Volvo remt volledig automatisch
(9/19/2006)
Volvo Cars heeft een nieuwe ontwikkeling toegevoegd aan haar reeds
uitgebreide pakket veiligheidssystemen. De nieuwe generatie van het
Collision Warning-systeem betekent een doorbraak op veiligheidsgebied
voor alle weggebruikers.
De afgelopen jaren heeft Volvo Cars zich bij de ontwikkeling van de
veiligheidsvoorzieningen in haar autoâs geconcentreerd op systemen die
de bestuurder helpen het omringende verkeer te âmonitorenâ. Bij wijze
van spreken als een soort âbig brotherâ die de bestuurder zelf én de
medeweggebruikers constant in de gaten houdt. Kort gezegd detecteren
de systemen bedreigende situaties dusdanig vroeg, dat ze voorkomen dat
ongelukken plaatsvinden.
Het laatste en meest revolutionaire actieve veiligheidssysteem dat
momenteel bij Volvo Cars in ontwikkeling is, is een nieuwe generatie
van het Collision Warning-systeem (botswaarschuwing), dat de auto in
geval van nood tijdig en volledig automatisch tot stilstand kan
brengen. Mocht een crash desondanks onvermijdelijk zijn, dan doet het
systeem er alles aan om de schadelijke gevolgen tot een minimum te
beperken. Dit door volkomen zelfstandig alles in het werk te stellen
om zoveel mogelijk snelheid uit de auto te halen en de remafstand te
verkorten.
Bestaand: automatische waarschuwing en remondersteuning
Onlangs kwam Collision Warning met remondersteuning in de nieuwe Volvo
S80 op de markt. Dit systeem maakt gebruik van een âgezichtsveldâ van
15º naar links en naar rechts, is voorzien van een
lange-afstandsradar en registreert bewegende en stilstaande voertuigen
in de omgeving van de eigen auto. Een radarsensor bewaakt het gebied
aan de voorzijde van de auto. âAls de bestuurder niet tijdig reageert
wanneer zijn of haar auto een ander voertuig van achteren nadert,
wordt via een 'head-up display' een rood licht op de voorruit
geprojecteerd en klinkt een zoemerâ, licht Ingrid Skogsmo, Directeur
Veiligheid van Volvo Cars, toe. âTegelijkertijd worden de remblokken
automatisch dicht tegen de schijven geplaatstâ, vervolgt Skogsmo. âAls
de bestuurder hierop reageert door te remmen, bewaakt het systeem de
pedaaldruk. Wordt de pedaaldruk als te licht beoordeeld, dan grijpt
het systeem in door de remkracht te versterken.â
Nieuw: volautomatisch remmen
Een volgende stap is een volledig nieuwe generatie van het Collision
Warning-systeem, dat nu bij Volvo Cars in ontwikkeling is. Het zal
worden uitgerust met volledig automatische remkracht en een
aanzienlijk breder âgezichtsveldâ. Pluspunt van deze nieuwe generatie
is de activering van het remsysteem in een zeer vroeg stadium. Als de
bestuurder het rempedaal niet of niet krachtig genoeg bedient wanneer
dat nodig is, remt het systeem automatisch en vermindert zo de
snelheid van het voertuig. âVoor zover wij weten, is Volvo Car
Corporation de enige autofabrikant die werkt aan de ontwikkeling van
een dusdanig geavanceerd systeemâ, aldus Ingrid Skogsmo. âWe zijn al
ver met de ontwikkeling van het systeem en geven nu een voorproefje
van wat er in de pijplijn zit.â
Een ander voordeel van de nieuwe generatie van het systeem is volgens
Skogsmo dat het een nog hogere algemene veiligheid biedt. âNiet alleen
voor de inzittenden van het met Collision Warning uitgeruste voertuig,
maar ook voor die van andere bij een dreigende crash betrokken
weggebruikers. Door kop-staartbotsingen te voorkomen, vervalt immers
het risico voor alle betrokkenen op materiële schade of persoonlijk
letsel, zoals whiplash. Dit betekent dat alle weggebruikers ervan
kunnen profiteren als het systeem in de komende Volvo-modellen wordt
geïntegreerd.â
Meer systemen in ontwikkeling
Volvo Car Corporation werkt aan een groot aantal actieve
veiligheidssystemen. Sommige zijn al praktisch gebruiksklaar, maar nog
niet in productie. Hieronder een aantal actieve veiligheidssystemen
waaraan Volvo Cars momenteel prioriteit geeft en die in de nabije
toekomst in productiemodellen kunnen worden ingebouwd.
DRIVER ALERT laat een waarschuwingssignaal klinken als het rijpatroon
op de rijstrook afwijkingen vertoont. Het systeem waarschuwt op deze
manier de bestuurder als deze slaperig wordt, lang voordat de oogleden
beginnen te zakken. Dit betekent betere veiligheidsmarges en grotere
kansen op het voorkomen van ongevallen als gevolg van vermoeidheid.
VOLVO CODRIVER coördineert de informatie van alle veiligheidssystemen
en -functies, en beoordeelt en interpreteert ook het omringende
verkeer. Het systeem waarschuwt de bestuurder als deze moe wordt of
gestrest raakt, en activeert helpfuncties. Dit biedt de chauffeur meer
tijd om zonodig de juiste actie te ondernemen, wat de veiligheid
aanmerkelijk verbetert.
LANE DEPARTURE WARNING bewaakt constant de weg door middel van een
camera in de achteruitkijkspiegel. Als de wielen buiten de strepen op
het wegdek komen, wordt de bestuurder door een zoemer geattendeerd om
corrigerend op te treden.
LANE KEEPING AID laat een signaal horen wanneer de auto onverhoeds de
rijstrook verlaat. Als de bestuurder het voertuig niet in de
oorspronkelijke koers terugbrengt, neemt het systeem kortstondig de
besturing over en leidt de auto terug naar de rijstrook.
EMERGENCY LANE ASSIST bewaakt eveneens tegemoetkomende voertuigen door
middel van zowel camera als radar. Als de bestuurder niet reageert op
de zoemer, voegt het systeem stuurkracht toe om de auto te helpen
terugkeren naar de oorspronkelijke rijstrook.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai