Webwinkels ontwikkelen op alle fronten
JUNGLE RATING B.V.
Rubriek: Economie
Datum en tijd: 19-09-2006 10:31
Voor onmiddellijke publicatie
Dinsdag, 19 september 2006
De Nederlandse webwinkels ontwikkelen zich op alle fronten: zij bieden
een rijkere winkelervaring, wekken meer vertrouwen en zetten betere
methoden in om bezoekers te adviseren en te verleiden. De grote uitdaging
blijft echter het verbeteren van het bestelproces. Dit blijkt uit het
Jungle Rating Webwinkel Onderzoek 2006 onder de 25 grootste webwinkels
van Nederland. De toekomst ligt in het betrekken van de consument in het
verkoopproces: de webwinkel als ontmoetingsplaats voor consumenten.
Onderzoek onder webwinkels
Jungle Rating heeft in augustus en september 2006 onderzoek uitgevoerd
onder de 25 grootste Nederlandse webwinkels. Het onderzoek betrof een
diepgaande inventarisatie van de content en functionaliteiten van
webwinkels. Doel van het onderzoek is om te inventariseren hoe goed de
Nederlandse webwinkels hun klanten ondersteunen tijdens het
aankoopproces; van oriënteren, adviseren, bestellen tot service verlenen.
Deze kwaliteit van de webwinkels meet Jungle Rating in totaal op 87
factoren. Bovendien zet Jungle Rating de resultaten af tegen de
resultaten van vergelijkbaar onderzoek uit 2004.
Naar een sensuele winkelervaring
Consumenten gaan eerder over tot aankoop indien de webwinkel de
winkelervaring multimediaal verrijkt (Allurent, 2006). De Nederlandse
webwinkels gaan steeds beter in op dit gegeven. 32% van de webwinkels
maakt het mogelijk om tot in de kleinste details in te zoomen op de
producten (waaronder Wehkamp, Bon á Parte). 80% toont zowel losse
productfoto's als foto's van producten in hun context en nieuwkomer
Score.nl presenteert haar assortiment in videovorm. Ook interactieve
promotieblokken op de homepage lijken in zwang. 24% biedt dergelijke
blokken en dat percentage lijkt snel te groeien (zie Bol.com,
Drogisterij.net).
Werken aan vertrouwen
Uit onderzoek van Yahoo! en OMD (2006) blijkt dat 74% van de consumenten
alleen aankopen doet bij webwinkels die zij vertrouwt en waar zij bekend
mee is. De Nederlandse webwinkels wekken steeds beter vertrouwen.
Inmiddels toont 92% met trots een keurmerk, zoals het Thuiswinkel
waarborg. Echter, 40% van de webwinkels maakt haar bedrijf te weinig
tastbaar door op adequate wijze te vertellen over de onderneming, haar
geschiedenis en haar mensen. Tijdens het bestelproces neemt bovendien
slechts 33% twijfels weg over de levering, privacy en het retourneren.
Het bestelproces blijft de uitdaging
De grootste uitdaging is en blijft het bestelproces. Recent onderzoek van
Marketing Sherpa leert dat 60% het winkelwagentje volgeladen in de
webwinkel achterlaat. Dit percentage is onveranderd sinds 2004. Het
illustreert het belang van een optimaal gebruiksvriendelijk bestelproces.
Jungle Rating ziet ontwikkeling, maar tevens ruimte voor verbetering. Zo
is het percentage webwinkels dat bezoekers inzicht geeft in de voorraad
van het artikel onveranderd (44%). Wel communiceren webwinkels beter over
hun bestelkosten: van 44% naar 56%. Opvallend is verder dat de webwinkels
tegenwoordig de mogelijkheid bieden om het artikel op een fysieke locatie
op te halen en te betalen (36%). Dit is sterk, omdat zij hiermee twijfels
wegnemen over de levering. Tot slot neemt het aantal
betalingsmogelijkheden toe. De nieuwe betalingsmethode I-deal heeft een
vlucht genomen onder de webwinkels. Inmiddels biedt 56% I-deal aan.
Credit card (68%) en accept giro (72%) zijn nog steeds de populairste
betalingsmethoden.
Webwinkels verleiden onvoldoende
De adviserende rol van de Nederlandse webwinkels was in 2004 nog beperkt.
Toen wees 52% op gerelateerde artikelen als bezoekers een specifiek
artikel bekeken. Anno 2006 verwijst 60% naar gerelateerde artikelen.
Daarnaast adviseert 52% van de webwinkels over bijpassende artikelen.
Een andere effectieve manier van verleiden is de bezoeker herinneren aan
de eigen voorkeuren en bekeken artikelen. Dit doen de Nederlandse
webwinkels onvoldoende: zo houdt slechts 24% van de webwinkels tussen
twee bezoeken de inhoud van het winkelmandje vast en toont 8% tijdens het
bezoek welke artikelen recentelijk de bezoeker heeft bekeken. Opvallend
is bovendien dat slechts 16% een online cadeauwinkel biedt. 'Een gemiste
kans', volgens Matthijs van Gaalen van Jungle Rating, 'Immers, de online
uitgaven stijgen bijvoorbeeld met zo'n 50% rond de kersttijd'.
De webwinkel als sociale ontmoetingsplaats
Uit onderzoek van onderzoeksbureau McKinsey blijkt dat tweederde van alle
economische activiteit wordt beïnvloed door mond-tot-mond reclame over
een product, dienst of merk. Webwinkels stimuleren hun bezoekers nog niet
of nauwelijks om contact te hebben met andere bezoekers. 48% biedt een
lijst van best verkochte artikelen aan en 56% biedt de mogelijkheid om
een vriend te e-mailen over een bepaald artikel. 'Het stimuleren van
contact tussen consumenten als insteek voor het verkopen van producten of
diensten zal een vlucht nemen', voorspelt Joost Wolzak, consultant bij
Jungle Rating: 'Vooral webwinkels met een diep aanbod kunnen profiteren
van social commerce. Het feit dat deze webwinkels binnen een
productcategorie 'alles' hebben, maakt hen een onafhankelijke en daarmee
betrouwbare sociale ontmoetingsplaats voor consumenten. Niet alleen
liggen daarin commerciële kansen verscholen, maar het biedt ook nieuwe
mogelijkheden om te leren van de klanten'.
Informatie over Jungle Rating
Jungle Rating is een internetadviesbureau dat opereert vanuit Amsterdam.
Samen met de klant ontwikkelt zij multi-channel strategieën, maar ook
korte termijn aanbevelingen die erop gericht zijn het effect van online
activiteiten te verbeteren. De advieswerkzaamheden zijn vaak gebaseerd op
gebruikersonderzoek en benchmarking. Klanten zijn ondermeer ABN AMRO,
Ahold, ING, KPN, Tiscali, TomTom en Wehkamp.
- - - einde bericht - - -
Voor meer informatie over Jungle Rating en/of dit onderzoek kunt u
contact opnemen met:
Joost Wolzak, projectleider van het onderzoek
(T) 020 514 14 14
(E) joost.wolzak@junglerating.nl
Het volledige rapport is te vinden op onze website: www.junglerating.nl.
Onderzochte websites:
1. Bol.com
2. Dixons
3. Dynabyte
4. Free Record Shop
5. ECI
6. MyCom
7. Beat-it
8. Kijkshop
9. Kruidvat
10. Neckermann
11. Otto
12. Wehkamp
13. Quelle
14. Klingel
15. Bart Smit
16. Bruna
17. Conrad
18. Yves Rocher
19. Bakker-Hillegom
20. Perry Sport
21. Hunkemöller
22. Bon á Parte
23. Drogisterij.net
24. Score
25. Christine le Duc