Provincie Gelderland
| |Nr. |2006-469 | | |Arnhem|14 september | | |, |2006 |
UITNODIGING VOOR DE PERS
Van een Arboverantwoorde slip, een scheurvaste beha, een zitvlakvrije langebroek tot een haute-couturebruidsjurk en nog veel meer.
Wat hebben ze allemaal gemeen? Wilt u het antwoord op deze vraag? Kom dan zondag 17 september naar Zutphen en ontdek de innovatie van Gelderland!
Onder het motto "ontdek de innovatie in Gelderland" organiseert de provincie deze zomer een bustour langs verschillende grote evenementen. Tijdens het Chocoladefestival in Zutphen staat de bus op zondag 17 september op de Houtmarkt bij de Fontein.
Bezoekers kunnen in en bij de bus kennismaken met verschillende innovatieve producten.
Zo ook met de kledinglijn van Wi-Care. Deze organisatie maakt bijzondere en modieuze kleding voor gehandicapten, mensen met een dwarslaesie en mensen (ouderen) die zich moeilijk zelfstandig kunnen aankleden. Buiten en in de bus zijn de Arboverantwoorde onderbroek, een scheurvaste beha, een zitvlakvrije langebroek tot een haute-couturebruidsjurk te bewonderen. Gedeputeerde economische zaken, René van Diessen: "Wi-care laat zien dat je én innovatief, én creatief en nuttig kunt combineren. Dit past perfect in ons innovatiebeleid. Bij innovatie denken de meeste mensen aan high tech en wetenschap. Maar innovatie houdt meer in. De producten in de innovatiebus zijn praktische toepassingen. Zo is "Medstick" een memorystick waarop iedereen zijn eigen medische gegevens kan opslaan. Dit draag je bij je in de portemonnee. Het kan van levensbelang zijn als iemand in nood medische hulp nodig heeft. Peeze koffie is innovatief omdat de onderneming werk maakt van verantwoord ondernemen. Zij leggen de combinatie tussen het inkopen van koffiebonen bij koffieplantages van kleine boeren in ontwikkelingslanden en milieuvriendelijke technieken om de koffie te branden en te verwerken."
Oost-Nederland naar de Top 5 van kennis- en innovatieregio's wereldwijd
Met de universiteiten van Wageningen en Nijmegen, de Hogeschool Arnhem Nijmegen en de Technische Universiteit Twente herbergt Oost-Nederland toonaangevende kennisinstituten op het gebied van voedsel, gezondheid en technologie. Samenwerking met het bedrijfsleven zorgt ervoor dat deze kennis wordt omgezet in innovatieve producten. De provincie stimuleert deze samenwerking niet alleen vanwege de vernieuwende resultaten, maar ook vanwege het positieve effect op de werkgelegenheid en de economische groei.
Het bedrijfsleven heeft de afgelopen 3 jaar meer dan 100 miljoen euro extra geïnvesteerd in innovatie. Rondom Wageningen (Food Valley) en Nijmegen (Health Valley) hebben zich in diezelfde periode 58 nieuwe bedrijven gevestigd en de investeringen in innovatie hebben tussen de 2000 en 3000 arbeidsplaatsen opgeleverd. Met de specifieke combinatie van universiteiten en bedrijvigheid in Gelderland en Overijssel heeft Oost-Nederland de potentie om in 2015 wereldwijd te behoren tot de top 5 van kennis- en innovatieregio's op het gebied van voeding, gezondheid en technologie. De rijksnota "Pieken in de Delta" onderstreept de potentie van dit landsdeel. Om die reden kwam er al 30 miljoen euro van het Rijk naar deze regio.
Dichterbij dan je denkt
De provincie wil de afstand tussen het bestuur en haar inwoners verkleinen. Door met een bus de provincie in te gaan en contact te leggen met de bezoekers van evenementen laat ze de resultaten zien van het kennis- en innovatiebeleid. De looptijd van de campagne is van juli 2006 tot maart 2007. Zij komt tot stand in samenwerking met: Health Valley, Food Valley, Universiteit Wageningen en Radboud Universiteit Nijmegen, Syntens (innovatienetwerk voor ondernemers), ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en de betrokken bedrijven.