Mobiliteit en veiligheid hoog op de agenda
Nieuwsbericht | 19-09-2006
Op een duurzame manier vorm blijven geven aan een sterk, mobiel,
bereikbaar en veilig Nederland. Dat is waar Verkeer en Waterstaat aan
werkt, nu en in de toekomst.
Ten eerste zijn dat de doelstellingen die aan het begin van deze
kabinetsperiode zijn vastgesteld. Zoals het onderhoud aan de wegen en
spoor. Daarnaast staat de uitvoering van de Nota Mobiliteit centraal.
Minister Peijs trekt geld uit voor het Programma Filevermindering (135
miljoen euro) en 50 miljoen voor de start van het Programma Dynamisch
Verkeersmanagement. Ook stelt het kabinet 66 miljoen euro beschikbaar
voor de maatregelen die op korte termijn nodig zijn om knelpunten in
de verbindingen van deur-tot-deur op te heffen (netwerkanalyses). Voor
de invoering van de OV-chipkaart heeft de minister 40 miljoen extra
uitgetrokken.
Waterveiligheid en verkeersveiligheid staan hoog op de agenda in 2007.
In deze begroting heeft het kabinet voor waterveiligheid 420 miljoen
euro beschikbaar gesteld om de waterkeringen weer op orde te brengen.
Minister Peijs wil het aantal verkeersdoden nog verder terugdringen.
Hiervoor wil zij, in overleg met de decentrale overheden, de
doelstelling van 900 verkeersdoden in 2010 verlagen naar maximaal 750.
Het jaar 2007 is voor het ministerie een jaar van oogsten en zaaien
tegelijk, waarin ook `anders werken' een belangrijke plek inneemt.
Mobiliteit
Aan het begin van deze kabinetsperiode heeft het kabinet veel extra
geld vrijgemaakt voor achterstallig wegonderhoud en voor het
antifileplan Zichtbaar-Snel-Meetbaar (ZSM), dat onder meer voorziet in
de aanleg van spitsstroken.
Het onderhoudsprogramma (1300 kilometer achterstanden wegwerken voor
eind 2007) ligt op schema. Eind 2006 is 744 kilometer gerealiseerd. De
overige 556 kilometer volgt in 2007.
Eind 2007 is 150 kilometer aan spits- en plusstroken uit ZSM
gerealiseerd. Dat is minder dan gepland (310 kilometer), omdat
projecten stil zijn komen liggen na uitspraken van de Raad van State
over luchtkwaliteit. Onder de nieuwe Wet Luchtkwaliteit, die nu bij de
Tweede Kamer ligt, wordt naar mogelijkheden gezocht om procedures
parallel te laten lopen om verloren tijd in te halen.
De extra onderhoudswerkzaamheden leiden onvermijdelijk tot extra
overlast. De filedruk door onderhoud mag echter niet meer dan 5
procent toenemen. Dat gebeurt onder andere door slimmer te plannen,
een intensieve afstemming van alle werkzaamheden met andere
wegbeheerders, mobiliteitsmanagement (bijvoorbeeld tijdelijk gratis of
goedkoop Openbaar Vervoer) en een grote nadruk op communicatie. Een
goed voorbeeld hiervan is het groot onderhoud aan de A4/A10, waar de
files zelfs korter dan normaal waren.
Wegonderhoud en filevermindering
Een bedrag van 135 miljoen euro komt beschikbaar voor het nieuwe
programma Filevermindering. Verkeer en Waterstaat wil met behulp van
tientallen - vaak kleine - creatieve en praktische ideeën op korte
termijn de files aanpakken. Een voorbeeld daarvan is het
`groene-golf-team', een team van specialisten dat wegbeheerders helpt
om stoplichten beter op elkaar af te stemmen. Of anti-kijkschermen en
een ZOAB-reiniger die de files als gevolg van ongelukken verminderen.
50 miljoen euro gaat naar dynamisch verkeersmanagement; met behulp van
elektronische hulpmiddelen kan het verkeer beter doorstromen.
Bovendien voert het ministerie in 2007 enkele proeven uit met gratis
of goedkoop openbaar vervoer om te kijken of de maatregelen die bij
wegonderhoud goed werken ook structureel kunnen bijdragen aan
filevermindering.
Netwerkanalyses en OV
In de Nota Mobiliteit is vastgelegd dat voor de belangrijkste
stedelijke gebieden regionale netwerkanalyses worden gemaakt. Die
moeten inzicht bieden in de beste manieren om bestaande en toekomstige
knelpunten in de verbindingen van deur-tot-deur op te heffen. De
toegang tot de steden wordt beter met gebruik van verschillende
vervoerwijzen en door een betere samenhang tussen lokale, regionale en
nationale infrastructuur. Het kabinet stelt 66 miljoen beschikbaar
voor maatregelen op korte termijn.
Een deel van de kwaliteitsslag die het ministerie wil realiseren hangt
nauw samen met de uitkomst van de netwerkanalyses. Met name de
verbetering van de informatievoorziening en overstapmomenten in het OV
zijn daarin belangrijk. De nieuwe OV-ambassadeur, Jeltje van
Nieuwenhoven, fungeert als coördinator tussen de verschillende
OV-partijen en ziet toe op een effectieve voortgang.
Het goede nieuws voor zowel de internationale als de binnenlandse
treinreiziger is de start van de HSL-Zuid in 2007. Na jaren van
besluitvorming, voorbereiding en bouw wordt in 2007 ook de Betuweroute
in gebruik genomen.
De OV-chipkaart krijgt zijn definitieve vorm. Om de overgang van strip
naar chip soepel te laten verlopen, stelt het kabinet met de begroting
2007 nog eens 40 miljoen extra beschikbaar.
Anders betalen voor mobiliteit
In de Nota Mobiliteit is voor het eerst ook het principe van `Anders
Betalen voor Mobiliteit' vastgelegd. Daarvoor staan verschillende
acties op de agenda, te beginnen met de aanpassing van de Wet
Bereikbaarheid en Mobiliteit. De mogelijkheid om op en rond een
knelpunt een prijs te kunnen vragen voor de financiering en de
versnelling van een project is aan de wet toegevoegd. Die aanpassing
is nodig om snel van start te kunnen gaan met de eerste fase van
`Anders Betalen voor Mobiliteit'. Uit de brief stand van zaken `Anders
betalen voor mobiliteit' blijkt uit de kostenmonitor dat de
investeringskosten en de exploitatiekosten dalen aan de invoering van
de kilometerprijs. Deze informatie is het signaal om in een hoog tempo
door te werken aan de invoering van de kilometerprijs in 2012.
Veiligheid
Een veiliger Nederland is een zaak van permanente verbetering. Het
begrip `veiligheid' heeft voor Verkeer en Waterstaat van oudsher
verschillende gezichten. Behalve waterveiligheid zijn in 2007
ontwikkelingen op vier terreinen van belang: verkeersveiligheid, het
vervoer van gevaarlijke stoffen, bescherming van de vitale
infrastructuur tegen terroristische aanslagen en luchtvaartveiligheid.
Aan het begin van de kabinetsperiode is de doelstelling maximaal 950
verkeersdoden in 2010 gesteld. Dit aantal is verlaagd naar 900. Tegen
de achtergrond van de positieve daling van het aantal verkeersdoden
(817 in 2005) wordt de doelstelling voor 2010 in overleg met de
decentrale overheden nu naar beneden bijgesteld, maximaal 750
verkeersdoden.
Het Basisnet Vervoer Gevaarlijke Stoffen is bedoeld om duidelijkheid
te geven over welke stoffen waar en wanneer vervoerd mogen worden en
wat daarvan de ruimtelijke consequenties zijn. In 2007 wil Verkeer en
Waterstaat de bijbehorende kaarten in de Tweede Kamer vaststellen.
Ook staat in 2007 de afronding gepland van de nieuwe EU verordening
voor de beveiliging van de bevoorradingsketen, die gericht is op het
terugdringen van de dreiging van terroristische aanslagen in het
goederenvervoer.
Waterveiligheid
Duurzaam waterbeleid is en blijft letterlijk van levensbelang voor
Nederland. Waterveiligheid is vastgelegd in de Wet op Waterkering.
Verkeer en Waterstaat bewaakt het hoge veiligheidsniveau door de
primaire waterkeringen periodiek te toetsen. Uit de tweede toetsing
van de primaire waterkeringen zijn plekken naar voren gekomen waar
versterking nodig is (bijvoorbeeld de Afsluitdijk). Om de
belangrijkste maatregelen snel uit te voeren, is 420 miljoen euro
beschikbaar voor de periode tot en met 2011.
In 2007 start de aanpak van de zogeheten `zwakke schakels' in de kust,
waarvoor in totaal 742 miljoen euro beschikbaar is. Het kabinet stelt
versneld geld beschikbaar om meer in balans te komen met de planning
van de provincies.
De PKB Ruimte voor de Rivier gaat beginnen met tien koploperprojecten.
De Maaswerken (al in uitvoering) concentreren zich in 2007 vooral op
de kadeversterkingen in stedelijk gebied en op de hoogwatergeulen en
verdiepingsmaatregelen.
Het kabinet wil waterkwantiteit- en kwaliteit nog steviger met elkaar
verbinden. Dit tegen de achtergrond van de Europese Kaderrichtlijn
water, die een forse opgave met zich meebrengt voor de verbetering van
de waterkwaliteit in de periode tot 2015. In deze kabinetsperiode is
ongeveer 800 miljoen euro gestoken in regionale waterprojecten
gekoppeld aan het Nationaal Bestuursakkoord water. Het kabinet heeft
een eenmalige impuls van 100 miljoen euro beschikbaar gesteld om een
snelle start van de uitvoering van maatregelen tegen wateroverlast te
bevorderen.
Anders werken
Tegen de achtergrond van het Programma Andere Overheid en de
kabinetsdoelstelling om de administratieve lastendruk te verminderen,
verandert het ministerie in een hoog tempo. Samenhang, samenwerking en
gedeelde verantwoordelijkheid zijn daarin kernbegrippen. Een aantal
belangrijke mijlpalen en acties voor 2007 zijn:
- In navolging van Rijkswaterstaat ontwikkelt ook de Inspectie Verkeer
en Waterstaat zich tot een agentschap, dat zakelijker en resultaat- en
publieksgerichter kan werken. Daarnaast werkt de inspectie samen met
de andere rijksinspecties intensief aan vermindering van de
inspectielast. Zo komt er in 2007 één servicedesk voor de afhandeling
van vracht en passagiers op Schiphol.
- Alle regelgeving is uiterlijk begin 2007 getoetst op overbodige en
omslachtige regels. Aanpassingen vinden plaats op uiteenlopende
terreinen. De acht waterbeheerswetten worden bijvoorbeeld vervangen
door één integrale waterwet en er komt één watervergunning.
- De APK-frequentie gaat naar beneden, tenzij de uitkomst van een
lopend EU-onderzoek zich daartegen verzet. Een Europees onderzoek moet
aantonen of een verlaging van de APK-frequentie niet ten koste gaat
van de verkeersveiligheid.
Meer informatie
Op de site van het ministerie van Verkeer en Waterstaat staan
factsheets met meer informatie over de volgende onderwerpen:
- Kerngegevens begroting
- Groot Onderhoud
- Ontwikkeling aantal verkeersdoden
- Kortetermijnaanpak filevermindering
- Onderhoud spoor
- Noordvleugel
- Waterveiligheid
Verwante onderwerpen
* Begroting 2007
* Stuur door
* Print
* Naar boven
Ministerie van Verkeer en Waterstaat