Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)
Persbericht:
Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) bepleit forse en slimme investeringen
in mobiliteitsinfrastructuur. Om de toenemende mobiliteitsvraag aan te
kunnen, moeten op alle fronten de zeilen worden bijgezet. Waterwegen,
railinfrastructuur en snelwegen moeten optimaal worden benut om de
goederen- en personenvervoerstromen te verwerken. Spitsstroken,
doelgroepstroken en nieuwe openbaarvervoer infrastructuur zijn hierin
broodnodig. KNV is teleurgesteld in de beperkte ambities van het kabinet op
het gebied van investeringen in infrastructuur.
Het motto van het ministerie van Verkeer en Waterstaat mag wat KNV betreft
worden veranderd in : Houden èn bouwen. Het noodzakelijke onderhoud aan de
snelwegen moet worden gecombineerd met de aanleg van spitsstroken en
doelgroepstroken. Ook zijn investeringen in OV-infrastructuur hard nodig om
reizigersstromen goed af te wikkelen.
Het kabinet doet er verstandig aan om nu al te anticiperen op de
veranderingen in het reisgedrag wanneer de automobilist in 2012 gaat
betalen per gereden kilometer. De aanleg van transferia bij grote steden en
knooppunten moet nu voorbereid worden. Deze transferia moeten genoeg
parkeergelegenheid bieden, aansluiting met openbaar vervoer en taxivervoer
en goede reisinformatiesystemen bieden.
Dit zijn investeringen die het milieu ontlasten. Bovendien kan er een
flinke slag op milieugebied geslagen worden door de subsidiëring van Euro V
motoren voldoende prikkelend te maken, zodat de bedrijven versneld overgaan
op deze schonere motoren.
Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het
beroepsgoederenvervoer over de weg en voor het beroepspersonenvervoer:
openbaar vervoer, taxi en touringcarvervoer.
Den Haag, 19 september 2006
Noot voor de redactie,
Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)