http://www.evo.nl
20-09-2006 - Beter bereikbaar Nederland begint in Brabant
Brabant
Mobiliteit staat hoog op de politieke agenda: de Randweg Eindhoven
wordt niet in vijf maar in vier jaar aangelegd en ook van het nieuwe
programma Filevermindering wordt concreet werk gemaakt. Volgens EVO
moeten maatregelen, als Groene Golf en de Filter Uitvoegend
Vrachtverkeer, de zogenaamde UV-filter, snel en volgens planning in
2007/2008 worden uitgerold. Deze maatregelen bevorderen namelijk de
doorstroming en vergroten de capaciteit en verkeerveiligheid.
Urgentie staat buiten kijf
De urgentie is dan ook hoog. Voor Brabant, de tweede economische motor
van Nederland komt dit geen seconde te vroeg. De Netwerkanalyse
Brabantstad maakt duidelijk dat forse investeringen van 4,5 miljard
euro noodzakelijk zijn om deze economische motor in de toekomst
überhaupt te kunnen bereiken. Versnelde uitbreiding van de
infrastructuur is hier absolute noodzaak.
Volgens EVO moet snel de schop de grond in op het traject A27
Lunetten-Hooipolder, om de Randstad en Brabant draaiende te houden. De
economische schade als gevolg van fileleed komt in 2006 naar
verwachting uit op 31 miljoen euro, volgens de Economische Wegwijzer
die EVO en TLN halfjaarlijks uitbrengen. Dat oplossingen hier
renderen, wordt onderstreept door de studie âNederland in 2015â van
het Ministerie van Binnenlandse Zaken en het rapport âWegen naar de
economische groeiâ van het Ruimtelijk Planbureau.
BOSE, A58 en verbreding A67
De Netwerkanalyse toont verder aan dat investeren in infrastructuur
loont. In 2020 zal de westelijke Randweg, als gevolg van de ombouw tot
2010, geen groot knelpunt meer zijn. EVO stelt dan ook dat aanpakken
van de problematiek rondom BOSE, de A58 en de A67 vanuit het Rijk op
steun kan rekenen.
Beloftes ZSM waarmaken
Van de Zichtbaar-Snel-Meetbaar trajecten wordt in 2007 slechts 150 van
de 310 kilometer aangepakt. EVO betreurt het dat afgelopen jaar
wederom tot vertraging heeft geleid op het traject A2
Hertogenbosch-Eindhoven en het traject A2 Leenderheide- Budel. Het
initiatief om verloren tijd in te halen door procedures parallel te
laten te laten lopen kan dan ook op steun rekenen van EVO.
Hooggespannen verwachtingen van beter benutten
Verkeer en Waterstaat wil Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) snel
uitrollen en vindt hierin gehoor bij de Provincie Brabant. EVO omarmt
dit maar waarschuwt voor overspannen verwachtingen. âSturingâ van
verkeerstromen via DVM is volgens EVO alleen goed mogelijk bij
restcapaciteit. Een situatie die nu niet doet gelden in Brabant, zoals
blijkt uit de vele knelrelaties die voortkomen uit Netwerkanalyse
Brabantstad.
Binnenvaart wordt actief opgepakt
Minister Peijs geeft op 21 september het startschot voor Groot
Onderhoud Vaarwegen, voor onder meer de Zuid-Willemsvaart. EVO juicht
dit toe, omdat binnenvaart een steeds belangrijkere rol in de
logistiek speelt. EVO wijst er op dat ook opwaardering Wilheminakanaal
concreet opgepakt dient te worden. Vanuit de wetenschap dat de A58
dagelijks verder dichtslibt en personen- en vrachtverkeer in de
toekomst juist daar stil dreigt te staan, is volgens EVO het
Wilhelminakanaal een steeds belangrijker vervoersalternatief om
logistiek knooppunt Tilburg te bereiken.