Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
15 september 2006
Eten op vakantie culinaire inspiratiebron voor ruim veertig procent
buitenlandse vakantiegangers
Het beeld van de Nederlander die met een aanhangwagen - beladen met
piramidetent, aardappelen en andere etenswaren - richting
Zuid-Frankrijk vertrekt is een beetje achterhaald. Uit onderzoek van
TNS NIPO onder 650 vakantiegangers blijkt dat Nederlanders de
supermarkten in het buitenland inmiddels weten te vinden. De
Nederlander neemt nog steeds wel koffie, thee, brood, boter, kaas,
hagelslag en ander beleg mee op vakantie, maar dit is vooral bedoeld
om de eerste paar dagen mee door te komen. De grote zakken met
aardappelen worden tegenwoordig thuis gelaten.
Koken
Als we de hotelgasten niet meerekenen, koken ruim vier op de vijf
vakantiegangers (84%) wel eens hun eigen potje tijdens de vakantie. De
helft zelfs (bijna) elke avond. Als men kookt, doet men dat vooral
makkelijk (64%).
Supermarkt
De ervaring is dat supermarkten in het buitenland vaak een ander en
groter assortiment hebben dan de Nederlandse supermarkten. Voor
'culifreaks' vaak een walhalla, voor anderen een waar doolhof.
Boodschappen doen in deze ruim gesorteerde winkels wordt zeker niet
als een 'noodzakelijk kwaad' gezien. Het gaat te ver om het een uitje
te noemen, maar bijna zestig procent van de buitenlandgangers vindt
het wel (erg) leuk om een buitenlandse supermarkt te bezoeken. Bijna
de helft vindt het ook echt leuk om in een buitenlandse supermarkt
producten te kopen die in Nederland niet te koop zijn. Een derde (34%)
van de bezoekers van buitenlandse supermarkten neemt daadwerkelijk
producten mee naar Nederland om thuis nog eens te kunnen nagenieten.
Inspiratie
Als men producten meeneemt van huis, heeft dit weinig te maken met het
net zo willen eten als thuis. Veel Nederlanders staan tijdens hun
vakantie namelijk best open voor andere of buitenlandse producten en
gerechten. De helft van de Nederlanders eet op vakantie dan ook
gerechten die hij of zij thuis niet eet (54%). Ook de merken hoeven
volgens ruim de helft van de Nederlanders die naar het buitenland op
vakantie gaan niet hetzelfde te zijn als thuis. Het buitenlandse eten
is voor zeventig procent van de vakantiegangers zelfs een van de
charmes van op vakantie gaan. Onder Nederlanders die de afgelopen
zomer in het buitenland zijn geweest, ligt dit percentage nog hoger
(82%). Voor ruim veertig procent van de buitenlandse vakantiegangers
zijn de ervaringen blijvend: voor hen is de vakantie een culinaire
inspiratiebron voor nieuwe recepten of gerechten.
C0738 | TNS NIPObase (CASI) | Het veldwerk heeft plaatsgevonden in
week 32 & 33 van 2006. In totaal werden 650 vakantiegangers
ondervraagd (n=650).
Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor meer
informatie over het onderzoek kunt u contact openemen met Yvette
Teeboom (tel: 020 522 59 57).
TNS NIPO