Vijf punten ANWB voor een betere, duurzame mobiliteit
Den Haag, 19 september 2006
De ANWB is verheugd met voornemen van het kabinet om luchtvervuiling bij de bron aan te pakken. Een stimulans voor schone auto's kan rekenen op de steun van de ANWB. De bond vindt dat het van belang is om de druk op Europa op te voeren om de luchtkwaliteitsnormen Euro5 en Euro6 snel in te voeren. Verder zou het stimuleren van roetfilters voor dieselauto's ook een bijdrage kunnen leveren aan de luchtkwaliteit.
Het verlanglijstje van de bond voor een betere, duurzame mobiliteit luidt als volgt:
1. Pak de luchtvervuiling aan bij de bron.
* Geef mobiliteit een eerlijke prijs.
* Verlaag de frequentie van de APK.
* Geef verkeerseducatie een duidelijke positie in het onderwijs.
* Ontwikkel een lange termijnvisie op het openbaar vervoer.
1. Maar liefst 92% van de ANWB-leden vindt luchtvervuiling een belangrijk probleem. De maatregelen waar leden het meest in zien, zijn schonere auto's en meer alternatieven voor de auto. De ANWB bepleit derhalve maatregelen voor de lange termijn die de luchtvervuiling bij de bron aanpakken. De bond is geen voorstander van incidentele maatregelen zoals 80 km-zones of het belonen van de bezitters van een milieuzuinige auto met een lager parkeertarief.
2. Volgens de ANWB herkennen leden zich in het motto 'Mobiliteit voor een eerlijke prijs'. De automobilist betaalt een prijs per gereden kilometer en de wegenbelasting en BPM verdwijnen. De opbrengsten daarvan komen ten goede aan de doorstroming van het verkeer. De automobilist wordt met een dergelijke aanpak gestimuleerd bewuste keuzes te maken. De ANWB pleit ervoor, dat de overheid goed luistert naar de weggebruiker bij de verdere vormgeving en invoering van de kilometerprijs. Gebeurt dat niet, dan bestaat het risico dat het broze draagvlak bij automobilisten wordt aangetast.
3. De APK in zijn huidige vorm draagt onvoldoende bij aan de doelstelling voor verkeersveiligheid en milieu . De ANWB steunt daarom de voorstellen om de frequentie van de APK te verlagen naar 4-2-2. Als het verhogen van de verkeersveiligheid het doel is, kan de ANWB zich efficiëntere maatregelen voorstellen zoals bijvoorbeeld zijafscherming bij vrachtwagens en campagnes gericht op gordelgebruik in het verkeer.
4. De ANWB bepleit betere verkeerseducatie. De bond maakt zich ernstig zorgen over de kwaliteit van het verkeersonderwijs in Nederland. Er is geen enkel zicht op het daadwerkelijke aanbod van verkeerseducatie en het kennisniveau (theorie en praktijk) bij leerlingen. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat leden zich zorgen maken over de verkeersveiligheid van kinderen. Niet alleen vertrouwen ze de vaardigheden van kinderen niet, vooral hebben ze weinig vertrouwen in het gedrag van mede-automobilisten.
Het kabinet zou daarom, op basis van de onderzoeksresultaten naar de kwaliteit van verkeerseducatie in Nederland door het SWOV dat in komend najaar verschijnt, heldere doelen en verantwoordelijkheden tussen de ministeries van Onderwijs en Verkeer en Waterstaat en de provincies moeten vaststellen.
5. Naar de mening van de ANWB is er een nieuwe lange termijnvisie op het gebied van openbaar vervoer nodig. Het huidige OV-systeem is onvoldoende toegerust om de twee kerntaken te vervullen; te weten massavervoer in stedelijke netwerken en het invullen van de sociale functie (ontsluiting van de gebieden op het platteland). Ook is er onvoldoende geld beschikbaar om deze kerntaken uit te voeren.
Persdienst ANWB
070 314 62 39 (Annelies Tichelaar)
070 314 62 88 (Markus van Tol)
070 314 62 54 (Ad Vonk)
070 314 78 03 (fax)
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB