Passende schrijfopdrachten leiden tot meer inzicht
Promotie Onderwijskunde
dinsdag 19 september 14.00 uur
Marleen Kieft onderzocht wat een docent moet doen om leerlingen te leren schrijven en te leren verhalen te interpreteren. Zij observeerde leerlingen uit havo 4 en vwo 4 die lessen volgden in het leren schrijven van argumentatieve teksten over literaire verhalen. Kieft ging na of het helpt om de lessen aan te passen aan schrijfstrategieën: eerst flink plannen en dan een goede eerste versie schrijven (de 'planners') of meteen een flinke tekst schrijven en dan zien wat er uit moet en beter kan (de 'reviseerders'). Kieft concludeert dat het aanpassen van schrijfopdrachten aan schrijfstrategieën van leerlingen inderdaad loont. Docenten moeten wel duidelijk onderscheid maken: geven zij een schrijfopdracht om de schrijfvaardigheid te verbeteren of om literaire verhalen beter te begrijpen? Het aanpassen van schrijfopdrachten aan schrijfstrategieën is niet echt nodig als het gaat om de verbetering van de schrijfvaardigheid. Maar passende schrijftaken bleken duidelijk wel te leiden tot meer inzicht in de literaire verhalen die het onderwerp waren van de tekst die de leerlingen schreven. Met andere woorden: docenten doen er goed aan om planners en reviseerders verschillende soorten schrijfopdrachten te geven.
Mw. M.H. Kieft: The effects of adapting writing instruction to students' writing strategies. Promotoren zijn prof. dr. G.C.W. Rijlaarsdam en prof. dr. H. van den Bergh.
Universiteit van Amsterdam. Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam