Nieuwsbrief P+ People Planet Profit


"Quote van de week"

"Wij planten tot 50 procent meer nieuwe bomen aan, dan wij voor onze papierproductie nodig hebben"
Financieel topman Hannu Ryöppönen van Stora Enso

P+: Biologisch wel "aantoonbaar gezonder"

Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=822
Breda voorbeeldstad door allochtoon vrouwennetwerk
"Wie in Breda tot vreugd wil leven, moet de vrouwen de overhand geven." Deze tegeltjeswijsheid staat te lezen in de Grote Kerk van Breda. Loco-burgemeester Marja Heerkens van Breda heeft de leuze gekozen als motto voor het project 'Ketting en Kracht'. Tien vrouwen van verschillende culturele achtergrond, de zogenoemde 'ambassadeurs' van de integratie en leefbaarheid, stimuleren hun 'zusters' in de buurt om vorm te geven aan hun burgerschap. Op die manier kan de probleemwijk Noord-Oost veranderen in een wijk waar mensen graag willen wonen. De jury van Stichting DOEN was zo onder de indruk dat ze Heerkens 50.000 euro heeft gegeven om het project uit te breiden. Op het jubileumfeest van DOEN kreeg Breda de prijs uitgereikt. Niet minder dan 31 andere burgemeesters visten achter het net, met ook fraaie initiatieven.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=822
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=821
ABN AMRO supports poor youths in Vietnam
In the Vietnamese capital Hanoi, unemployed youth from poor backgrounds can acquire skills for new economy jobs by entering the Livelihood Advancement Business School (LABS). The Dutch NGO Plan, that supports this training centre, has found a partner in the leading Dutch bank ABN AMRO. Its Foundation donates finances for LABS, while employees of the Hanoi branch of the bank donate time and expertise.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=821
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=820
ICCO: vraag naar biologische katoen verdriedubbelt
De vraag naar biologische katoen is in korte tijd verdubbeld. Tegen 2008 verwacht ICCO zelfs dat de vraag drie keer over de kop zal gaan. "De consument vraagt er steeds meer om. Als de hele keten dat begrijpt, dan kunnen we daarop veel en veel sneller inspelen", zegt Mirjam Winkel. Zij is communicatieadviseur van het ICCO, medeorganisator van de internationale bio-katoenconferentie in Utrecht die maar liefst een week heeft geduurd. Vandaag zitten alle katoenpartijen voor een laatste sessie bij elkaar. Het is een strategisch beraad. Ook al gaat de omzet van biologische katoen enkele malen over de kop, het totale marktaandeel is nog geen procent groot.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=820
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=819
Biologisch wel degelijk "aantoonbaar gezonder"
De Consumentenbond schoor biologische en reguliere groente begin dit jaar nog bijna over één kam. En het Louis Bolk Instituut ging tijdens het laatste Eko congres niet verder dan wat voedingsclaims. Maar dr. Mae Wan Ho, moleculair biochemicus en oprichter van 'Institute of Science in Society', durft het wel te stellen: biologische groente is 'aantoonbaar gezonder'. In het laatste nummer van haar tijdschrift schrijft ze dat biologische groente de 'hoorn des overvloeds' voor gezondheidsbevorderende chemische verbindingen is. Ze haalt daarvoor recent Zweeds onderzoek aan dat de rem van kankercellen in biologische aardbeien en reguliere vergeleek. P+ geeft de link naar haar doorwrochte stuk. En het omstreden onderzoek van de Consumentenbond als PDF.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=819
---s

Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=817
Marly Theunisse kapt weg door bos van koffiekeurmerken
Het begon met persoonlijke ergernis. Al die keurmerken op de koffie. Max Havelaar. Fairtrade. Utz Kapeh. Hoe weet je als consument nou nog waar elk label voor staat? Ze polste haar vriendenkring. Die kon er ook geen wijs uit worden. En vervolgens zocht Marly Theunisse het uit, als vervolg op haar scriptie over duurzame koffie in Mexico. Het kostte haar maanden werk, maar toen had ze alle verschillen en overeenkomsten van de verschillende labels in Nederland keurig in kaart gebracht. Vervolgens bedacht ze een kleursysteem voor in de winkel zodat de consument snel kan zien hoe duurzaam de koffie eigenlijk is. Groen is superduurzaam, rood is gewoon koffie volgens de wereldmarktprijs. P+ biedt haar voorstel aan als PDF-file. Om over na te denken.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=817
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=816
Papiermaker Stora Enso herplant regenwoud Brazilië
Het Finse papierconcern Stora Enso herplant verdwenen Atlantisch regenwoud in Brazilië. "Wij kopen land aan om nieuwe plantages te beginnen. Maar we geven daarbij 50 procent van de oppervlakte terug aan de natuur, door het herplanten van de bomen van het oorspronkelijke woud." Dat vertelde financieel topman Hannu Ryöppönen aan P+. StoraEnso sluit heel wat Europese papierfabrieken om zich meer te richten op nieuwe groeimarkten als China en India. Brazilië is als land vooral interessant omdat de plantagebomen als naaldhout en eucalyptus er veel sneller groeien dan in de noordelijke landen. Ryöppönen: "In zeven, acht jaar zie je daar een volwassen boom staan, waar je in Finland veertig jaar op moet wachten." Het nieuwe regenwoud komt vooral terug langs rivierbeddingen en iets te steile hellingen.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=816
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=815
Adriana Bertini maakt anti-aids condoomjurken
Het fotomodel ziet er uit als een vuurrode tropische vis. Beetje glanzend zelfs. Van dichtbij blijken het geen schubben te zijn, maar de ronde randen van condooms. Wat een feestjurk. Zelfs zonder Braziliaanse samba hoor je hier het carnaval klateren. Kan ontwerpster Adriana Bertini ook deftige galajurken maken van deze bijzondere grondstof, waarbij elke exemplaar een statement is ter bestrijding van aids? Jazeker. Op de website van de Braziliaanse staat een lange witte sleepjurk waar je meteen een bruidsjurk in herkent.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=815
---


Zie: http://www.bidnetwork.nl


Zie: http://www.mvonederland.nl


Zie: http://www.attica.nl
9 oktober
P+@Work 'Duurzame Reuzen & Dwergen'. Wat duurzame reuzen en duurzame dwergen van elkaar kunnen leren. Wereldwijde concerns en kleine organisaties worden tegenover elkaar aan tafel gezet. Wat kan de een niet en de ander wel? Paul Ray is er ook weer, met zijn raamwerk: wat willen Cultural Creatives?
Zie: http://www.attica.nl
Aanmelding

Zie: http://www.worldgranny.nl
24 september
Het WorldGranny Festival. Hoe oude omaatjes in arme landen hun kleinkinderen redden. Met topmusici. Liesbeth List treedt op, net als de Braziliaanse zangeres Tania Maria, Manu Dibango, de Roemeense zigeunerband Taraf de Haidouks, Tsehaytu Beraki uit Eritrea en een andere seniore wereldsterren.
Zie: http://www.worldgranny.nl
Aanmelding en programma

Zie: http://www.bidnetwork.org
29 september
Business in Development Challenge 2006. Alle finalisten zijn nu bekend. Wie worden de winnaars? De ondernemers die zeldzame Chinese Yashmere-wol naar de Verenigde Staten willen exporteren? De mensen die wenskaarten uit Peru op de markt willen brengen? De groep die er in Nigeria voor zorgt dat in een stad zonder riolering de vitrines worden leeggehaald? De drogerij van groenten in Nepal? Kom ook naar de BiD Marketplace. Hier ontmoeten ondernemers, investeerders, multinationals, NGOs en alle belangstellenden elkaar.
Zie: http://www.bidnetwork.org
Aanmelding en programma

Zie: http://www.amsterdamgriconference.org.
4 t/m 6 oktober 2006
Amsterdam GRI Conference
De nieuwe richtlijnen van het GRI. Met Al Gore, Sir Mark Moody-Stuart, Margot Wallström, prins Willem-Alexander, Job Cohen, Peter Blom en 120 andere inleiders. Over duurzame verslaglegging, opkomende en kapitaalmarkten, vergunning tot zakendoen, beleid en best practices, SME's, samenleving en maatschappij en het gebruik van de GRI-richtlijnen.
Zie: http://www.amsterdamgriconference.org.
Aanmelding


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/events.htm
Volledige agenda op de website van P+


Zie: http://www.deltalloydgroep.com

Ambities realiseren? We laten in ons maatschappelijk verslag objectief zien waar we staan. Zo willen we verbeteringen stimuleren en vertrouwen opbouwen. Integer ondernemerschap is de basis van ons beleid.
Zie: http://www.deltalloydgroep.com
Website Delta Lloyd Groep

Zie: http://www.greenmotion.nl/kerstpakketten.html

Dit jaar een kerstgeschenk met een verantwoorde gedachte? Wij van Green Motion vinden dat het schenken van een kerstpakket een prachtige aanleiding kan zijn. Maak als bedrijf een intern én extern statement. Laat zien dat fundamentele waarden er voor uw bedrijf toe doen.
Zie: http://www.greenmotion.nl/kerstpakketten.html
Bestel kerstpakket