Toespraak na afloop van de Module Toegankelijkheid
Toespraak | 20-09-2006 | Nieuwegein | Karla Peijs, minister van
Verkeer en Waterstaat
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Als buschauffeur zit je natuurlijk liever achter het stuur dan in de
schoolbanken. Dat snap ik héél goed. Want buschauffeurs hebben gewoon
een machtig mooi beroep. De vrijheid, het contact met de mensen, de
afwisseling; reken maar dat veel mensen daar jaloers op zijn.
Een machtig mooi beroep, maar ook een beroep waaraan steeds zwaardere
eisen worden gesteld. Het visitekaartje van het bedrijf ook. Daarom is
het zaak je kennis op peil te houden. Een leven lang leren.. dat geldt
ook voor jullie. Dat betekent dat je op z'n tijd zes uur lang iets
compleet anders moet doen. Maar jullie staan niet alleen. Er volgen
als ik het goed begrepen heb nog zo'n 5.500 collega's!
Connexxion houdt dus duidelijk niet van half werk. Dit bedrijf
begrijpt dat je als buschauffeur méér moet kunnen dan gas geven en
sturen. En dus wordt er gezorgd voor een opleiding waarmee duidelijk
iets anders wordt nagestreefd dan het vergroten van de
rijvaardigheid.
Buschauffeurs staan mídden in de maatschappij. Bij elke halte waar ze
stoppen - overal waar ze de deur openen en iemand laten instappen -
trekt er een stukje van de samenleving aan hun voorbij. De chauffeurs
die hier in de zaal zitten weten wat ik bedoel.
Je komt in aanraking met állerlei verschillende mensen en af en toe
wordt het uíterste gevraagd van je improvisatievermogen. Van je
communicatieve vaardigheden ook. Je moet soms engelengeduld hebben.
Tolerant zijn. En vriendelijk blijven. Dat zorgt natuurlijk voor een
enorme vakbekwaamheid. Maar het is altijd goed je vaardigheden nog
verder te vergroten.
Met de Module Toegankelijkheid worden de chauffeurs van Connexxion
getraind in de omgang met reizigers die net dat beetje extra aandacht
nodig hebben. Mensen met een lichamelijke, verstandelijke of
psychische beperking. Ook in het licht van de vergrijzing geen
overbodige luxe, denk ik zo. Nederland wordt de komende jaren een
stukje strammer, maar de buschauffeurs van Connexxion worden er alleen
maar soepeler en handiger op.
Ik gebruikte daarstraks het woord schoolbanken, maar met die
schoolbanken valt het waarschijnlijk best wel mee. Want als ik het
goed heb begrepen, is de Module Toegankelijk behóórlijk
praktijkgericht. Ik las dat er zelfs geoefend wordt op een
blindenparcours en een rolstoelparcours. Zoiets is natuurlijk
hartstikke leerzaam.
Dames en heren, ik vind een training als deze een prachtig initiatief,
dat zeker navolging verdient. In dit land hebben we met z'n allen
afgesproken dat iedereen moet kunnen deelnemen aan het maatschappelijk
verkeer. In 2004 heeft de regering hier zelfs een speciale werkgroep
voor opgericht: de Taskforce Handicap en Samenleving. Het is de
bedoeling dat onze maatschappij uiteindelijk zo is ingericht, dat
niemand minder is dan een ander. Een handicap mag geen beperking zijn.
Oók niet in het openbaar vervoer.
Zoiets bereik je volgens mij door enerzijds te investeren in
materieel, infrastructuur en informatievoorzieningen, en anderzijds in
mensen. Want alle lagevloerbussen, verhoogde haltes en
ultracontrasterende informatieborden ten spijt, zonder de chauffeurs
kom je helemaal nergens. Hun inzet maakt het verschil tussen stilstand
en vooruitgang. Daarom zeg ik tegen alle openbaarvervoerbedrijven die
nog niet zo ver zijn als Connexxion: wacht niet langer, en begin zo
snel mogelijk met het opleiden van je mensen.
Ik zou me overigens kunnen voorstellen dat de OV-autoriteiten op dit
gebied een keer eisen gaan stellen bij de concessieverlening. Maar dat
lijkt me nu nog te vroeg. Het is natuurlijk veel beter als bedrijven
vrijwillig het initiatief te nemen voordat ze iets opgelegd wordt.
Trouwens, de Taskforce Handicap en Samenleving wil ook nog een duit in
het zakje doen. De bedoeling is om onder alle buschauffeurs in
Nederland een brochure te verspreiden waarin tips en adviezen staan
over de manier waarop je het beste kunt omgaan met reizigers met een
beperking.
Voor de buschauffeurs van Connexxion is de brochure straks vooral een
leuk naslagwerkje, om het geheugen nog eens op te frissen. Voor de
medewerkers van andere bedrijven in het stad- en streekvervoer
betekent het wat mij betreft een eerste stap. Een voorproefje van het
echte werk, zeg maar.
Want hoe je het ook bekijkt, zoiets als de Module Toegankelijkheid is
gewoon de beste manier om je vaardigheden te vergroten. De beste
manier om dat ene doel te bereiken dat we allemaal kristalhelder voor
ogen moeten hebben: namelijk ervoor zorgen, dat geen enkele reiziger
noodgedwongen langs de kant blijft staan.
Bedankt voor uw aandacht.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat