Verkeersmaatregelen bereikbaarheid Nijmegen-Noord
Nijmegen trekt 1,2 miljoen euro uit om de komende vijf jaar de
bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Nijmegen-Noord
op peil te houden. In overleg met bewoners en ondernemers in de
Waalsprong is onder andere besloten de aansluiting van de Vrouwe
Udasingel op de Prins Mauritssingel versneld uit te voeren. Ook worden
maatregelen getroffen op de Laauwikstraat, Vossenpelsestraat, Pastoor
van Laakstraat, Griftdijk, Oosterhoutsedijk en Bemmelsedijk.
De komende jaren werkt Nijmegen aan de realisatie van het
hoofdwegennet in de Waalsprong. Over een aantal belangrijke elementen
in de hoofdverkeersstructuur moet de gemeente nog een besluit nemen.
Hiervoor wordt momenteel een aanvulling op de milieueffectrapportage
(mer) Waalsprong uitgevoerd. Ook is nog onzeker op welke wijze het
programma Ruimte voor de rivier van Rijkswaterstaat in gaat grijpen in
het gebied. Ondertussen neemt de verkeersdruk in Nijmegen-Noord toe.
Dit wordt veroorzaakt door de groei van het aantal inwoners aan de
noordzijde van de Waal en door de autonome groei van het verkeer.
Een deel van de bestaande infrastructuur houdt in de definitieve
verkeerssituatie een belangrijke functie. Deze wegen wil de gemeente
daarom, voor zover mogelijk, daar zo snel mogelijk op inrichten. Voor
de overige bestaande wegen is het noodzakelijk deze zoveel mogelijk
(eventueel tijdelijk) aan te passen aan de toenemende verkeersdruk.
Burgemeester en wethouders hebben daarom besloten de volgende
maatregelen te nemen:
2006:
(de met * aangeduide maatregelen uit 2006 zijn al uitgevoerd)
Bemmelsedijk
- fietsstrook westelijk deel*
- bermverharding*
- doorgetrokken streep*
Pastoor van Laakstraat
- Onderhoud
Griftdijk
- sobere herinrichting (60 km/uur)
Laauwikstraat
- busroute Pelseland- Buske -Turennesingel
- oversteek Geldersehof*
Vossenpelsestraat
- onderhoud
2007:
Laauwikstraat
- aanpassing aansluiting Diederik van Lentlaan
- middengeleiders
- fietssuggestiestroken
Griftdijk
- busbaan Fruitlaan
Vossenpelsestraat
- sobere herinrichting (60 km/uur)
- middengeleiders
Oosterhoutsedijk
- Park&Bike
2008:
Griftdijk
- fietsoversteek ter hoogte van de Fruitlaan
2008 / 2009:
Vrouwe Udasingel
- zo spoedig mogelijk realiseren; hiertoe gaat een verzoek uit naar de
Grond Exloitatie Maatschappij Waalsprong (GEM).
De maatregelen vloeien voort uit het bereikbaarheidsconvenant dat
Nijmegen in 2004 heeft gesloten met het Platform Waalsprong. Hierin
zijn vertegenwoordigd: de ondernemersverenigingen van Oosterhout en
Lent, Ondernemerscontact Overbetuwe, Stichting Dorpsraad Lent,
Vereniging Dorpsbelang Ressen, Wijkraad Oosterhout en de Kamer van
Koophandel.
In een gezamenlijk onderzoek is bekeken welke verkeersmaatregelen
mogelijk en noodzakelijk zijn in de periode 2006 tot 2011.
Voor sommige maatregelen waarover burgemeester en wethouders nu een
besluit hebben genomen, is een verkeersbesluit nodig. Hiertegen kunnen
belanghebbenden nog bezwaar aantekenen. Voor de aanleg van de Vrouwe
Udasingel (tussen Visveldsestraat en Prins Mauritssingel) is een nieuw
bestemmingsplan nodig.
Gemeente Nijmegen