Antwoorden op kamervragen van Schippers over problemen met het aanvragen van
het E-112 formulier in Spanje
Kamerstuk, 18-9-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Z/K/U-2710927
18 september 2006
Antwoorden van de minister op Kamervragen van het Kamerlid Schippers
over problemen met het aanvragen van het E-112 formulier in Spanje.
(2050617770)
Vraag 1
Bent u op de hoogte van het feit dat in het buitenland wonende
Nederlanders, die permanente medische verzorging behoeven en tijdelijk
terug naar Nederland komen, tegen grote problemen aanlopen bij de
aanvraag van het benodigde E 112-formulier?
Vraag 2
Hoe verklaart u dat Spaanse betrokken instanties bij navraag aangeven
niet te weten van het bestaan en de noodzakelijkheid van een dergelijk
formulier?
Vraag 3
Wat vindt u van de signalen dat de Seguridad Social vervolgens
verzoeken tot verstrekking van E 112-formulieren in langdurige
procedures meermalen afwijst?
Vraag 5
Deelt u de mening dat bovengenoemde onduidelijkheden voor mensen met
soms ernstige of levensbedreigende gezondheidsproblemen onnodige
verwarring veroorzaken, en een zware en ongewenste belasting vormen?
Antwoorden 1, 2, 3 en 5
Mij is bekend dat de Spaanse ziekenfondsen (Instituto Nacional de la
Seguridad Social - INSS) terughoudend zijn met de toepassing van de
bepaling in de Verordening waarop de afgifte van het E 112-formulier
gebaseerd is. Ook vóór de inwerkingtreding van de Zorgverzekeringswet
was dat al zo. Ingevolge artikel 22, eerste lid, sub c, van Vo.
1408/71 dient een betrokkene van het bevoegde orgaan van de lidstaat
waar hij woont toestemming te hebben om in een andere lidstaat een
medische behandeling te ondergaan. Het verlenen van toestemming is een
discretionaire bevoegdheid, zij het dat toestemming niet mag worden
geweigerd indien de benodigde behandeling behoort tot het
verstrekkingenpakket van het woonland en de behandeling, gelet op de
gezondheidstoestand van betrokkene en het te verwachten ziekteverloop,
niet kan worden gegeven binnen de termijn die gewoonlijk nodig is voor
de desbetreffende behandeling in het woonland. Dit
toestemmingsvereiste is bevestigd in het arrest van het Hof van
Justitie van 3 juli 2003, C156/01 (Van der Duin).
Betrokkenen dienen -net zoals de Spaanse onderdanen- een verzoek voor
behandeling buiten Spanje in te dienen overeenkomstig de in Spanje
geldende procedures. Uit de informatie op de genoemde website blijkt
dat de aanvraag vergezeld moet gaan van een gedetailleerd medisch
rapport opgemaakt door een geneeskundige instelling van de Seguridad
Social waarin de noodzaak van behandeling in het buitenland wordt
aangegeven, met opgave van de instelling waar zulks plaats zal vinden.
Indien men het met de beslissing niet eens is kan men binnen 30 dagen
bezwaar maken tegen de weigering een E 112-formulier af te geven.
Informatie over de E 112 en de te volgen procedure is onder meer te
vinden op de website van de Spaanse overheid.
Vraag 4
Is het correct dat het College voor zorgverzekeringen tegelijkertijd
verklaart dat de Seguridad Social verplicht is een dergelijk formulier
af te geven?
Antwoord 4
Het College voor Zorgverzekeringen geeft in de voorlichting niet aan
dat de Seguridad Social verplicht is een E 112 af te geven.
In de brochure van CVZ die standaard wordt meegezonden met het
formulier E 121 voor een rechthebbende die in Spanje woont, is de
volgende informatie opgenomen, die in overeenstemming is met de ter
zake geldende Europese regelgeving:
"Hulp in een ander land
Wilt u in een ander land van de EU/EER (ook Nederland) een
geneeskundige behandeling ondergaan, dan moet u hier vooraf
toestemming voor vragen aan het INSS. Als het INSS u toestemming
geeft, dan zal een formulier E 112 aan u worden verstrekt. Wordt u
toestemming geweigerd en u roept toch medische hulp in een ander land
van de EU/EER in, dan zal het INSS de kosten hiervan niet vergoeden.
Vanuit Nederland wordt in ieder geval geen vergoeding verleend. Gaat
het om een behandeling waarvoor geen ziekenhuisopname nodig is, dan
hebt u als gevolg van een uitspraak van de Europese rechter die
toestemming in beginsel niet nodig. In dat geval zal de vergoeding van
de kosten van de betreffende behandeling worden gebaseerd op het in
Spanje geldende tarief voor de betreffende behandeling. Het is goed om
bij uw INSS vooraf te informeren naar deze regeling."
Vraag 6
Hoe kijkt u aan tegen berichten dat hoge medewerkers van Spaanse
betrokken instanties er uiteindelijk toe overgaan constructies te
adviseren die de regels omzeilen, en daarmee in feite openlijk
aanzetten tot fraude?
Antwoord 6
Ik heb dit nagevraagd bij de sociaal attaché op de Nederlandse
ambassade te Madrid en heb vernomen dat over dit soort praktijken geen
signalen bij de ambassade zijn binnengekomen.
Vraag 7
Bent u bereid één en ander na te gaan, en zo nodig in overleg te
treden met uw buitenlandse collega's voor wederzijdse afstemming van
procedures en criteria, zodat de voornoemde problemen in de toekomst
worden voorkomen?
Antwoord 7
Zoals ik in mijn antwoorden hierboven heb aangegeven is de beoordeling
voor de afgifte van een E 112-formulier een discretionaire bevoegdheid
van het INSS.
Tijdens een overleg in Madrid met de Spaanse autoriteiten in mei 2006
is noch van de zijde van de Spaanse regering, noch van de zijde van de
Spaanse ziekenfondsvertegenwoordigingen vernomen dat er problemen
zouden zijn met de uitvoering van de regelgeving voor de in Spanje
wonende Nederlandse verdragsgerechtigden. Mocht ik dergelijke signalen
toch ontvangen, dan ben ik uiteraard bereid om hierover in overleg te
treden met de Spaanse autoriteiten.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport