Klachtenjaarverslag
TILBURG, 19 september 2006
Politie Midden en West Brabant doet meer klachten af via bemiddeling
TILBURG: In het politiekorps Midden en West Brabant worden steeds meer
klachten afgedaan door bemiddeling. Ten opzichte van 2004 gaat het om
een toename van 10%. Het aantal klachten tegen politiemensen is in
2005 gestegen naar 370 ten opzichte van 309 in 2004. In totaal gaat
het om 685 klachtonderdelen, omdat een klachtmelding uit meerdere
onderdelen kan bestaan. 266 klachtonderdelen (40%) zijn door
bemiddeling afgehandeld. Verder zijn 129 onderdelen gegrond verklaard
en 213 ongegrond. In de overige gevallen werd geen oordeel gegeven of
werd de klacht niet in behandeling genomen. Door de toename van het
aantal bemiddelingsgesprekken was het uiteindelijk maar nodig om 40%
van alle klachtonderdelen nader te onderzoeken. Het korps heeft op
jaarbasis meer dan 3,2 miljoen publiekscontacten.
Klachten per district
In het district Bergen op Zoom werden 63 klachten ingediend, voor
district Breda kwam dat op 87, district Oosterhout 75 en voor
district Tilburg 104. De overige 41 klachten kwamen binnen voor de
ondersteunende divisies en de gemeenschappelijke meldkamer
Categorieën
Sinds vorig jaar werkt het korps met een nieuw klachtensysteem. In dat
systeem worden klachten naar categorie ingedeeld. Het voordeel daarvan
is dat nauwkeuriger kan worden aangeduid om welk soort klachten het
gaat. Hierdoor is het korps beter in staat om te sturen op deze
onderdelen en de service naar de burger toe te verbeteren. In de
categorie individueel optreden zijn 189 klachtonderdelen binnen
gekomen. Daarbij moet gedacht worden aan ontevredenheid over gedrag
van politiemensen zoals onheus bejegenen of het niet noemen van de
naam. In de categorie politieoptreden werden 265 klachtenonderdelen
genoteerd. Het gaat dan om klachten die meer organisatieafhankelijk
zijn, zoals beleid en prioriteitsstelling. Verder hadden 39 onderdelen
betrekking op geweldsaanwending en 141 gingen over de verleende
service. 46 keer werd geklaagd over het onterecht aanwenden van
bevoegdheden, zoals het niet legitimeren. 5 klachtonderdelen vielen in
de categorie overig.
Verklaring stijging klachten
Korpschef Heeres: Ik zie een toename van het aantal klachten. Het gaat
dan gelukkig niet om een groei van klachten in de geweldssfeer, maar
om klachten over gedrag. Dat kan ik deels verklaren omdat het aantal
aanhoudingen in onze regio met 10% is toegenomen. Ook in de districten
Breda en Tilburg is het aantal incidenten toegenomen met
respectievelijk 3000 en 1000. Bij incidenten is de kans op een klacht
groter dan bij het reguliere politiewerk. Verder bespeur ik ook een
tendens bij collegas dat zij sneller geneigd zijn om bij afkeuring van
hun optreden betrokkene te adviseren een klacht in te dienen om
daarmee een formeel oordeel over het optreden te krijgen.
Een gedeeltelijke verklaring voor de stijging van het aantal klachten
is ook dat bezoekers bij alle politiebureaus folders over de
klachtenregeling kunnen meenemen. Het korps nodigt burgers actief uit
om een melding te doen als er sprake is van ontevredenheid over
politieoptreden. Verder heeft mogelijk de voortdurende publiciteit van
de Nationale Ombudsman een bijdrage geleverd aan de toename van het
aantal klachten.
De stijging van het aantal klachten blijft lastig te verklaren omdat
uit het klantentevre-denheidsonderzoek van het korps blijkt dat de
algemene tevredenheid van de burger in de contacten met de politie
wordt gewaardeerd met een 7,2. Ten opzichte van 2004 is deze
waardering met 0,2 gestegen.
Onafhankelijk
De klachtenregeling van de politie Midden en West Brabant voorziet in
een onafhankelijke klachtencommissie, bestaande uit 5 personen. De
leden van deze commissie zijn niet in dienst van het korps en worden
benoemd door het Regionaal College (26 burgemeesters uit de regio).
Bij een aantal klachten, zoals geweld, seksuele intimidatie,
maatschappelijke onrust en discriminatie wordt altijd advies gevraagd
aan deze klachtencommissie. Dit jaar heeft de klachtencommissie 32
klachtonderdelen behandeld.
Leermomenten
De aanbevelingen van de klachtencommissie worden teruggelegd in het
korps om de dienstverlening te verbeteren. Deze worden bekeken en
ingepast in de bedrijfsvoering.
Resultaten van klachten worden ook opgenomen in de programmas van
opleidingen en trainingen en op die manier teruggekoppeld naar de
politiemedewerkers. Niet alleen de adviezen van de klachtencommissie
worden opgevolgd, ook besteedt het korps veel aandacht aan de manier
van optreden door politiemedewerkers naar burgers. Tevens worden
klachten individueel met beklaagden besproken.
Auteur: Enny de Wit
Politie Midden- en West Brabant