteit. De
voorbereidende fase, te beginnen met de bouw van een
pilot-installatie, wordt naar verwachting in 2008 afgerond. Vanaf 2012
volgt dan de geplande hybride brandstofcelcentrale.
Het rendement van de pilot-installatie ligt beduidend hoger dan bij
moderne, reeds bestaande centrales met stoom- en gasturbines, die
momenteel een rendement van maximaal 60 procent halen. De
rendementsstijging moet gerealiseerd worden door in de
hybride-energiecentrale een hogetemperatuur-brandstofcel te koppelen
aan een gasturbine, waardoor de brandstof nog beter benut en de
uitstoot zoveel mogelijk teruggedrongen wordt.
Het project loopt over meerdere jaren en omvat behalve basisonderzoek
ook de technologietransfer naar commercieel toepasbare
hybride-elektriciteitscentrales. Wanneer het project tot een goed
einde wordt gebracht, is de hybride technologie ongeveer tien jaar
eerder operationeel dan momenteel door deskundigen verwacht wordt.
De divisie Siemens Power Generation levert voor de eerste
wetenschappelijke conceptfase een hogetemperatuur-brandstofcel van het
type SOFC met een capaciteit van vijf kilowatt. Wij verheugen ons erop
in een langdurige en innovatieve samenwerking met EnBW en DLR de basis
te leggen voor het op grote schaal toepassen van hybride
brandstofceltechnologie, aldus Norbert König, directielid van Siemens
Power Generation. Het instituut voor technische thermodynamica, dat
deel uitmaakt van DLR, heeft het beheer over de brandstofcel en voert
analyses uit.
In Siemens hebben we een competente partner gevonden voor deze uiterst
efficiënte en innovatieve technologie, aldus Professor Thomas
Hartkopf, die binnen de EnBW-directie verantwoordelijk is voor de
techniek. Hiermee zetten we een grote stap vooruit in ons streven om
meer energie op te wekken met steeds minder brandstof en de uitstoot
steeds verder te verlagen. EnBW beheert sinds 2001 een landelijk
programma voor het bevorderen van brandstofcellen. De brandstofcellen
worden daadwerkelijk toegepast bij klanten en partners, zodat EnBW
inmiddels kan bogen op technische ervaring met het beheer van ruim 20
installaties. Sinds 2006 zijn ook de eerste ervaringen opgedaan met
brandstofcellen die gevoed worden door biogas.
In de eerste projectfase, die naar verwachting drie jaar zal duren,
dienen de afzonderlijke componenten als uitgangspunt voor het
ontwikkelen van een bedrijfsconcept en een bijbehorend simulatiemodel.
Het regelconcept zal worden ontwikkeld door het Instituut voor
Luchtvaarttechniek aan de universiteit van Stuttgart. In de
daaropvolgende fase, die van start gaat in 2009, zullen de
testcomponenten worden geconfigureerd en vanaf 2012 wordt de
configuratie geoptimaliseerd.
Speciaal voor dit project is met steun van de Helmholtz-Gemeinschaft
deutscher Forschungszentren (vereniging van Duitse onderzoekscentra)
een overkoepelende werkgroep opgezet binnen het Duitse Centrum voor
Lucht- en Ruimtevaart (DLR). Hierin bundelen het DLR en de
Universiteit van Stuttgart hun krachten. Woordvoerder van de
onderzoeksgroep is professor Manfred Aigner van het DLR-Instituut voor
Verbrandingstechniek, dat de door het instituut beheerde
microgasturbine en laboratoriumfaciliteiten beschikbaar zal stellen.
Vaste-oxidebrandstofcellen (SOFC, Solid Oxide Fuel Cell) zetten
verbrandingsenergie via een elektrochemische reactie direct en uiterst
efficiënt om in stroom en warmte. Anders dan bij bestaande
brandstofcelinstallaties werkt de brandstofcel in een
hybride-energiecentrale onder een hogere gasdruk, hetgeen zorgt voor
een hoger rendement bij dezelfde capaciteit. De benodigde perslucht
wordt uit de compressor van de gasturbine gehaald. De hete
uitlaatgassen van de brandstofcel, waarin nog brandbare stoffen
zitten, worden teruggevoerd in de brander van de gasturbine. Met deze
nieuwe techniek kan het gebruik van fossiele brandstoffen gereduceerd
worden, waardoor de milieubelasting daalt. Het onderdeel Stationary
Fuel Cells van Siemens Power Generation, gevestigd in Pittsburgh in de
Amerikaanse staat Pennsylvania, is wereldwijd marktleider op het
gebied van vaste oxidebrandstofcellen.
De divisie Power Generation (PG) van Siemens AG is een van de grootste
ondernemingen in de internationale energieproductiesector. In het
boekjaar 2005 (ultimo september) behaalde Siemens PG een omzet van
circa EUR 8,1 miljard en haalde orders binnen ter waarde van EUR 11
miljard. Het resultaat van de divisie bedroeg EUR 951 miljoen. Bij
Siemens PG waren ultimo september 2005 wereldwijd circa 33.500
medewerkers in dienst. Zie www.siemens.de/powergeneration voor meer
informatie
EnBW Energie Baden-Württemberg AG is met circa vijf miljoen afnemers
het derde energiebedrijf in Duitsland. Met circa 18.000 medewerkers
realiseerde EnBW in 2005 een jaaromzet van EUR 10.769,3 miljoen. De
kernactiviteiten van EnBW zijn gericht op de terreinen elektriciteit,
gas en energie-/milieudiensten. Zie www.enbw.com voor meer informatie.
Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: (070) 333 2325,
E-mail: bernard.bos@siemens.com
Internet www.siemens.nl/persinfo
Siemens