Landelijke aanpak vereist voor veiligheid Kinderen en Ouderen
Veilig verkeer nederland
Huizen, 19 september, 2006
Reactie Veilig Verkeer Nederland op rijksbegroting 2006
Landelijke aanpak vereist voor veiligheid Kinderen en Ouderen op straat
Veilig Verkeer Nederland heeft er waardering voor dat minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat, verkeersveiligheid opnieuw hoog op de agenda plaatst. Naast de
verkeersveiligheidsmaatregelen die leiden tot het terugdringing van het aantal
verkeersslachtoffers, dient er echter ook meer aandacht te zijn voor het aanpakken van
het verkeersgevaar. Het toenemende autogebruik heeft ertoe geleid dat steeds vaker
weggebruikers het verkeer als dreigend ervaren en zich aan verkeersdeelname ontrekken.
Dit stelt Veilig Verkeer Nederland naar aanleiding van de vandaag verschenen
rijksbegroting.
De zelfstandige mobiliteit van ouderen en kinderen is in gevaar en blijft de beleefde
verkeersonveiligheid door kwetsbare verkeersdeelnemers groot. Dagelijks neemt 29% van de
65- tot 75-jarigen niet deel aan het verkeer. Bij de 75-plussers is dit bijna 50%. Het
aantal spelende kinderen in woonwijken is gehalveerd. Steeds meer kinderen worden met de
auto naar school gebracht en gehaald. Veilig Verkeer Nederland vindt dat deze
ontwikkelingen moet worden gekeerd en kinderen en ouderen moeten zich veilig op straat
kunnen bewegen.
Veilig Verkeer Nederland roept het kabinet op het initiatief te nemen voor de landelijke
realisatie van levensloopbestendige buurten en wijken. In deze buurten en wijken kunnen
bewoners zich van jong tot oud zelfstandig en veilig bewegen. Realisatie van
levensloopbestendige buurten en wijken is mogelijk door:
aanpassingen in de fysieke infrastructuur zoals speelruimte en ontmoetingsplekken,
ononderbroken loop- en fietsroutes, zebrapaden bij onder meer scholen en
zorginstellingen, woonerven;
snelheidsbeïnvloedende maatregelen zoals melding van snelheidsoverschrijdingen via
het navigatiesysteem van de auto;
invoering van verkeerseducatie in het voortgezet onderwijs.
Aandacht voor ziekenhuisgewonden
Veilig Verkeer Nederland onderschrijft het voornemen van de minister om het streefcijfers
van het aantal verkeersdoden terug te dringen naar maximaal 750 in 2010. De verheugende
daling van het aantal verkeersdoden in de afgelopen jaren, mag echter niet de aandacht
afleiden van het aantal gewonden. Veilig Verkeer Nederland vindt dat ook het streefcijfer
voor het aantal ziekenhuisgewonden moet worden aangescherpt van 17.000 naar 14.000 in
2010. Juist omdat de daling van de ziekenhuisgewonden achterblijft bij de daling van het
aantal verkeersdoden (respectievelijk ongeveer 1% en 7%), achten wij het streven naar een
evenredige daling van het aantal ziekenhuisgewonden van belang voor een daadwerkelijke
verbetering van de verkeersveiligheid.
Huidige APK-frequentie behouden
Wij zijn van mening dat een verlaging van de APK-keuring ten koste gaat van de
verkeersveiligheid. Elk jaar uitstel van de APK-keuring leidt tot toename van
één verkeersdode, vijftien ziekenhuisgewonden en 150 overige gewonden per
jaar. De maatschappelijk kosten die hiermee gepaard gaan bedragen elf miljoen. Kosten die
door burger moeten worden gedragen. Daarnaast leidt de verlaging van de APK keuring tot 2%
extra luchtverontreiniging.
---
Noot voor de redactie,