Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Den Haag, 19 september 2006
EPN in reactie op Miljoenennota:
Overheid benut ICT onvoldoende voor bestrijden krapte arbeidsmarkt
EPN is van mening dat er in de Miljoenennota een aantal belangrijke punten
ontbreekt. Zo laat de overheid kansen liggen waar het gaat om het door ICT
lenigen van arbeidsmarktproblematiek. Naar verwachting zal de komende jaren
de krapte op de arbeidsmarkt flink toenemen als gevolg van de combinatie van
de groei van de economie en de 'ontgroening' van de samenleving. Betere
afstemming van vraag en aanbod en verbetering van andere instrumenten om de
werking van de arbeidsmarkt te bevorderen, zijn nodig. Keteninnovatie en
slimme toepassing van ICT zullen hierbij een sleutelrol vervullen. Vanuit
deze optiek zouden de departementen van Economische Zaken, Sociale Zaken en
Onderwijs de toenemende schaarste aan arbeidskrachten gezamenlijk moeten
aanpakken en zou de overheid daarbij veel sterker moeten inzetten op ICT.
Eén standaard nodig voor elektronische gemeente
EPN is verder van mening dat in de Miljoenennota onvoldoende aandacht is
besteed aan het elektronische loket van de gemeenten dat zorgen moet voor
betere, snellere en goedkopere dienstverlening aan burgers en bedrijven. Dat
leidt ook tot lastenverlichtingen voor burgers, bedrijven en overheden zelf.
Ondanks vele jaren van stimuleren en vele, vele plannen, van loket 2000 tot
aan E-gem wil het echter niet vlotten met de elektronische loketten. De
oorzaken daarvan zijn bekend maar moeilijk aan te pakken; tekort aan kennis
en betrokkenheid bij de gemeentelijke bestuurders, gebrek aan sturing en
standaardisatie, gebrek aan financiële middelen, gebrek aan
prioriteitstelling en belangentegenstellingen.
Op dit moment zijn er opnieuw bewegingen in de markt, zowel van nieuwe
aanbieders die de bestaande monopolistische situatie kunnen doorbreken, als
van overheden die willen komen tot vraagbundeling. Door één
standaardinfrastructuur gratis ter beschikking te stellen aan de gemeenten
kan de centrale overheid de bestaande impasse doorbreken. Dit standaard
elektronische loket dient te bestaan uit één standaard e-loket voor burgers
en bedrijven, gekoppeld aan een mid-office die moet zorgen voor de directe
koppeling aan de verschillende bij gemeenten in gebruik zijnde
achterliggende informatiesystemen. Deze standaard dient enerzijds open
genoeg te zijn om gemeenten in staat te stellen in verschillend tempo,
verschillende niveaus van elektronische dienstverlening in te voeren en
dient anderzijds sturend genoeg te zijn om geleidelijk aan te komen tot één
standaard voor heel Nederland.
Deze standaard zal zeker voor enkele jaren toekomstvast moeten zijn, maar
hoeft niet 'eeuwig' de standaard te zijn. In opeenvolgende vernieuwingscycli
kunnen dan bijvoorbeeld eens per vijf jaar verbeterde systemen beschikbaar
worden gesteld. Uiteraard vergt dat een forse investering, die van de
overheidskant volledig door het rijk gedragen zal moeten worden, om
getouwtrek tussen gemeenten en rijk en tussen gemeenten onderling te
voorkomen. Deze investering zal door de overheid echter snel worden
terugverdiend. Er hoeft niet langer op vele plaatsen tegelijk het wiel te
worden uitgevonden. Er is sprake van één standaard, conform het gezegde
beter één slechte standaard dan geen standaard. En bovenal, de samenleving
en de gemeenten kunnen direct al de vruchten gaan plukken van de al zo lang
verbeide elektronische gemeente.
EPN pleit daarom voor:
1- meer ruimte in wet- en regelgeving voor actieve bemoeienis vanuit het
Rijk;
2- het vrijmaken van de financiële middelen om samen met marktpartijen zo
snel mogelijk te komen tot het standaard gemeenteloket;
3- het ingrijpen van de politiek om de bestaande patstelling te doorbreken.
Het gaat hier vooral om de herinrichting van dienstverleningsprocessen,
oftewel keteninnovatie. De voordelen zijn evident (kostenbesparingen,
helderheid en duidelijkheid en kwaliteitsverbetering) de redenen waarom het
allemaal (nog) niet van de grond komt zijn intussen even bekend. Het gaat
hierbij om veel meer dan het eenvoudig automatiseren van bestaande
processen. Bij deze reorganisaties loopt men op tegen systeemfalen,
ambtelijke tegenwerking, complexe organisatieveranderingen en het kantelen
en samenvoegen van hele organisaties.
EPN pleit al vanaf haar ontstaan voor deze keteninnovaties. EPN bepleit
daarom een centraal beleid rond nieuwe toepassingen van ICT en voor meer
centrale sturing, met de bijbehorende macht en bevoegdheden bij de
bewindspersonen die deze systeeminnovaties moeten aansturen.
In zorg patiënt centraal
Meer concurrentie in de zorg, schuivende machtsverhoudingen door
reorganisatie en de veranderende rol van verzekeraars alle succesvol door
de overheid geïnitieerd - leiden tot een nieuwe dynamiek. Deze
ontwikkelingen zijn uiteindelijk bedoeld om het welzijn en gemak van de
zorgvrager te bevorderen. EPN constateert dat deze ontwikkelingen ook
gemakkelijk kunnen gaan ten koste van de zorgvrager: in plaats van meer
flexibiliteit juist minder. De overheid heeft tot taak ervoor te waken dat
reorganisaties in de zorg niet ten koste van de patiënt gaan. EPN mist dit
in de Miljoenennota als expliciete taak.
Nadere informatie: Tom van der Maas, directeur EPN, mob. 06 4207 4223.
EPN - Platform voor de informatiesamenleving, is een onafhankelijke
stichting met als doel een evenwichtige integratie te bevorderen van
informatie- en communicatietechnologie in de samenleving. Daartoe agendeert
EPN de gevolgen en de mogelijkheden van verregaande integratie van ICT.
Voorzitter is dr. A.H.G. Rinnooy Kan, vice-voorzitter mr. B.E.M. Wientjes.
In EPN zijn het bedrijfsleven, de politiek, de overheid, de wetenschap en
het maatschappelijk middenveld vertegenwoordigd. EPN verricht onderzoek,
geeft publicaties uit en organiseert uiteenlopende bijeenkomsten, waaronder
expertmeetings, nieuwsfora, seminars en congressen.