Antwoorden op kamervragen over ruimere openingstijden in de
dienstverlenende sector
Antwoorden op kamervragen over ruimere openingstijden in de dienstverlenende
sector
20 september 2006
Antwoorden op kamervragen van de leden Externe link Koser Kaya en
Externe link Van der Ham (beiden D66) over ruimere openingstijden in
de dienstverlenende sector. (Ingezonden 28 augustus 2006)
---
1. Vraag
Wat is uw reactie op het onderzoek van het NIPO waaruit blijkt dat
onder burgers een grote behoefte bestaat aan ruimere openingstijden
bij dienstverlenende instanties, waaronder overheidsdiensten? 1)
1. Antwoord
De uitkomst van het onderzoek verrast mij niet. Verschillende
gemeenten hebben al eerder in het kader van het SZW project
Dagindeling onderzoek gedaan naar wensen en knelpunten van inwoners op
dit vlak.
2. Vraag
Deelt u de mening dat ruimere openingstijden van dienstverlenende
instanties een obstakel wegnemen voor de verhoging van de
arbeidsparticipatie in Nederland?
3. Vraag
Deelt u de mening dat een verruiming van de openingstijden van
dienstverleners en overheidsdiensten vanuit het perspectief van de
keuzevrijheid van burgers en consumenten wenselijk is?
2 en 3. Antwoord
Voor het bevorderen van de arbeidsparticipatie is het van belang
belemmeringen in de combinatie van arbeid- en zorgtaken weg te nemen.
Oplossingen kunnen worden gevonden in flexibilisering van werktijden,
slimme openingstijden en plaatsonafhankelijke dienstverlening. Nieuwe
openingstijden passen beter bij een samenleving waarin meer mensen,
meer uren werken. Met de aanpak `7 tot 7, Tijd voor Arbeid & Zorg'
wordt er gewerkt aan een nieuw tijdskader: van 7 tot 7. Mensen die
arbeid en zorg combineren - en dat zijn er steeds meer- lopen vast in
de `logistiek' van het dagelijkse leven. Zij ervaren een grote
tijdsdruk. Ondanks alle veranderingen leven we nog steeds in een 9-5
samenleving. Er is behoefte aan ruimte aan de `randen van de dag'.
Bijvoorbeeld van 7 tot 7. De sociale infrastructuur moet worden
aangepast, zodat arbeid en zorg beter gecombineerd kunnen worden.
4. Vraag
Deelt u de mening dat ruimere openingstijden van overheidsloketten een
volgende stap zou betekenen in de realisatie van de servicegerichte
overheid?
3 en 4. Antwoord
Als burgers aangeven dat verruiming van openingstijden voor hen
belangrijk is, dan dient een overheid die service gericht wil zijn,
daarop in te spelen. En dat gebeurt ook.
Ik denk bij ruimere openingstijden overigens niet alleen aan langere
openingstijden van fysieke locaties zoals gemeentehuizen, maar ook aan
plaatsonafhankelijke dienstverlening. In dat kader werken veel
gemeenten aan het verruimen van de virtuele openingstijden, zodat
burgers zelfs zonder naar het gemeentehuis te hoeven, te allen tijde
met hun vragen terecht kunnen. Op dat terrein heb ik samen met de
gemeenten de nodige stappen gezet. Ik noem het Actieplan gemeentelijke
dienstverlening 2006-2010, en het rapport van de Commissie-Jorritsma:
Publieke dienstverlening, professionele gemeenten, Visie 2015. In deze
programma's committeren een groot aantal gemeenten zich om er voor te
zorgen dat, hoofdzakelijk via ICT-toepassingen, de burger eigenlijk 24
uur per dag terecht kan in het (virtuele) gemeentehuis voor
informatie, vergunningen, subsidies uitkeringen en sociale
voorzieningen. Het gaat hier om de rol van gemeente als
dienstverlener.
Daarnaast heeft een aantal gemeenten in zijn rol als beleidsmaker,
werkgever en gesprekspartner van andere relevante partijen in de
gemeente initiatieven genomen op dit vlak. Naast het maken van
afspraken met partners over slimme openingstijden en digitale
dienstverlening blijkt ook communicatie over openingstijden en
bereikbaarheid naar inwoners van de gemeente van belang.
5. Vraag
Welke mogelijkheden ziet u om wet- en regelgeving op dusdanige wijze
aan te passen dat beter tegemoet kan worden gekomen aan de behoefte
van mensen aan ruimere openingstijden van dienstverlenende
instellingen?
5. Antwoord
Er is op dit moment geen wet- of regelgeving die de openingstijden van
gemeentelijke diensten regelt. Naar mijn idee zijn er in de wetgeving
ook geen belemmeringen voor verandering van openingstijden van
dienstverlenende instanties, waaronder overheidsdiensten. Het gaat
hier vooral om een cultuurverandering. Het lijkt mij dan ook niet
wenselijk op dit punt nu vanuit de centrale overheid wetgeving te
introduceren.
1) RTL nieuws, 21 augustus jl.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties