Apeldoorn uitgekozen voor landelijke ontwikkeling Contactcenter Overheid
Tien gemeenten, waaronder Apeldoorn, starten op 15 september samen met
de Rijksoverheid met de ontwikkeling van het Contactcenter Overheid.
De overheid wil met de vorming van het Contactcenter Overheid de
dienstverlening en informatievoorziening aan burgers verbeteren.
De tien gemeenten die in deze eerste fase het voortouw nemen zijn:
Amsterdam, Apeldoorn, Enschede, Gouda, Son en Breugel, Terneuzen,
Rotterdam, Zaanstad, Zoetermeer en Zwolle.
In eerste instantie kunnen de burgers in de deelnemende gemeenten
antwoord krijgen op algemene vragen. Bij meer specialistische vragen
worden burgers doorverwezen naar het juiste loket, bij het Rijk, de
gemeente of een uitvoeringsorganisatie. De gemeentelijke contactcentra
zijn te bereiken via een samenhangende reeks telefoonnummers. Deze
telefoonnummers beginnen met 14, gevolgd door het netnummer van de
gemeente. Voor de gemeente Apeldoorn wordt dit dus 14055.
De gemeenten worden het loket voor vragen van burgers aan de overheid.
Op termijn kan iedere burger bij zijn eigen gemeente terecht voor alle
vragen aan de gehele overheid. De komende jaren wordt de telefonische
ingang uitgebouwd tot een multichannel dienstverleningsconcept,
waarbij contact met de overheid mogelijk is via verschillende kanalen.
Van balie tot internet. Op alle plekken zal dan dezelfde informatie
beschikbaar zijn.
Amsterdam start op 9 oktober als eerste met het nieuwe telefoonnummer.
---
Bijlage bij Persbericht CCO Overheid start met betere voorlichting aan
burgers
15 september 2006
Wat is het Contactcenter Overheid?
De komende jaren gaat de rijksoverheid samen met gemeenten en
uitvoeringsorganisaties werken aan één loket waar burgers met al hun
vragen aan de overheid terecht kunnen: het Contactcenter Overheid
(CCO). De gemeenten worden de eerste ingang voor vragen aan de hele
overheid.
In eerste instantie kunnen de burgers bij hun gemeente antwoord
krijgen op algemene vragen. Bij meer specialistische vragen worden
burgers doorverwezen naar het juiste loket, bij het Rijk, de gemeente
of een uitvoeringsorganisatie. De gemeentelijke contactcentra zijn te
bereiken via een samenhangende reeks telefoonnummers. Deze
telefoonnummers beginnen met 14, gevolgd door het netnummer van de
gemeente.
De komende tien jaar wordt deze telefonische ingang uitgebouwd tot een
multichannel dienstverleningsconcept, waarbij contact met de overheid
mogelijk is via verschillende kanalen. Van balie tot internet. Op alle
plekken zal dezelfde informatie beschikbaar zijn. Gemeenten worden dan
het eerste aanspreekpunt voor persoonlijk contact met de overheid. Met
het realiseren van dit contactcenter wil de overheid de
dienstverlening en informatievoorziening aan burgers verbeteren.
Toekomst visie CCO:
In 2015 is in elke gemeente of regio een CCO operationeel, dat via een
14+netnummer (bijvoorbeeld 14020 voor Amsterdam) te bereiken is.
Wanneer een burger belt met de overheid, krijgt hij/zij altijd een
antwoord: in 80 procent van de gevallen wordt zijn/haar vraag direct
beantwoord, in 20 procent van de gevallen wordt hij/zij doorverbonden
met een achterliggende afdeling van de gemeente of een andere
overheidsorganisatie (tweede lijnsopvang). Om dit mogelijk te maken,
beschikt ieder CCO over toegang tot overheidsbrede informatie
samengesteld uit verschillende bronnen.
Wie zijn er verantwoordelijk voor het opzetten van het Contactcenter
Overheid?
De ambitie om dienstverlening aan burgers en bedrijven naar een veel
hoger kwaliteitsniveau te tillen, is de reden waarom de ministeries
van Algemene Zaken (AZ) en Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties
(BZK) het programma CCO hebben opgericht. Het programmateam is sinds
maart 2006 operationeel en heeft de opdracht een strategie te
ontwikkelen om tot een landelijk dekkend CCO te komen en de strategie
uit te voeren, samen met gemeenten en uitvoeringsorganisaties.
Hoe wordt een begin gemaakt met de ontwikkeling van Contactcenter
Overheid?
Tien gemeenten zijn op 15 september 2006 samen met het Programma CCO
van start gegaan met de eerste fase van de ontwikkeling van CCO. Zij
zullen dit najaar pilotprojecten, genaamd Leeromgevingen, inrichten
met als doel de eerste stappen te zetten richting CCO. Hierbij bouwen
zij kennis en ervaring op en delen zij die met elkaar. Met de in de
Leeromgeving opgebouwde producten, ervaringen en kennis worden
gemeenten ondersteund die in een latere fase een CCO gaan
ontwikkelen.
De komende jaren zal CCO stap voor stap worden opgebouwd: zowel in de
diepte (niveau van vraagbeantwoording) als in de breedte (aantal
aangesloten organisaties). De verwachting is dat begin 2008 de
leeromgevingen worden afgerond en dat vanaf dan begonnen kan worden
aan de landelijke uitrol.
Wie doen er mee in de eerste fase van het Contactcenter Overheid?
De tien deelnemende gemeenten aan de Leeromgeving zijn Amsterdam,
Apeldoorn, Enschede, Gouda, Son en Breugel, Terneuzen, Rotterdam,
Zaanstad, Zoetermeer en Zwolle.
Waar is het programma Contactcenter Overheid ondergebracht?
Het programmateam CCO is ondergebracht bij de stichting ICTU in Den
Haag. Deze stichting is opgericht door het ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties en de Vereniging voor Nederlandse
Gemeenten (VNG). Het werkveld van ICTU is de elektronische overheid
(E-overheid), waar CCO ook deel van uit maakt.
ICTU realiseert met elan tastbare resultaten in ICT-georiënteerde
samenwerkingsprojecten van overheden, die daarmee vernieuwing en
verbetering kunnen bereiken in hun organisatie en hun processen. Meer
informatie over ICTU is te vinden op http://www.ictu.nl/.
Het programmateam CCO werkt in het realiseren van de doelstellingen
samen met andere ICTU programmas, zoals E-overheid, EGEM
(Elektronische Gemeenten), Advies Overheid.nl, Persoonlijke Internet
Pagina (PIP) en Bedrijvenloket. En daarnaast met
programmas/organisaties op zowel Rijksniveau (Postbus 51, Andere
Overheid, Eerste Lijn voor Bedrijven (Ministerie van Economische
Zaken)) als gemeenteniveau (Leeromgeving gemeenten, Klant
Contactcentrum (KCC), Stuurgroep Gemeentelijke Dienstverlening,
Kloosterhoeve etc.).
Voor het laatst bijgewerkt op: 18-sep-2006 02:56
Gemeente Apeldoorn