Gemeente Spijkenisse
Kleurrijke wervingscampagne nieuwe burgemeester Spijkenisse
15 september 2006
Kleur
"Ongebruikelijk. Onorthodox. Hmmm... Toch wel ludiek!" Wisselende
reacties in eigen kring begeleiden de start van een wervingscampagne
van de gemeente Spijkenisse voor een nieuwe burgemeester.
In een grote advertentie in de zaterdageditie van de Volkskrant van 16
september en enkele dagen later in het vakblad voor de overheid
Binnenlands Bestuur vraagt de gemeente Spijkenisse aandacht voor de
belangrijkste vacature van de afgelopen tien jaar, die van de
burgemeester.
De werving van een burgemeester is een uiterst serieuze
aangelegenheid, die door de Commissaris van de Koningin naar buiten
wordt gebracht in de vorm van een even serieuze advertentie in de
Staatscourant. Helaas heeft dat bij de sollicitatieprocedure van de
burgemeester van Spijkenisse eerder dit jaar te weinig respons
opgeleverd om een keuze te maken.
Slechts vijf gegadigden meldden zich voor de fraaie burgemeesterspost
in Spijkenisse, met z'n 75.000 inwoners. In overleg met minister
Remkes van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Commissaris
van de Koningin de heer Fransen besloot men tot opschorting van de
procedure.
Dat gebeurt ons geen tweede keer, was de gedachte achter het besluit
van Spijkenisse om de officiële werving aan te vullen met een eigen
geluid. Na overleg met de Provincie Zuid-Holland werd ingestemd met
een aanvullende wervingscampagne met een `couleur locale'.
De advertentie van de Provincie staat vrijdag 15 september in de
Staatscourant; de gemeentelijke advertentie verschijnt een dag later.
Deze wordt zaterdagmorgen 16 september vanaf 7 uur nog aangevuld met
een speciale website, www.geefspijkenissekleur.nl. Hierop vindt de
bezoeker meer informatie over de stad. Bovendien is op deze website
een promotiefilm te zien, waarin de huidige burgervader Jan Broekhuis
vertelt waarom potentiële kandidaten voor het burgemeesterschap in
Spijkenisse zouden moeten kiezen.
Met de eigen wervingscampagne wil Spijkenisse belangstellenden een
beter beeld geven van de stad, die nog altijd kampt met een aantal
vooroordelen. "We draaien er niet omheen: te vaak lezen we dat
Spijkenisse een kleurloze stad is. Maar elke inwoner van deze stad
weet dat dit niet zo is", is er onder meer te lezen in de advertentie,
die als opvallende blikvanger een kleurplaat van Spijkenisse bevat.
"We willen met de advertentie laten zien dat het imago achter de
werkelijkheid aan loopt", verklaart burgemeester Broekhuis het
bijzondere initiatief. "Bewoners van Spijkenisse zijn juist heel
tevreden met hun woon- en leefomgeving. Bovendien staat er de komende
jaren hier veel te gebeuren. Een nieuwe burgemeester krijgt hier echt
de kans om een stempel op de verdere ontwikkeling van de stad te
drukken."
De gemeente wil de komende jaren vooral investeren in het welzijn van
de inwoners, meldt de advertentie. Meer differentiatie in nieuwbouw en
versterking van het voorzieningenniveau zijn de pijlers onder het
gemeentebeleid voor de komende periode.
De sollicitatieprocedure loopt tot 6 oktober.