Evaluatie: minder files tijdens onderhoud A4/A10
Nieuwsbericht | 15-09-2006
Tijdens de werkzaamheden aan de A4/A10 van afgelopen zomer is de
overlast minimaal geweest. Dat blijkt uit de evaluatie tot nu toe.
Tijdens de werkzaamheen aan de A4/A10 van afgelopen zomer is de
overlast minimaal geweest. Dat blijkt uit de evaluatie tot nu toe.
Tijdens het wegonderhoud stonden er niet meer, maar juist minder files
dan normaal. Normaal zijn er in de vakantie al vijf procent minder
auto's op de weg, maar bij dit project is maar liefst vijftien procent
verdampt.
Dit heeft alles te maken met gewaarschuwde forenzen die andere keuzes
in vervoer hebben gemaakt. Zo zei minister Karla Peijs in een
toespraak vanavond tijdens een evaluatiebijeenkomst over het groot
onderhoud aan de A4/A10. Volgens de minister is alles te danken aan
drie uitgangspunten: slim werken, tijdelijke (openbaar vervoer)
voorzieningen en goede communicatie.
In het geval van de A4/A10 heeft de aannemer vijf weken lang, zeven
dagen per week, vierentwintig uur per dag werkzaamheden uitgevoerd.
Dit wordt dé manier van werken in de wegenbouw, aldus Peijs. Daarnaast
zijn er dertigduizend OV-passen verkocht. Bij de deelnemende bedrijven
is een op de drie autogebruikers overgestapt op het openbaar vervoer.
Daarbij is het aandeel van de trein in het woon-werkverkeer naar deze
bedrijven verdubbeld. Tot slot is uit onderzoek gebleken dat 94
procent van de alle automobilisten wist dat er op dit traject werd
gewerkt.
Meer informatie
* Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs,
bij de evaluatiebijeenkomst over het groot onderhoud aan de A4/A10
Verwante onderwerpen
* Aanleg en onderhoud wegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat