Ministerie van Justitie


Begroting 2007

Zie ook


* Rijksbegroting

* Begroting Justitie 2007

Toelatingsprocedure migranten sneller en eenvoudiger

Justitiebegroting 2007

Persbericht | 19-09-2006

De begroting van 2007 staat in het teken van de modernisering en verbetering van het toelatings- en terugkeerbeleid. De toelatingsprocedures voor migranten worden versneld en vereenvoudigd. Instellingen en bedrijven krijgen op basis van contracten met de overheid een grotere rol bij studie- en arbeidsmigratie. Ten behoeve van de terugkeer van vreemdelingen wordt de Terugkeerorganisatie operationeel en wordt het beleid ter ontmoediging van illegaal verblijf verder uitgevoerd. Voor vreemdelingenzaken is in de begroting van 2007 758 miljoen euro beschikbaar.

Toelating migranten

De uitvoering van de beleidsnotitie "naar een modern migratiebeleid" staat komend jaar centraal. In deze notitie wordt het restrictieve toelatingsbeleid gecombineerd met een grotere mate van selectiviteit. Toelatingsprocedures worden versneld en vereenvoudigd en instellingen en bedrijven krijgen op basis van contracten met de overheid een grotere rol bij studie- en arbeidsmigratie. Ook wordt het systeem van verblijfsvergunningen vereenvoudigd, waardoor het aantal verblijfsdoelen wordt teruggebracht van 26 tot vijf typen. In 2007 wordt het implementatietraject voortgezet en worden beleidskeuzes nader uitgewerkt, onder meer leidend tot wijzigingen in wet- en regelgeving.

In navolging van de wijziging in de asielprocedure zal ook in het reguliere toelatingsbeleid de bezwaarprocedure worden vervangen door een voornemenprocedure. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) zal het voornemen om negatief te beslissen op een aanvraag schriftelijk aan de aanvrager kenbaar maken. De vreemdeling kan vervolgens schriftelijk reageren, waarna de IND een definitieve beslissing neemt. Ook wordt er in beroep voortaan getoetst op basis van de op het moment van behandeling bekende gegevens (ex nunc toetsing). Hiermee worden de efficiency en kwaliteit van het proces van rechtsbescherming positief beïnvloed. De wijzigingen zullen nog deze regeerperiode aan de Tweede Kamer worden aangeboden.

De bepalingen voor de afgifte van een visum worden geïntegreerd in de Vreemdelingenwet 2000. De bevoegdheid voor het verlenen van een visum gaat hiermee over van de minister van Buitenlandse Zaken naar de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie.

Hiermee wordt deze minister ook verantwoordelijk voor toelating als het gaat om kort verblijf. Het wetgevingsproces hiertoe zal spoedig worden afgerond, waarna de wet in 2007 in werking zal treden.

Vernieuwing IND

De inzet om de IND doelmatiger, efficiënter en klachtgerichter te laten functioneren blijft groot. De uitvoering van het verbeterprogramma `IND bij de tijd' is het komend jaar dan ook een belangrijk speerpunt van beleid. Het proces van de overdracht van de loketfuncties van de gemeenten naar de IND zal naar verwachting eind 2007 worden afgerond. Andere acties zijn de reductie van beslistermijnen, het wegwerken van achterstanden en de intensivering van de fraudebestrijding. In 2006 heeft het kabinet de middelen voor de uitvoering van het verbeterprogramma reeds met 20,1 miljoen euro verhoogd. In de begroting van 2007 wordt voor de vernieuwing van de IND voor de komende twee jaren bijna 22 miljoen euro extra uitgetrokken.

Terugkeer

In 2007 worden de gezamenlijke doelen van de betrokken organisaties in de vreemdelingenketen verder uitgewerkt. De IND wordt omgevormd tot enige toelatingsorganisatie en voor de terugkeer is de Terugkeerorganisatie in oprichting. Deze organisatie dient vanaf januari 2007 operationeel te zijn. Dit is een belangrijke stap voor de verbetering van de uitvoering en de verhoging van de effectiviteit van het terugkeerbeleid. Het stimuleren van het zelfstandig vertrek van vreemdelingen, die niet (meer) rechtmatig in Nederland verblijven, staat centraal.

Het beleid ter ontmoediging van illegaal verblijf is aangescherpt door intensievere controles en verzwaarde sancties. In 2007 wordt het aangescherpte beleid voor de ongewenstverklaring van vreemdelingen en het verwijderen van vreemdelingen die de openbare orde verstoren, geïmplementeerd. Ook wordt samen met de Benelux en de Europese Unie geprobeerd met belangrijke herkomstlanden terug- en overnameverdragen te sluiten.

Ook in 2007 en 2008 zullen vreemdelingen die vallen onder de werking van het Project Terugkeer worden gefaciliteerd om zelfstandig te vertrekken. Indien zij toch niet zelfstandig vertrekken kan gedwongen vertrek uit Nederland aan de orde komen. Door zij-instroom en analoge doelgroepen is de grootte van de groep, vallend onder de oude Vreemdelingenwet, uitgebreid. De oorspronkelijke doelgroep zal binnen de projectduur van drie jaar worden afgehandeld, de resterende groep vreemdelingen in de loop van 2007 en 2008. Het kabinet stelt hiervoor de komende jaren 24,7 miljoen euro extra beschikbaar.

Asiel

De asielinstroom voor de komende jaren wordt structureel geraamd op 10.500 asielzoekers. Daarnaast is in 2006 sprake van een tijdelijke extra instroom van 3.700 asielbeoordelingen als gevolg van '14-1 brieven' en bezwaren. Dit vergt extra capaciteitsinzet in 2006 en heeft effect op de capaciteit in 2007. Hiermee is in 2007 circa 15,9 miljoen euro gemoeid. Mede hierdoor is het aantal mensen in de asielopvang hoger dan geraamd. De bezetting van de opvang in 2006 is naar boven bijgesteld, wat tevens een doorwerking heeft voor latere jaren. Naast de structurele en tijdelijke verhoogde instroom van asielbeoordelingen is er ook een lagere uitstroom uit de opvang. Dit komt doordat het aantal uitplaatsingen van statushouders en het aantal verwijderingen achterblijft bij de verwachtingen. Voor de financiering van de extra opvangkosten is het komende jaar 21,9 miljoen euro beschikbaar.