Persbericht 15 september 2006, 227
Inzet high tech voor meting persoonlijke blootstelling aan
luchtvervuiling
Onderzoek naar fietsgebruik en gezondheid in Eindhoven
Op dinsdag 19 september geeft wethouder Erik van Merrienboer om 11.00
uur op het Stadhuisplein âhet startschotâ voor Fietsbalans-2.
Eindhoven is één van de 11 gemeenten die de Fietsersbond in 2006
onderzoekt op hun fietsklimaat.
Fietsbalans
Van 2000 tot 2004 fietsten onderzoekers van de Fietsersbond in totaal
10.000 kilometer op speciaal ontwikkelde meetfietsen voorzien van
computerapparatuur, microfoon en camera om het fietsklimaat in 125
gemeenten in kaart te brengen. In 2006 start de Fietsersbond met het
vervolgonderzoek Fietsbalans-2.
Fietsbalans-2
In Fietsbalans-2 worden gemeenten weer beoordeeld op de tien aspecten
uit het eerste onderzoek en wordt bekeken welke vooruitgang er geboekt
is. Het onderzoek is echter uitgebreid met drie nieuwe aspecten:
fietsparkeerbeleid, luchtkwaliteit en de gezondheidseffecten van het
fietsgebruik. De Fietsersbond wil o.a. de concentraties schadelijke
uitlaatgassen in de auto en daar buiten, op de fiets, onderzoeken.
Doel van de Fietsbalans-2 is de gemeente hele specifieke informatie te
verschaffen over verschillende vormen van gezondheidswinst die er te
behalen zijn bij een verhoging van het fietsgebruik en bij aanpassing
van het verkeersbeleid. Wat de gemeente precies kan doen om die
gezondheidswinst binnen te halen, staat in het eindrapport met
onderzoeksgegevens en daaraan gekoppelde aanbevelingen. De gemeente
kan deze aanbevelingen gebruiken in haar fietsbeleid.
Speciale apparatuur
Voor het meten van de luchtkwaliteit is speciale apparatuur ontwikkeld
voor op de fiets en voor in de auto. De bond wil onderzoeken of er
verschil is tussen de luchtkwaliteit in de auto en op de fiets en op
verschillende plaatsen in de gemeente. Tevens wil de Fietsersbond
laten zien hoe de lucht op fietsroutes kan verbeteren als meer mensen
de fiets pakken in plaats van de auto, of als de routes worden
gewijzigd. Voor het onderzoek naar de persoonlijke blootstelling aan
luchtvervuiling wordt samengewerkt met het IRAS (Institute for Risk
Assessment Sciences) van de Universiteit Utrecht.
In samenwerking met het Instituut voor Gezondheidswetenschappen van de
Vrije Universiteit wordt getracht elke gemeente zo concreet mogelijk
inzicht te geven in de relatie gezondheid en fietsen. Hiervoor wordt
onder andere geïnventariseerd hoeveel inwoners lijden aan ziekten
door bewegingsarmoede en fijn stof, en welke helende en preventieve
bijdrage een gewijzigd verkeersbeleid daaraan kan leveren.
De high-techmeetfietsen zijn met de ervaringen uit de Fietsbalans nog
verder verfijnd en onder andere voorzien van GPS. Alle
onderzoeksmaterialen zijn speciaal voor dit specifieke onderzoek
ontwikkeld en vervaardigd. De Fietsersbond heeft voor het eerst in
haar bestaan een auto aangeschaft. Dit was noodzakelijk vanwege het
installeren van de meetapparatuur. Daarnaast is het voor een zuivere
vergelijking van belang dat steeds met dezelfde voertuigen wordt
gereden. Alle onderzoeken vinden in dezelfde maand en bij voorkeur bij
hetzelfde weertype plaats, omdat weersomstandigheden sterk van invloed
kunnen zijn op de lucht.
Fietsstad 2007
Fietsbalans-2 bezoekt dit jaar elf gemeenten. De gemeenten ontvangen
allemaal een uitgebreide rapportage en een set concrete aanbevelingen.
Daarna zal het onderzoek jaarlijks in 20 nieuwe gemeenten worden
gedaan. In 2007 wordt voor de derde keer de titel Fietsstad
uitgereikt. Eerder ontvingen Veenendaal (2000) en Groningen (2003)
deze eretitel. In 2005 werden de gemeenten Amsterdam en Winterswijk
gelauwerd voor hun inzet tegen diefstal. Bij de beoordeling van
Fietsstad 2007 wegen luchtkwaliteit en gezondheidsaspecten extra mee.
Gemeente Eindhoven