Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Evaluatie: minder files tijdens onderhoud A4/A10

Nieuwsbericht | 15-09-2006

Tijdens de werkzaamheden aan de A4/A10 van afgelopen zomer is de overlast minimaal geweest. Dat blijkt uit de evaluatie tot nu toe.

Tijdens de werkzaamheen aan de A4/A10 van afgelopen zomer is de overlast minimaal geweest. Dat blijkt uit de evaluatie tot nu toe. Tijdens het wegonderhoud stonden er niet meer, maar juist minder files dan normaal. Normaal zijn er in de vakantie al vijf procent minder auto's op de weg, maar bij dit project is maar liefst vijftien procent verdampt.

Dit heeft alles te maken met gewaarschuwde forenzen die andere keuzes in vervoer hebben gemaakt. Zo zei minister Karla Peijs in een toespraak vanavond tijdens een evaluatiebijeenkomst over het groot onderhoud aan de A4/A10. Volgens de minister is alles te danken aan drie uitgangspunten: slim werken, tijdelijke (openbaar vervoer) voorzieningen en goede communicatie.

In het geval van de A4/A10 heeft de aannemer vijf weken lang, zeven dagen per week, vierentwintig uur per dag werkzaamheden uitgevoerd. Dit wordt dé manier van werken in de wegenbouw, aldus Peijs. Daarnaast zijn er dertigduizend OV-passen verkocht. Bij de deelnemende bedrijven is een op de drie autogebruikers overgestapt op het openbaar vervoer. Daarbij is het aandeel van de trein in het woon-werkverkeer naar deze bedrijven verdubbeld. Tot slot is uit onderzoek gebleken dat 94 procent van de alle automobilisten wist dat er op dit traject werd gewerkt.

Meer informatie


* Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de evaluatiebijeenkomst over het groot onderhoud aan de A4/A10

Verwante onderwerpen


* Aanleg en onderhoud wegen