Politie Midden- en West Brabant

Klachtenjaarverslag

TILBURG, 19 september 2006

Politie Midden en West Brabant doet meer klachten af via bemiddeling

TILBURG: In het politiekorps Midden en West Brabant worden steeds meer klachten afgedaan door bemiddeling. Ten opzichte van 2004 gaat het om een toename van 10%. Het aantal klachten tegen politiemensen is in 2005 gestegen naar 370 ten opzichte van 309 in 2004. In totaal gaat het om 685 klachtonderdelen, omdat een klachtmelding uit meerdere onderdelen kan bestaan. 266 klachtonderdelen (40%) zijn door bemiddeling afgehandeld. Verder zijn 129 onderdelen gegrond verklaard en 213 ongegrond. In de overige gevallen werd geen oordeel gegeven of werd de klacht niet in behandeling genomen. Door de toename van het aantal bemiddelingsgesprekken was het uiteindelijk maar nodig om 40% van alle klachtonderdelen nader te onderzoeken. Het korps heeft op jaarbasis meer dan 3,2 miljoen publiekscontacten.

Klachten per district

In het district Bergen op Zoom werden 63 klachten ingediend, voor district Breda kwam dat op 87, district Oosterhout 75 en voor district Tilburg 104. De overige 41 klachten kwamen binnen voor de ondersteunende divisies en de gemeenschappelijke meldkamer

Categorieën

Sinds vorig jaar werkt het korps met een nieuw klachtensysteem. In dat systeem worden klachten naar categorie ingedeeld. Het voordeel daarvan is dat nauwkeuriger kan worden aangeduid om welk soort klachten het gaat. Hierdoor is het korps beter in staat om te sturen op deze onderdelen en de service naar de burger toe te verbeteren. In de categorie individueel optreden zijn 189 klachtonderdelen binnen gekomen. Daarbij moet gedacht worden aan ontevredenheid over gedrag van politiemensen zoals onheus bejegenen of het niet noemen van de naam. In de categorie politieoptreden werden 265 klachtenonderdelen genoteerd. Het gaat dan om klachten die meer organisatieafhankelijk zijn, zoals beleid en prioriteitsstelling. Verder hadden 39 onderdelen betrekking op geweldsaanwending en 141 gingen over de verleende service. 46 keer werd geklaagd over het onterecht aanwenden van bevoegdheden, zoals het niet legitimeren. 5 klachtonderdelen vielen in de categorie overig.

Verklaring stijging klachten

Korpschef Heeres: Ik zie een toename van het aantal klachten. Het gaat dan gelukkig niet om een groei van klachten in de geweldssfeer, maar om klachten over gedrag. Dat kan ik deels verklaren omdat het aantal aanhoudingen in onze regio met 10% is toegenomen. Ook in de districten Breda en Tilburg is het aantal incidenten toegenomen met respectievelijk 3000 en 1000. Bij incidenten is de kans op een klacht groter dan bij het reguliere politiewerk. Verder bespeur ik ook een tendens bij collegas dat zij sneller geneigd zijn om bij afkeuring van hun optreden betrokkene te adviseren een klacht in te dienen om daarmee een formeel oordeel over het optreden te krijgen.

Een gedeeltelijke verklaring voor de stijging van het aantal klachten is ook dat bezoekers bij alle politiebureaus folders over de klachtenregeling kunnen meenemen. Het korps nodigt burgers actief uit om een melding te doen als er sprake is van ontevredenheid over politieoptreden. Verder heeft mogelijk de voortdurende publiciteit van de Nationale Ombudsman een bijdrage geleverd aan de toename van het aantal klachten.

De stijging van het aantal klachten blijft lastig te verklaren omdat uit het klantentevre-denheidsonderzoek van het korps blijkt dat de algemene tevredenheid van de burger in de contacten met de politie wordt gewaardeerd met een 7,2. Ten opzichte van 2004 is deze waardering met 0,2 gestegen.

Onafhankelijk

De klachtenregeling van de politie Midden en West Brabant voorziet in een onafhankelijke klachtencommissie, bestaande uit 5 personen. De leden van deze commissie zijn niet in dienst van het korps en worden benoemd door het Regionaal College (26 burgemeesters uit de regio). Bij een aantal klachten, zoals geweld, seksuele intimidatie, maatschappelijke onrust en discriminatie wordt altijd advies gevraagd aan deze klachtencommissie. Dit jaar heeft de klachtencommissie 32 klachtonderdelen behandeld.

Leermomenten

De aanbevelingen van de klachtencommissie worden teruggelegd in het korps om de dienstverlening te verbeteren. Deze worden bekeken en ingepast in de bedrijfsvoering.

Resultaten van klachten worden ook opgenomen in de programmas van opleidingen en trainingen en op die manier teruggekoppeld naar de politiemedewerkers. Niet alleen de adviezen van de klachtencommissie worden opgevolgd, ook besteedt het korps veel aandacht aan de manier van optreden door politiemedewerkers naar burgers. Tevens worden klachten individueel met beklaagden besproken.

Auteur: Enny de Wit