Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Heemskerk Flowers+ floreert met QlikView

Hoofddorp, 18 september 2006 - QlikTech, 's werelds snelst groeiende producent van Business Intelligence-software, blijft scoren in de sierteeltsector. Na OZ Export en Holland Indoor Plants implementeerde onlangs ook Heemskerk Flowers+ (A. Heemskerk B.V.), een van de grootste bloemen- en plantenexporteurs van Nederland, QlikView: QlikTechs razendsnelle, gebruiksvriendelijke en (kosten)efficiënte oplossing voor de analyse van bedrijfsdata.

Heemskerk Flowers+ voorziet detaillisten, groothandelaars, importeurs en winkelketens wereldwijd, vanuit een ultramodern geoutilleerd pand in Rijnsburg, dagelijks van topkwaliteit bloemen en planten. Daarnaast levert de exporteur bloemen aan onder meer de Britse en Zweeds koningshuizen en de organisaties van het tennistoernooi in Wimbledon, de paardenraces in Ascot en de Academy Awards ('Oscars') in Los Angeles. De producten worden ingekocht bij de vier grootste Nederlandse veilingen of rechtstreeks bij kwekers.

Voor een complexe organisatie als Heemskerk Flowers+ is een strakke regie van activiteiten een absolute must. Zo'n strakke regie kan niet zonder goede managementinformatie. Om de benodigde gegevens boven water te krijgen, knoopte het bedrijf de verschillende databases die het in gebruik had door middel van zelfgeschreven SQL's aan elkaar. Dat was omslachtig en nam veel tijd in beslag. Om het procédé te vereenvoudigen en te versnellen, besloot Heemskerk Flowers+ zelf een geheugengebaseerde maatwerkapplicatie te schrijven. Toen dat te lang duurde, vroeg de exporteur - op aanraden van een collega - QlikTech een demonstratie van QlikView op het systeem in Rijnsburg te geven om te kijken hoe makkelijk dit managementinformatiepakket werkte. Die demonstratie overtuigde zo dat Heemskerk Flowers+ QlikView aanschafte.

"De implementatie van QlikView was een fluitje van een cent. Het pakket stond in een paar minuten op ons systeem", zegt Bert Heemskerk Jr., Directeur bij Heemskerk Flowers+. "Daarna moesten we natuurlijk nog wel de scripts schrijven om de databases leeg te tanken en de koppeling met het pakket tot stand te brengen. Daar zijn we enkele dagen mee bezig geweest. Maar toen waren we ook klaar." Het vergaren en analyseren van data verloopt met QlikView een stuk sneller en simpeler dan op de oude manier, zo wijst de praktijk uit. "Informatie waar we vroeger een halfuur op zaten te wachten, hebben we nu in een paar seconden te pakken. En we hoeven die gegevens ook niet meer te bewerken in Excel, zoals eerst. Dat scheelt nogal wat manuren, met alle kostenvoordelen van dien. Ook de mogelijkheid databases aan elkaar te knopen en gegevens vanuit verschillende invalshoeken te bekijken, is een groot pluspunt."

Volgens Rogier Verheij, Country Manager Benelux van QlikTech, is QlikView geknipt voor de sierteeltsector. "Het pakket biedt data-intensieve bedrijven als Heemskerk Flowers+ precies wat ze nodig hebben: snelheid en flexibiliteit in combinatie met kracht en gemak. De software is niet alleen in een mum van tijd te implementeren en aan te passen aan de eigen behoeften, zij is ook in staat in no time een enorme hoeveelheid gegevens uit verschillende databronnen te verzamelen, te analyseren en op het scherm af te beelden of in rapporten te verwerken. Die informatie kan zowel gebruikt worden door het management als gedeeld worden met klanten, leveranciers en anderen in het bedrijf."

Over QlikTech
QlikTech is 's werelds snelst groeiende Business Intelligence-softwarebedrijf. QlikView, het vlaggenschip van QlikTech, maakt het zeer eenvoudig om verfijnde analyses te implementeren, te gebruiken en te onderhouden. Met de gepatenteerde technologie van QlikTech zijn reusachtige dataverzamelingen direct in het interne geheugen te manipuleren. Dit kan al op relatief simpele hardware, wat een betaalbare, brede implementatie van uiterst geavanceerde analytische applicaties binnen slechts twee tot drie weken mogelijk maakt. QlikView is voor eindgebruikers eenvoudig te leren en te gebruiken.

QlikTech heeft 4.393 klanten in 62 landen, verspreid over de hele wereld; elke werkdag komen er gemiddeld 10 klanten bij. Het bedrijf is opgericht in Zweden en heeft vestigingen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland (Hoofddorp) en Scandinavië. QlikTech werkt wereldwijd met meer dan 500 partners. Tot de klanten van QlikTech Nederland behoren onder meer: ADP, Panasonic, ThiemeMeulenhoff, Wegter Services en Schenker BV. Meer informatie is te vinden op www.qliktech.nl.