http://www.evo.nl
20-09-2006 - âNa het zuur, nu het zoetâ... maar niet voor Limburg!
voor Limburg!
âNa het zuur, nu het zoetâ lijkt het credo van de Rijksbegroting. Op
veel vlakken wordt in 2007 werk gemaakt van een betere bereikbaarheid.
Zo wordt naar verluidt de Randweg Eindhoven niet in vijf maar in vier
jaar aangelegd. Voor Limburg is het helaas geen goednieuwsshow.
Wel positief is het dat concreet werk wordt gemaakt van het nieuwe
programma Filevermindering. Dit laatste pakket van maatregelen als
Groene Golf en de Filter Uitvoegend Vrachtverkeer, de zogenaamde
UV-filter, moet volgens EVO absoluut volgens planning in 2007/2008
uitgerold worden, omdat het de doorstroming bevordert, en de
capaciteit en verkeerveiligheid vergroot.
A74 opnieuw vertraging
De ondertitel van de agenda van Verkeer en Waterstaat âBeloftes
waarmaken â ambities uitwerkenâ lijkt dan ook te worden ingevuld. Voor
de bereikbaarheid van Limburg gaat deze vlieger echter niet op. EVO is
diep teleurgesteld dat het Tracébesluit voor A74 pas op zân vroegst
in 2007 valt.
Dit is de zoveelste vertraging voor deze ontbrekende schakel op de
belangrijkste goederenvervoerverbinding naar onze grootste
exportmarkt, Duitsland. De toch al belabberde betrouwbaarheid en
verkeersveiligheid van de infrastructuur in en om Venlo komt zo nog
meer in het gedrang.
A2 de Nederlandse ruggengraat, maar met een pijnlijk stuitje
Op de A2, van Amsterdam tot Eindhoven, gaat de komende jaren flink de
schop de grond in om het fileleed te verzachten. De verkeersader, die
ook wel de ruggengraat van Nederland wordt genoemd, loopt echter tot
aan het stuitje in Maastricht. Het Limburgse gedeelte gaat, ondanks de
concrete plannen voor de A2, wederom in de wachtkamer.
Voor het traject Maasbracht-Urmond, waar Limburg slechts enkele
kilometers breed is en over geen alternatief wegennet beschikt, wordt
de roep van de overheid aan het bedrijfsleven om de beurs trekken voor
versnelde aanleg alsmaar sterker. Het definitieve besluit voor de
A2-passage bij Maastricht ligt, zoals het er nu uitziet pas in 2010.
Volgens EVO een ontoelaatbare situatie voor de gehele regio, zoals ook
uit de Netwerkanalyse Zuid-Limburg blijkt. EVO bepleit een snellere
besluitvorming voor dit deel van de Nederlandse ruggengraat.
Poefâ¦. weg ruim 100 miljoen!
Uit het project A73 blijft door slim aanbesteden, actief samenwerken
van wegbeheerders en innovatieve marktoplossingen een bedrag over van
ruim â¬100 miljoen. Als bij een foute wisseltruc tovert Verkeer en
Waterstaat dat geld nu naar de A2-passage Maastricht. EVO is
verbouwereerd over deze goocheltruc.
Geld bedoeld voor de regio Noord en Midden Limburg, dat volgens EVO
ook daar besteed moet worden, daar waar deze het beste rendeert:
namelijk een toekomstvaste oplossing van de A2 Maasbracht-Urmond en
aanleg van een volwaardige autosnelweg tussen het knooppunt Kelper op
de A2 en de Duitse Autobahn 52 bij Roermond