Gemeente Wieringen
PUBLICATIE WIERINGER COURANT
DINSDAG 19 SEPTEMBER 2006
VOORZIENINGEN VOOR DE MINIMA OP WIERINGEN
Heeft u een bijstandsuitkering, een IOAW, of IOAZ uitkering, een andere sociale uitkering, of
een inkomen op, of net boven het minimum loon en bent u inwoner van de gemeente
Wieringen, dan is het mogelijk dat u aanspraak kunt maken op onderstaande voorzieningen.
Inkomensondersteuning voor 65 plussers:
Deze regeling kent een jaarlijkse bijdrage bestemt voor degenen die tenminste één jaar een
minimum inkomen ontvangen dat lager is dan 105% van het toepasselijke sociaal minimum.
Over het algemeen komen degenen, aan wie kwijtschelding van gemeentelijke belastingen is
verleend, in aanmerking voor deze bijdrage. De regeling is ook van toepassing voor de 65
plusser die een huishouding voert met een partner jonger dan 65 jaar. U hoeft niet persé
onkosten te hebben gemaakt om in aanmerking te kunnen komen voor een bijdrage. De
bijdrage bedraagt minimaal 136,13 op jaarbasis en kan maximaal 294,95 bedragen.
Langdurigheidstoeslag:
Deze regeling kent een toeslag voor degenen tussen de 23 65 jaar die langdurig (60 maanden)
zijn aangewezen op een laag inkomen gelijk aan de bijstandsnorm, zoals bijstand Ioaw/Ioaz of
een nabestaandenuitkering. Dit indien er, ondanks inzet, geen uitzicht op betaald werk is en in
een ononderbroken periode van tenminste vijf jaar, geen inkomsten uit of in verband met werk
is ontvangen. Ook degenen die zijn aangewezen op een WAO, Wajong, WIA of WAZ
uitkering, met een inkomen gelijk aan de bijstandsnorm, kunnen, bij volledige
arbeidsongeschiktheid (80-100%), aanspraak maken op deze toeslag. De volledige
arbeidsongeschiktheid dient wel vastgesteld te zijn door een verzekeringsgeneeskundige
(UWV). De toeslag bedraagt minimaal 331,00 op jaarbasis en kan maximaal 473,00
bedragen.
Bijzondere bijstand:
Dit is bedoeld voor een ieder (ouder dan 18 jaar) die niet beschikt over voldoende middelen en
door individuele bijzondere omstandigheden noodzakelijke kosten moet maken en deze kosten
niet, of niet geheel, worden vergoed door derden (ziektekostenverzekering). De aanspraak is
daarom geheel afhankelijk van de individuele omstandigheden. De voorziening is ook
toegankelijk voor degenen die een inkomen hebben boven het sociaal minimum .
Er wordt natuurlijk wel gekeken naar draagkracht uit inkomen en vermogen. Te denken valt
aan o.a. de noodzakelijke kosten van de eigen bijdrage thuiszorg of tandarts, de aanschaf van
een bril, schuldhulpverlening, of een vergoeding voor reiskosten van schoolgaande kinderen
die aangewezen zijn op voortgezet onderwijs buiten Wieringen.
Premies:
Voor degenen die langdurig (minimaal 6 maanden) een bijstand of IOAW-IOAZ uitkering
hebben ontvangen en door eigen inzet of middels een reïntegratie traject uit de uitkering zijn
geraakt door het aanvaarden van (zelfstandige) arbeid van tenminste 6 maanden, is er mogelijk
aanspraak op een éénmalige premie. Deze éénmalige premie kan variëren van 500,00 tot
1.000,00 op jaarbasis. Onder bepaalde voorwaarden kunnen ook werkzoekenden met een
nabestaanden uitkering (ANW) of niet-uitkeringsgerechtigde (nugger) aanspraak maken op een
premie.
Reïntegratie
Niet alleen een bijstand-, IOAW of IOAZ gerechtigde kan aanspraak maken op reïntegratie
voorzieningen, zoals gesubsidieerde arbeid, scholingstrajecten, bijdrage kinderopvang e.d. Ook
een werkzoekende niet-uitkeringsgerechtigde of degene die een nabestaanden uitkering (ANW)
ontvangt kan, onder bepaalde voorwaarden, aanspraak maken op reïntegratievoorzieningen.
Aanvraag en informatie
Bij de afdeling Samenleving kunnen bovenstaande voorzieningen worden aangevraagd. Het is
belangrijk dat deze aanvraag tijdig wordt ingediend en de gevraagde gegevens worden
bijgevoegd. Voor verdere informatie kan contact opgenomen worden met de medewerkers
Sociale Zekerheid van de Afdeling Samenleving. Zij zijn dagelijks tussen 9.00 en 12.00 uur
telefonisch bereikbaar (0227-594300) voor het maken van een afspraak. Het loket van
Samenleving is tussen genoemd tijdstip eveneens geopend.
Meer informatie over genoemde voorzieningen, maar ook andere voorzieningen, zijn te vinden
op onze website www.wieringen.nl of www.socialezekerheid.nl.
VASTGESTELD INTERGEMEENTELIJK STRUCTUURPLAN
WIERINGERRANDMEER DOOR GEMEENTERAAD VAN WIERINGEN
Burgemeester & wethouders van Wieringen maken bekend dat de gemeenteraad op 14
september 2006 het `Intergemeentelijk structuurplan Wieringerrandmeer' heeft vastgesteld. Dit
besluit heeft uitsluitend betrekking op het plangebied voor zover dat valt binnen de gemeente
Wieringen. Het plangebied omvat het gebied van het Amstelmeer tot en met het
Robbenoordbos en de Zuiderhaven. Conform het bepaalde in artikel 9 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening ligt het besluit samen met het structuurplan, de zienswijzennota en het
advies van de mer-commissie voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis.
Vorig jaar is een start gemaakt met het intergemeentelijk structuurplan (ISP) voor het
Wieringerrandmeergebied, gelegen in de gemeenten Wieringen en Wieringermeer. Het
vastgestelde ISP zal worden uitgewerkt in een (intergemeentelijk) bestemmingsplan en
milieueffectrapportage.
U kunt het raadsbesluit, het structuurplan, de zienswijzennota en het advies van de mer-
commissie inzien in het gemeentehuis vanaf 20 september 2006. Het gemeentehuis is geopend
op werkdagen tussen 9.00 uur en 12.00 uur en op maandagavond tussen 17.00 uur en 19.00
uur. Tegen kostprijs kunt u een exemplaar aanschaffen.
VESTIGING VOORKEURSRECHT WIERINGERRANDMEER
Burgemeester en wethouders van de gemeente Wieringen maken ingevolge artikel 4, eerste lid
Wet voorkeursrecht gemeenten (WVGem) bekend dat de raad op 14 september 2006,
gelijktijdig met de vaststelling van het intergemeentelijk structuurplan Wieringerrandmeer
(ISP) een besluit heeft genomen als bedoeld in artikel 2, eerste lid Wet voorkeursrecht
gemeenten, om percelen grond gelegen in het plangebied van het structuurplan
Wieringerrandmeer, e.e.a. zoals aangegeven op de bij het raadsbesluit behorende kadastrale
kaart, aan te wijzen als gronden waarop de artikelen 10 t/m 21 en 24 t/m 27 WVGem van
toepassing zijn.
Daags na deze publicatie treedt een voorkeursrecht in werking voor de maximale duur van 2
jaar.
Het raadsbesluit ligt, tezamen met de bijbehorende kadastrale kaart en de lijst van aangewezen
percelen vanaf heden voor een ieder kosteloos ter inzage op het gemeentehuis van Wieringen,
afdeling Grondgebiedzaken. Het gemeentehuis is geopend op maandag t/m vrijdag van 9.00 tot
12.00 uur en op maandag van 17.00 tot 19.00 uur. Op afspraak kan het plan ook op maandag
tot 20.00 uur worden ingezien. Het voorstel ligt ook ter inzage bij de Openbare Bibliotheek,
Parkzicht 7, 1777 BC te Hippolytushoef. De kadastrale kaart en het raadsbesluit zijn ook
digitaal te raadplegen op de gemeentelijke website: www.wieringen.nl.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht staat tegen het raadsbesluit bezwaar en beroep
open. Belanghebbenden kunnen gedurende een termijn van zes weken - te rekenen vanaf 26
juli 2006 - een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de raad
van de gemeente Wieringen, t.a.v. de afdeling Grondgebiedzaken, Postbus 1, 1779 ZG,
Hippolytushoef.
Het bezwaarschrift moet voorzien zijn van een dagtekening, naam, adres en handtekening van
de indiener, de omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is en de gronden
van het bezwaar. Degene die een bezwaarschrift heeft ingediend, kan ingevolge de Algemene
wet bestuursrecht tevens een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de
Voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar, sector bestuursrecht, Postbus 252, 1800
AG te Alkmaar.
WET MILIEUBEHEER
TERINZAGELEGGING BESCHIKKING
Burgemeester en wethouders van Wieringen maken bekend dat zij een vergunning ingevolge
de Wet milieubeheer hebben verleend aan:
- OMF- Services B.V. in Den Oever. De vergunning wordt aangevraagd voor de
inrichting welke is gelegen op het perceel Havenweg 18 in Den Oever. De inrichting is
kadastraal bekend als gemeente Wieringen, sectie F, nr. 1970. De vergunning is
aangevraagd in verband met uitbreiden van de inrichting.
De beschikking met bijlagen liggen gedurende zes weken op de secretarie van de gemeente ter
inzage met ingang van 20 september 2006 op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur. Voorts
liggen de stukken op de secretarie gedurende genoemde periode op maandagen van 17.00 tot
20.00 uur ter inzage. Om de stukken op maandagavond in te zien dient u een afspraak te
maken.
De vergunning is verleend met voorschriften ter bescherming van het milieu.
BEROEP tegen de op het verzoek genomen beschikking kan slechts worden ingesteld door:
- degenen die binnen de gestelde termijn schriftelijk of mondeling zienswijzen hebben
ingebracht tegen de ontwerpbeschikking;
- de adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies uit te brengen over
het ontwerp van het besluit;
- degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen van het besluit ten
opzichte van het ontwerp daarvan zijn aangebracht;
- belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijzen te
hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit.
Het beroep kan worden ingesteld (binnen zes weken na de dag waarop de stukken ter visie zijn
gelegd) bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA te
Den Haag. Zonodig kan ook een verzoek tot schorsing van de vergunning dan wel tot het
treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend.
Nadere inlichtingen kunnen worden verkregen bij de afdeling Grondgebiedzaken, de heer A.
Dijkshoorn, tel. 0227-594387 (doorkiesnummer).
EVENEMENTEN-VERGUNNINGEN
Jaarlijks worden er ca. 90 à 100 vergunningen bij ons aangevraagd voor het houden van allerlei
evenementen en activiteiten. U moet hierbij denken aan de kermis, flora- en visserijdagen,
buurt- en dorpsfeesten, markten, wielerwedstrijden, plaatsen zgn. driehoeksborden e.d.
Voor al deze evenementen en activiteiten zijn vergunningen op grond van de Algemene
Plaatselijke Verordening (APV) nodig.
Omdat de administratieve verwerking de nodige tijd vraagt moeten aanvragen om
vergunningen tijdig worden ingediend.
De laatste tijd worden wij echter regelmatig geconfronteerd met evenementen/activiteiten
waarvoor geen vergunning is aangevraagd of de vergunningaanvraag (veel) te laat is ingediend.
In de APV is bepaald dat als een vergunningaanvraag niet minimaal drie weken voorafgaand
het tijdstip waarop de aanvrager de vergunning nodig heeft, is ingediend, het college en/of de
burgemeester kan besluiten de vergunningaanvraag niet in behandeling te nemen.
Om dat te voorkomen willen wij u er op wijzen aanvragen voor een vergunning op grond van
de APV voor een evenement of activiteit minimaal 6 weken voor de datum waarvoor de
vergunning is bedoeld bij ons college in te dienen.
Voor nadere informatie hierover kunt u contact opnemen met A. Blijdorp (tel. 594326).
Hippolytushoef, 19 september 2006
Drs. J. Wittink, secretaris
M.J.P. van Kampen-Nouwen, wnd. burgemeester