Gemeente Utrecht
2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
105 Vragen van mevrouw G.A. Oskam
(vragen binnengekomen op 13 september 2006
en antwoorden van het college verzonden op 19 september 2006)
In Ons Leidsche Rijn van dinsdag 12 september verscheen een artikel over de Veldhuizerweg en de 2e aansluiting A12. Bij navraag bleek dat het artikel gebaseerd is op de Voortgangsrapportage 2006 van de Stuurgroep A12 BRAVO, waarin onder meer de wethouders de Weger en Bosch zitting hebben. De voortgangsrapportage zelf is vastgesteld in de Stuurgroep op 8 mei 2006 en is verschenen op 19 juni 2006. In deze voortgangsrapportage van 19 juni 2006 wordt aangegeven dat de nieuwe herziene einddatum december 2009 is, voor de 2e aansluiting van de Meern op de A12 vanaf de Veldhuizerweg.
1. Waarom heeft u de gemeenteraad en bewoners niet op de hoogte gesteld heeft van deze herziene einddatum? Op dit moment meent D66 dat dit op zijn minst een grote omissie is, vooral gezien de geschiedenis van herziene einddata van deze aansluiting, de (tijdelijke) inrichting van de Veldhuizerweg en de beloftes hierover richting vele inwoners van Veldhuizen, de Balije en Vleuterweide.
Tijdens het Bestuurlijk overleg (mei 2006) hebben wij er op aangedrongen dat Rijkswaterstaat en de Provincie voor de planning een bandbreedte gaan hanteren (vroegste moment - reële inschatting). De planningen die Rijkswaterstaat en de Provincie hanteren en communiceren gaan uit van het vroegste moment. Wordt er geen bandbreedte gehanteerd dan heeft elke tegenslag tot gevolg dat de planning moet worden geactualiseerd. De betrokken partijen hebben met het voorstel van Utrecht ingestemd. Tevens is afgesproken dat de Provincie (als voorzitter van de Stuurgroep BRAVO) de geactualiseerde planning zou communiceren en niet de gemeente.
Tijdens de commissievergadering van de commissie Verkeer en Beheer van 12 september, antwoordde wethouder de Weger, desgevraagd door D66, dat de planning van de 2e aansluiting bij De Meern op de A12 op dit moment 2009 aangeeft.
De reden voor de vertraging wordt in de Voortgangsrapportage als volgt aangegeven:
"Aan de zuidzijde van de A12 is nog geen overeenstemming ontstaan. De meningsverschillen over de grondprijzen, ingegeven door de wens van de eigenaren om de prijzen te ontvangen die binnen het ontwikkelingsgebied Leidsche Rijn zijn betaald, zijn erg groot. Hierdoor is een onteigeningsprocedure nodig om het project door te laten gaan. Door één van de grondeigenaren is echter een beroepsprocedure gestart tegen de planologische wijziging voor de aanleg van het grondwerk van de aansluiting. Welke consequenties deze ontwikkelingen hebben voor de planning is op dit moment moeilijk in te schatten."
Op basis hiervan zou de D66-fractie antwoord willen hebben op de volgende vragen:
2. Hoe hard is de planning voor de aansluiting eind 2009?
Zoals vermeld in de toelichting bij de vragen, staat in de Voortgangsrapportage van de Provincie dat de consequenties van deze ontwikkelingen (grondverwerving en planologische wijzigingen) voor de planning op dit moment moeilijk in te schatten zijn. Juist daarom hebben wij er op aangedrongen om voor de planning een bandbreedte te hanteren.
3. Is een artikel 19.1 WRO opgestart? Zo ja, wanneer?
Ja. Rijkswaterstaat heeft juli 2006 bij de gemeente Woerden een verzoek tot vrijstelling ingediend.
In vorige vragen over dit onderwerp van D66 zijn we al ingegaan op de ontsluiting via de Veldhuizerweg en de ongelukken die zich voorgedaan hebben op deze weg. Wij hebben in de vorige vragen al gevraagd om een versnelde aanpassing van de inrichting van de Veldhuizerweg, zodat deze veiliger wordt. Wij wachten uw antwoord in deze af. De Veldhuizerweg is de voornaamste ontsluitingsweg van Veldhuizen, de Balije en Vleuterweide. Velen zijn gaan wonen, en hebben huizen gekocht, in deze wijken met de door de overheid onderbouwde en groots aangekondigde toezegging een goede en snelle verbinding te krijgen met de A12.
Derhalve stelt D66 u de volgende vragen:
4. Bent u het met ons eens dat deze nieuwe vertraging wederom een enorme teleurstelling is voor de bewoners van Veldhuizen, de Balije en Vleuterweide?
Ja.
5. Zo ja, bent u van zins om deze nieuwe teleurstelling te compenseren door bv. wèl EUR 300.000,00 uit te trekken voor een door de bewoners gewenste plek voor de brug naar het Walpark in Veldhuizen ter hoogte van de Adderwortel / Sleutelbloem?
Neen. B&W zien geen inhoudelijk verband tussen de 2e aansluiting A12 en de brug naar het Walpark.
Tot slot:
6. Welke consequenties heeft deze nieuwe vertraging voor het woningbouwprogramma in Vleuterweide?
Vooralsnog geen. Zoals vermeld bij de antwoorden op de schriftelijke vragen 2006/97, is besloten de uitbreiding van het aantal rijstroken van de Veldhuizerweg niet meer te koppelen aan de planning van de 2e aansluiting. Hetzelfde geldt voor de reconstructie van de bestaande rotonde in de Veldhuizerweg. Dit, in combinatie met het openstellen van de Landschapsbaan, heeft tot gevolg dat de wegcapaciteit enigszins wordt vergroot. Deze capaciteitsuitbreiding is op termijn echter onvoldoende. Daarom zal B&W er bij de Provincie en Rijkswaterstaat op blijven aandringen om de vertraging te minimaliseren.
---- --