September 2006 - Nieuw beleid voor sfeervolle winkelgebieden
Nieuw beleid voor sfeervolle winkelgebieden
Maandag 18 september 2006
Het college van burgemeester en wethouders heeft vorige week het
nieuwe beleid voor uitstallingen, reclameobjecten, ramkraakbeveiliging
en terrassen vastgesteld. Het beleid, dat moet zorgen voor sfeervolle
winkelgebieden, wordt per 1 oktober 2006 ingevoerd, met uitzondering
van het beleid voor het onderdeel terrassen. Het terrassenbeleid wordt
per 1 januari 2007 ingevoerd. De nieuwe beleidsregels zijn in overleg
met horecaondernemers en winkeliers tot stand gekomen.
Terrassen, uitstallingen, reclameobjecten en ramkraakbeveiliging
bepalen voor een groot deel de uitstraling en aantrekkingskracht van
een winkelgebied. De gemeente Hardenberg vindt het belangrijk dat de
diverse winkelgebieden in de gemeente aantrekkelijk zijn voor
bezoekers. Omdat in de centra van kernen sprake is van diverse
ontwikkelingen, wordt met het nieuwe beleid voor uitstallingen,
reclameobjecten, ramkraakbeveiliging en terrassen de kwaliteit hiervan
verder verbeterd en worden positieve impulsen gegeven.
Overleg met ondernemers
Het nieuwe beleid is tot stand gekomen in overleg met de
horecaondernemers in de gemeente, de klankbordgroep en adviesgroep
Masterplan Centrum Hardenberg en het koepeloverleg van de
detailhandel. Begin 2006 is de beleidsnota in een informatiebulletin
en tijdens een informatiebijeenkomst gepresenteerd aan alle
belanghebbende bedrijven en konden zij reageren op de plannen. Mede
aan de hand van de reacties is het nieuwe beleid op onderdelen
aangepast.
Het college van burgemeester en wethouders heeft het beleid nu
vastgesteld. Uitgangspunt is dat zolang uitstallingen, reclameobjecten
en ramkraakbeveiliging binnen de beleidsregels passen, hiervoor geen
vergunning nodig is. Voor een terras op de openbare weg blijft een
vergunning verplicht. Het beleid geldt voor alle kernen in de gemeente
Hardenberg. Gelet op de ontwikkelingen in het centrum van Hardenberg
en Dedemsvaart, gelden hier aanvullende of andere regels. Het nieuwe
beleid voor uitstallingen, reclameobjecten en ramkraakbeveiliging
wordt per 1 oktober 2006 ingevoerd met een overgangsperiode tot 1
januari 2007. Het terrassenbeleid wordt per 1 januari 2007 ingevoerd.
Alle belanghebbende bedrijven worden door de gemeente geïnformeerd
over het nieuwe beleid en de invoeringstermijn.
Meer informatie:
Uitstallingen, reclameobjecten, ramkraakbeveiliging en terrassen
Hier vindt u meer informatie over het nieuwe beleid, evenals de
complete beleidsnota.
Lees verder..
---
Gemeente Hardenberg