Provincie Gelderland
|                                            |Nr.   |2006-477       |
|                                            |Arnhem|19 september   |
|                                            |,     |2006           |

GEDEPUTEERDE STATEN TEVREDEN OVER EDUART NA REORGANISATIE

EduArt, de door de provincie gesubsidieerde stichting die kunst en cultuureducatie ondersteunt, is na een reorganisatie weer op orde. Dat concluderen Gedeputeerde Staten uit het Visiedocument 2006 dat de nieuwe directie heeft opgesteld.

Gedeputeerde Hans Esmeijer: "Kinderen kennis laten maken met kunst en cultuur. Ze eraan laten wennen en ervan leren houden. Dat is cultuureducatie. Gelderland doet het landelijk gezien heel goed op het gebied van cultuureducatie. Om dat zo te houden is een ondersteunings-instelling met verstand van zaken nodig die ons cultuureducatieve beleid goed uitvoert. EduArt is nu een gedegen organisatie met een duidelijke spilfunctie en ik complimenteer de organisatie dat ze die omslag hebben weten te maken."

EduArt heeft eind vorig jaar de reorganisatie afgerond. De instelling is omgevormd naar een expertisecentrum voor cultuureducatie dat kennis overdraagt en partijen verbindt. Vóór 2005 realiseerde de instelling cultuureducatieve programma's voor primair en voortgezet onderwijs. Die uitvoerende rol is door de reorganisatie in 2005 ingeruild voor een rol als intermediair, vanuit een efficiënte en vraaggerichte organisatie. Zo heeft EduArt het primair onderwijs geholpen bij het aanvragen van de rijkssubsidie voor cultuuronderwijs. Met als resultaat dat 89% van alle scholen in het primair onderwijs deze subsidie heeft aangevraagd én gekregen. In totaal krijgen deze Gelderse scholen daarmee per jaar 2 miljoen euro van het Rijk (E 10,90 per jaar per leerling). Gelderland is daarmee landelijk koploper.

Aanbevelingen
In de zomer van 2004 is de provinciale ondersteuningsinstelling doorgelicht door bureau Berenschot. Daaruit bleek dat de instelling financiële en organisatorische problemen had, de markt niet goed bediende en een te onduidelijke taakomschrijving had. Berenschot deed een aantal aanbevelingen voor reorganisatie en na enige discussie hebben Provinciale Staten tot vreugde van Esmeijer eind 2004 ingestemd met een nieuwe kans voor EduArt. De instelling kreeg een voorschot van 9 ton op de subsidie van 2006, 2007 en 2008 om de reorganisatie door te voeren. EduArt krijgt jaarlijks ruim 3,1 miljoen.
Het doel was tot een kleinere, doelmatiger organisatie te komen die beter afrekenbaar is en werkt met beter toegerust personeel. Daarvoor is afscheid genomen van bijna de helft van het personeel, 38 medewerkers.

Tot 2005 werd de provinciale subsidie aan EduArt beschikbaar gesteld in de vorm van budgetfinanciering, waarbij de instelling zelf in eerste instantie verantwoordelijk is voor het oplossen van interne financiële problemen. Onder dat financiële regime was het bovendien niet gebruikelijk afrekenbare doelstellingen op te leggen; inmiddels gebeurt dat wel. De provincie heeft de ontwikkelingen binnen EduArt sinds in 2004 de problemen duidelijk werden nauwlettend gestuurd en gevolgd.

Aanjager
De nieuwe werkzijze van EduArt sluit aan bij de ontwikkeling van de geldstromen voor cultuureducatie: het Rijk geeft steeds vaker directe subsidies aan de onderwijsinstellingen zodat zij zelf kunnen bepalen hoe cultuureducatie op hun school vorm krijgt. EduArt deelt kennis en adviseert de scholen en vervult zo de provinciale rol als intermediair en aanjager.
De instelling richt zich sinds de reorganisatie met name op primair onderwijs en VMBO in niet-stedelijk gebied en bedient voortgezet onderwijs op basis van kostprijs. Daarnaast ondersteunt de instelling culturele aanbieders bij het ontwikkelen van hun product. Om inzicht te krijgen in de behoefte hebben adviseurs van de instelling in de eerste helft van 2006 alle basisscholen gevraagd naar hun programma en behoeftes. Dat heeft naast veel informatie intensieve contacten met 78% van alle basisscholen in Gelderland opgeleverd.
Ook nieuw binnen de organisatie is structurele aandacht voor klanttevredenheid en kwaliteit van de dienstverlening.