Reactie Algemene Onderwijsbond op onderwijsbegroting:
Investeringen onvoldoende voor Nederlandse ambities
Utrecht - De investeringsbeloften van het kabinet voor het onderwijs vallen lager uit dan gehoopt. Onder het motto 'Investeren in talent' wordt er in zes jaar tijd 500 miljoen eenmalig uitgetrokken. "Het stopwoord eenmalig komt in de toelichting van de minister tot vervelens toe voor", zegt Walter Dresscher voorzitter van de AOb. "Het lijkt er op dat alléén als er met de aardgasbel in Slochteren wat extra verdiend wordt, onderwijs een extraatje krijgt. Natuurlijk is het goed dat er geld bij komt, maar het gaat voorbij aan de echte onderwijsproblemen. Ik mis een lange termijnvisie waarin de kwaliteit van ons onderwijs en de positie van de leraar centraal staan." Dresscher wijst er bovendien op dat de nu aangekondigde extra's marginaal zijn. "De vijfhonderd miljoen wordt uitgesmeerd over zes jaar, dus wat we zien is dat er per saldo nauwelijks méér geld naar onderwijs gaat. Het was vorig jaar 29,3 miljard en is in 2010 29,5 miljard. Dit kabinet investeert dus de komende vier jaar structureel 200 miljoen euro."
Investeer in kwaliteit onderwijspersoneel
Het CPB berekende onlangs dat investeringen in het onderwijs zichzelf ruimschoots terug verdienen en nam daarmee een voorschot op wat in veel verkiezingsprogramma's terug te vinden is: betere arbeidsvoorwaarden voor onderwijspersoneel, tegengaan van lerarentekorten en minder managersdruk.
De AOb bepleit structurele uitgaven om de grote onderwijsvraagstukken waar Nederland voor staat het hoofd te bieden. Nu het economische goed gaat, kopen andere bedrijven leraren weg uit het onderwijs. Een beter bewijs dat de arbeidsvoorwaarden in het onderwijs niet concurrerend zijn met andere sectoren is niet te geven. De AOb mist in de begroting van het ministerie een aanvalsplan om de lerarentekorten tegen te gaan.
Walter Dresscher: "Het doembeeld van het lerarentekort rechtvaardigt de vraag of het onderwijs nog wel een aantrekkelijke werkgever is. In de begroting is er ruimte voor bijscholing maar volgens mij zijn er ook heel simpele economische wetten toepasbaar: als je mensen wil overhalen in het onderwijs te gaan werken, moet je ze ook gewoon meer bieden. Investeren in salarissen is dus noodzakelijk.
Zeker voor academici blijft 'het onderwijs' nog altijd een onderbetaalde sector, m.n. op de langere termijn. Walter Dresscher, "Als we de komende kabinetten met de minister van onderwijs voorop, echt werk wil maken van de kenniseconomie, kan het niet zo zijn dat het opleiden van onze schooljeugd door steeds minder hoog gekwalificeerd personeel wordt gedaan. Dat deze downgrading reeds plaatsvindt is een feit.
Maak onderwijsambities waar
Nederland wil koploper zijn in de globale kenniseconomie. De ontwikkeling van concurrerende kennisinstituten krijgt nu evenredig veel aandacht. Maar de meeste winst is te halen door een algemene ophoging van het kennisniveau. Meer mensen kansen geven op een hoge opleiding. Om dit te bereiken moet er jarenlang geïnvesteerd worden aan de basis.
De AOb ziet deze investeringen onvoldoende in de begroting 2007 terug. Nederland geeft internationaal ook weinig uit aan onderwijs. Walter Dresscher: "De lastenverlichting van dit kabinet drupt weg in algemene potjes. Ik geloof dat we de veel besproken ambities op kennis- en onderwijsvlak maar de vriesvak kunnen zetten. Ik lees er in ieder geval niets over."
IBartholomeus@aob.nl
tel. 030 298 92 10
---- --
Algemene Onderwijsbond