Gemeente Eindhoven

Persbericht 15 september 2006, 227

Inzet high tech voor meting persoonlijke blootstelling aan luchtvervuiling

Onderzoek naar fietsgebruik en gezondheid in Eindhoven

Op dinsdag 19 september geeft wethouder Erik van Merrienboer om 11.00 uur op het Stadhuisplein âhet startschotâ voor Fietsbalans-2. Eindhoven is één van de 11 gemeenten die de Fietsersbond in 2006 onderzoekt op hun fietsklimaat.

Fietsbalans

Van 2000 tot 2004 fietsten onderzoekers van de Fietsersbond in totaal 10.000 kilometer op speciaal ontwikkelde meetfietsen voorzien van computerapparatuur, microfoon en camera om het fietsklimaat in 125 gemeenten in kaart te brengen. In 2006 start de Fietsersbond met het vervolgonderzoek Fietsbalans-2.

Fietsbalans-2

In Fietsbalans-2 worden gemeenten weer beoordeeld op de tien aspecten uit het eerste onderzoek en wordt bekeken welke vooruitgang er geboekt is. Het onderzoek is echter uitgebreid met drie nieuwe aspecten: fietsparkeerbeleid, luchtkwaliteit en de gezondheidseffecten van het fietsgebruik. De Fietsersbond wil o.a. de concentraties schadelijke uitlaatgassen in de auto en daar buiten, op de fiets, onderzoeken. Doel van de Fietsbalans-2 is de gemeente hele specifieke informatie te verschaffen over verschillende vormen van gezondheidswinst die er te behalen zijn bij een verhoging van het fietsgebruik en bij aanpassing van het verkeersbeleid. Wat de gemeente precies kan doen om die gezondheidswinst binnen te halen, staat in het eindrapport met onderzoeksgegevens en daaraan gekoppelde aanbevelingen. De gemeente kan deze aanbevelingen gebruiken in haar fietsbeleid.

Speciale apparatuur

Voor het meten van de luchtkwaliteit is speciale apparatuur ontwikkeld voor op de fiets en voor in de auto. De bond wil onderzoeken of er verschil is tussen de luchtkwaliteit in de auto en op de fiets en op verschillende plaatsen in de gemeente. Tevens wil de Fietsersbond laten zien hoe de lucht op fietsroutes kan verbeteren als meer mensen de fiets pakken in plaats van de auto, of als de routes worden gewijzigd. Voor het onderzoek naar de persoonlijke blootstelling aan luchtvervuiling wordt samengewerkt met het IRAS (Institute for Risk Assessment Sciences) van de Universiteit Utrecht. In samenwerking met het Instituut voor Gezondheidswetenschappen van de Vrije Universiteit wordt getracht elke gemeente zo concreet mogelijk inzicht te geven in de relatie gezondheid en fietsen. Hiervoor wordt onder andere geïnventariseerd hoeveel inwoners lijden aan ziekten door bewegingsarmoede en fijn stof, en welke helende en preventieve bijdrage een gewijzigd verkeersbeleid daaraan kan leveren.

De high-techmeetfietsen zijn met de ervaringen uit de Fietsbalans nog verder verfijnd en onder andere voorzien van GPS. Alle onderzoeksmaterialen zijn speciaal voor dit specifieke onderzoek ontwikkeld en vervaardigd. De Fietsersbond heeft voor het eerst in haar bestaan een auto aangeschaft. Dit was noodzakelijk vanwege het installeren van de meetapparatuur. Daarnaast is het voor een zuivere vergelijking van belang dat steeds met dezelfde voertuigen wordt gereden. Alle onderzoeken vinden in dezelfde maand en bij voorkeur bij hetzelfde weertype plaats, omdat weersomstandigheden sterk van invloed kunnen zijn op de lucht.

Fietsstad 2007

Fietsbalans-2 bezoekt dit jaar elf gemeenten. De gemeenten ontvangen allemaal een uitgebreide rapportage en een set concrete aanbevelingen. Daarna zal het onderzoek jaarlijks in 20 nieuwe gemeenten worden gedaan. In 2007 wordt voor de derde keer de titel Fietsstad uitgereikt. Eerder ontvingen Veenendaal (2000) en Groningen (2003) deze eretitel. In 2005 werden de gemeenten Amsterdam en Winterswijk gelauwerd voor hun inzet tegen diefstal. Bij de beoordeling van Fietsstad 2007 wegen luchtkwaliteit en gezondheidsaspecten extra mee.