Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de
evaluatiebijeenkomst over het groot onderhoud aan de A4/A10
Toespraak | 15-09-2006 | Amsterdam | Karla Peijs, minister van Verkeer
en Waterstaat
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Ik denk dat er onderhand geen Nederlander is die niet weet dat het
Nederlandse wegennet dit jaar en komend jaar op de schop gaat. En dat
is maar goed ook, want we zijn bezig met een enorme inhaalslag in het
onderhoud. Toen ik aantrad als minister ging het om een achterstand
van maar liefst 2900 kilometer. Dat kon zo niet langer. Ik heb toen
beloofd dat ik ervoor zou zorgen dat we 1300 kilometer aan
achterstanden zouden wegwerken vóór eind 2007. En, dames en heren, dat
gaat lukken!
Goed nieuws dus voor de automobilist, want perfect onderhouden wegen
zijn veiliger, stiller en fijner om op te rijden. De keerzijde van de
medaille is helaas dat onderhoud onvermijdelijk overlast met zich
meebrengt. Dat is natuurlijk tijdelijk, maar dat maakt het niet minder
lastig. Ik heb de afgelopen jaren geprobeerd om mensen daar op voor te
bereiden. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee. Ik heb ook
geprobeerd om duidelijk te maken dat we alles uit de kast halen om de
extra files tot een minimum te beperken. Drie begrippen die daarbij
steeds terugkomen zijn: slim werken, tijdelijke voorzieningen,
bijvoorbeeld in de sfeer van OV, en goede communicatie.
Ik kan u verzekeren dat alle verschillende maatregelen op het
ministerie op verschillende manieren zijn geanalyseerd en
doorgerekend. Maar de vraag is natuurlijk of ze in de praktijk werken.
Vandaar dat ik ook zo uitkeek naar vandaag. Want als onze ideeën hier
werken, op een van de drukste verkeersknooppunten van Nederland, dan
moet het ook op andere plaatsen lukken.
Laat ik maar meteen zeggen dat ik uitermate positief verrast ben door
de uitkomsten van de evaluatie tot nu toe. Tijdens het wegonderhoud
stonden er niet méér, maar zelfs minder files dan normaal. In de
vakantie is het normaal dat je ongeveer 5 procent minder auto's op de
weg hebt. Maar de 15 procent die hier is verdampt tijdens het
onderhoud, heeft alles te maken met gewaarschuwde forenzen die andere
keuzes hebben gemaakt. En het lijkt erop dat dat zit in de drie
maatregelen die ik net noemde: slim werken, tijdelijk OV en goede
communicatie. Daar word ik natuurlijk helemaal gelukkig van. Ik loop
ze even met u langs.
Allereerst `slim werken'. De aannemer heeft een topprestatie geleverd
door al het werk tijdens de vakantie uit te voeren. Dat betekent 5
weken lang, 7 dagen per week, 24 uur per dag. Dat vraagt letterlijk om
een planning van uur tot uur, alsof je een groot theaterstuk met
honderden acteurs en figuranten regisseert. Ik ben er echt van
overtuigd dat dit dé manier van werken wordt in de wegenbouw. Hoe
minder verkeershinder je als aannemer kunt garanderen, des te groter
de kans dat een project jouw kant uitrolt. Ik snap dat zoiets
ingewikkeld is, maar het is wel de trend. En hier is bewezen dat het
kan. Mijn complimenten.
Wat ook heel slim is geweest, is dat Rijkswaterstaat en het
Projectbureau Noord-Zuidlijn de koppen bij elkaar hebben gestoken.
Daardoor is in negen dagen een constructie gemaakt onder de A10
waardoor het werk aan de metro tot 2008 géén verkeershinder meer
veroorzaakt. U hoort het goed: géén verkeershinder. En dat gewoon door
goede afspraken te maken en door een enorme inzet van de beide
aannemers. Ik zeg `gewoon', maar ik bedoel natuurlijk `buitengewoon'.
En dan de tijdelijke OV-voorzieningen. De `Stichting A4-A10 Zuid'
heeft het enorme aantal van dertigduizend OV-passen verkocht. En met
resultaat, want bij de deelnemende bedrijven is een op de drie
autogebruikers overgestapt op het OV. Het aandeel van de trein in het
woon-werkverkeer naar deze bedrijven is zelfs verdubbeld. Dat is écht
een groot succes. En het kan nog mooier worden Bij de Gaasperdammerweg
hebben we gezien dat er ook een structureel effect is, omdat mensen op
deze manier voor het eerst de voordelen van het OV ontdekken. Ik ben
benieuwd hoe dat hier gaat.
Tot slot een paar woorden over de communicatie. Uit onderzoek blijkt
bijvoorbeeld dat 94 procent van alle automobilisten wist dat er hier
gewerkt werd. En de meesten wisten ook nog wat er ongeveer ging
gebeuren. Meer dan 80 procent was tevreden over de informatie die
vooraf is verstrekt. En onder de duizenden bellers die Rijkswaterstaat
wisten te vinden via 0800-8002, waren de klagers duidelijk in
minderheid. Dat zijn allemaal indicaties dat onze
communicatie-inspanningen gewerkt hebben.
Begrijp me goed, ik wil hier geen hallelujahverhaal houden. Overal
waar gewerkt wordt, gaat wel eens wat mis, dus ook hier. Maar de
cijfers spreken boekdelen. Dat mag ik vandaag toch wel zeggen.
Dames en heren, het vierde en belangrijkste begrip dat aan de basis
staat van ons succes, heb ik eigenlijk nog niet genoemd. En dat is
samenwerking. Iedereen heeft hier zijn beste beentje voorgezet: de
aannemers, de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland, het
bedrijfsleven, Rijkswaterstaat en al die andere partijen die een rol
hebben gespeeld. Veel dank daarvoor. Maar ook dank aan de
weggebruikers voor hun begrip en geduld. Door de planning in vier
fases hebben we veel van hen gevraagd. Maar het resultaat mag er zijn.
Ik kan alleen maar hopen dat het de komende tijd hetzelfde gaat op al
die andere plekken waar aan de weg gewerkt wordt. Maar nogmaals: als
het hier kan, kan het overal.
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Aanleg en onderhoud wegen