Ministerie van Economische Zaken
Persbericht
19 september 2006
Begroting EZ: doorgaan met structurele versterking van Nederlandse economie
De Nederlandse economie herstelt zich na een lange periode van geringe economische
groei. De Nederlandse concurrentiepositie is verbeterd, er zijn meer mensen aan
het werk dan drie jaar geleden en het vertrouwen in de economie neemt toe. Voor
2007 wordt een economische groei voorzien van 3 procent. Nederland heeft hiertoe
de afgelopen jaren een ambitieuze hervormingsagenda uitgevoerd. Naar verwachting
is Nederland hierdoor beter in staat de kansen te benutten die het economisch
herstel met zich meebrengt. Met de hervormingen is een belangrijke stap gezet
om de welvaartsgroei en verzorgingsstaat te continueren, ook in een vergrijzende
samenleving. Komend jaar staat in het teken van verdere structurele versterking
van de economie.
Voor de relatieve structurele groei ten opzichte van andere landen is het ambitieniveau
om Nederland tot de top van Europa te laten behoren. Voor deze kabinetsperiode
is de ambitie aansluiting met deze Europese top. Voor de absolute structurele
groei is het ambitieniveau - op lange termijn - 2,5 procent. Om deze groei te
kunnen bereiken zal EZ het economisch draagvlak verstevigen voor verdere welvaartsgroei
en de financiering van de welvaartsstaat, de positie van de consument versterken
en het concurrentievermogen binnen Nederland en in de EU bevorderen door middel
van marktordening, mededingingsbeleid en het verder verwezenlijken van de interne
markt. Daarbij lopen er diverse acties voor de komende jaren, die door het ministerie
van Economische Zaken worden uitgevoerd:
- zeker stellen van de energievoorziening voor burgers en bedrijven. Tevens versterken
van duurzaamheid en hogere energiebesparing om milieu en portemonnee te sparen.
- vlottrekken van de WTO-besprekingen, waardoor internationale handelsbarrières
kunnen worden geslecht. Dit is van belang voor geldt zowel voor Nederlandse bedrijven,
- maar vooral; ook voor ontwikkelingslanden.
- realiseren van een goed functionerende toezichthouder voor de consument, zodat
deze zijn rechten kan afdwingen, ook bij grensoverschrijdende transacties.
- herziening van de telecomregelgeving, zodat concurrentie en innovatie worden
gestimuleerd en het toezicht op marktpartijen goed geregeld blijft.
- aandacht voor een gelijk speelveld in Europa voor de Nederlandse industrie,
zodat oneerlijke concurrentie door staatsbemoeienis wordt voorkomen.
- doorgaan met bestrijden van regeldruk: de ondernemer en de burger moeten het
merken.
- betere dienstverlening aan bedrijven door moderniseren van de Kamers van Koophandel
en de handelsregisterwet en door uitbreiding van het Bedrijvenloket en de Ondernemerspleinen.
- aanpassen van het octrooisysteem om gebruik en rechtzekerheid te vergroten
en daarmee het uitvinden, vernieuwen en innoveren te stimuleren.
- implementeren van de nieuwe programmatische werkwijze van EZ: Pieken in de
Delta, Innovatieprogramma´s, internationaal ondernemen.
Zie ook www.prinsjesdag.ez.nl
Onderstaand is een selectie opgenomen van de belangrijkste wijzigingen (kasuitgaven
en ontvangsten) ten opzichte van de begroting 2006. Een volledig overzicht van
de majeure beleidsmatige verplichtingenmutaties is opgenomen in de verdiepingsbijlage.
De tabel met cijfers vindt u op: www.http://www.ez.nl/content.jsp?objectid44586
Onderstaand worden de belangrijkste mutaties kort toegelicht.
1. In verband met het afwikkelen van bouwfraudezaken is tijdelijk extra capaciteit
nodig om de sanctiebesluiten binnen de verjaringstermijn af te kunnen ronden.
2. De consumentenautoriteit is een uitvloeisel van een EU verordening. Structureel
is hiervoor een extra bedrag oplopend tot ¬ 3,4 mln per jaar nodig.
3. Zoals aangekondigd in de luchtvaartbrief aan de Tweede Kamer januari 2006
(Kamerstukken II, 2005 - 2006, 25820 nr. 13), wordt de CVO-regeling opnieuw opengesteld.
Hiermee worden kredieten verstrekt die het voor het luchtvaartcluster mogelijk
maken om deel te nemen in internationale vliegtuigontwikkelingsprogramma's.
4. Dit betreft een verhoging van de jaarlijkse inschrijvingen voor ESA ruimtevaartprogramma's.
De Nederlandse bijdrage aan ESA was substantieel lager dan de referentienorm die
in ESA-verband is afgesproken.
5. Vanuit het Fes worden middelen ter beschikking gesteld voor de uitbreiding
van het Wageningen Center for Food Sciences (WCFS) tot WCFS+, een onderzoeksprogramma
voor scheidingstechnologie en voor starters in de creatieve industrie.
6. Dit betreft de overheveling van de uitvoering WBSO van de Belastingdienst
naar SenterNovem.
7. Vanuit het Fes worden middelen ter beschikking gesteld voor de oprichting
van een technologisch topinstituut Water met als doel uitvoering van onderzoek
naar drink- en industriewater, afvalwaterzuivering, interactie in natuurlijke
systemen en sensortechnologie van water.
8. Dit betreft het opzetten van het Centre for Translational Molecular Medicine
(CTMM) waarvoor middelen vanuit het Fes ter beschikking worden gesteld. Het CTMM
heeft als doel om (inter)national een leidende rol te spleen in de ontwikkeling
van molecular diagnostics en molecular imaging technologieën.
9. Betreft een aanpassing van de kasraming om een evenwichtiger spreiding van
betalingen over de GSB periode te krijgen.
10. Voor de cofinanciering vanuit het Rijk op de structuurfondsprogramma´s 2007-2013
heeft het kabinet in totaal ¬ 222 mln vrijgemaakt. Het betreft een extra inzet
van de gezamelijke ministeries. Omdat EZ het coördinerende ministerie is voor
structuurfondsen lopen de middelen via de EZ-begroting. Hiermee wordt tevens uitvoering
gegeven aan de motie Snijder-Hazelhoff (Kamerstukken II, 2005-2006, 27 813, nr.21).
11. De mutatie betreft een extra storting van dividend door het LIOF; de middelen
worden opnieuw ingezet in het PID-programma in het zuiden.
12. Om het level playing field voor de Nederlandse innovatieve scheepsbouwindustrie
in belangrijke mate te herstellen, wordt in de komende jaren in totaal ¬ 60 mln
ter beschikking gesteld voor een innovatieregeling in de scheepsbouw (zie ook
motie Slob c.s., Kamerstukken II, 2005-2006, 30 300 XIII, nr. 37).
13. Om het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven beter op elkaar aan te sluiten
worden Fes-middelen ter beschikking gesteld voor het actieprogramma Beroepsonderwijs
in bedrijf.
14. Vanuit het Fes worden middelen beschikbaar gesteld waarmee vanaf 2007 lokale
projecten op het vlak van ondernemerschapsonderwijs financieel worden ondersteund.
Ook wordt een aantal centres of entrepreneurschip bij universiteiten en hogescholen
opgericht.
15. Mede naar aanleiding van de vermoedelijke realisatie over 2001 t/m 2004 is
het budget voor de OEPS neerwaarts bijgesteld met ¬ 10 mln per jaar.
16. Betreft de middelen voor de regeling MEP die met ingang van 2006 op de Rijksbegroting
worden geraamd. De regeling Milieukwaliteit elektriciteitsproductie (MEP) is succesvol,
waardoor met de huidige ingediende projecten de doelstelling van 9 % duurzame
elektriciteit in 2010 wordt gerealiseerd. Dit leidt tot verhoging van de uitgaven
(zie regel 20 voor de dekking).
17. Deze mutatie heeft betrekking op de eindejaarsmarge 2005 (non-ODA) van het
HGIS-deel van de EZ-begroting.
18. Nieuwe EU-verordeningen die in 2006 en later van kracht worden, leiden tot
noodzakelijke uitbreiding van de werkzaamheden bij het CBS.
19. Via deze verhoging wordt in 2007 en verder de e-formulierenvoorziening en
de daaraan gekoppelde, verder uit te breiden `formulierenbank´, in beheer genomen
door de Gemeenschappelijke Beheer Organisatie (GBO). Doel hiervan is het verder
verlagen van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven.
20. Betreft de afwikkeling van schadeclaims zero base.
21. Deze mutatie betreft de bij Voorjaarsnota uitgedeelde loon- en prijsbijstelling.
22. Om nadelige gevolgen van de eerder opgelegde CBS-apparaattaakstellingen voor
de statistiekvoorziening te voorkomen, worden extra middelen toegevoegd.
23. Betreft de invulling van de resterende Vpb-kastaakstelling voor 2006.
24. Zie regel 16. Bij Najaarsnota zal worden bezien hoe dit bedrag voor 2006
wordt ingevuld.
25. Betreft aanpassing van de raming van de boeteontvangsten van de NMa (reeds
opgelegde boetes).
26. Als gevolg van de ophoging van het BBMKB-plafond zullen de ontvangsten voor
provisies borgstellingen in 2006 naar verwachting ¬ 5 mln hoger uitvallen.
27. Betreft de terugontvangst van het niet- bestede deel van de middelen voor
het Noorden t/m 1999 (ISP-V/IPR), welke naar verwachting in 2006 zal worden gerealiseerd.
Meer informatie:
Voor meer informatie zijn de gegevens van de persvoorlichters te vinden op www.ez.nl (actueel). Tijdens kantooruren kunt u contact opnemen met het secretariaat van
de Directie Communicatie: 070 - 379 64 42