15-09-2006
Flexit feestelijk afgesloten
Afgelopen woensdag 13 september 2006 vond een feestelijke bijeenkomst
plaats waarin het project Flexit (Flexibele Leer- en InstructieTijd)
werd afgesloten. Wethouder B. Eigeman (Jeugd & Onderwijs) opende de
middag met de stelling dat het onderwijs het hart vormt van de
leefbaarheidsdiscussie in de wijken. Hij ziet hierbij nadrukkelijk een
rol voor zichzelf als wethouder van Jeugd en Onderwijs weggelegd.
Refererend aan de Wet Maatschappelijk Ondersteuning deed hij de oproep
om, ondanks onderlinge marktwerking tussen instellingen, het gesprek
met elkaar te blijven voeren. Met als gezamenlijk doel voor ogen: het
bevorderen van het welzijn van kinderen. In aanwezigheid van de
directeuren en de interne Flexitcoördinatoren van de Flexitscholen
werd een aantal discussies gevoerd naar aanleiding van enkele korte
inleidingen. De inleidingen werden verzorgd door vertegenwoordigers
van Weer Samen Naar School+, onderwijsinspectie en onderwijspraktijk.
Flexit
In het project werkten de gemeente `s-Hertogenbosch, de
schoolbesturen, Universiteit Utrecht, Giralis en zestien basisscholen
nauw samen. Het project stelt schoolteams in staat op effectieve
manier aan te sluiten bij de leermogelijkheden van de kinderen en
extra ondersteuning te bieden waar dat nodig is. Flexit heeft als
belangrijkste doel het verbeteren van de prestaties van leerlingen. Na
een periode van twee keer vier jaar Flexit en enige jaren van
voorbereiding is nu een einde gekomen aan dit succesvolle project.
Resultaten bijeenkomst
In diverse inleidingen is een aantal onderwerpen aan de orde gekomen,
zoals de ontwikkeling van Flexit naar passend onderwijs. Wat doet er
echt toe in het onderwijs? Het handelen van de leerkracht, sterk
leiderschap van de schooldirecteur en `echte' samenwerking met
partners in de omgeving van de leerling. Daarnaast werd toegespitst op
het belang van goed leesonderwijs in de basisscholen. In een recente
brochure van de Onderwijsinspectie wordt gesteld dat iédereen kan
leren lezen. Hiervoor zijn concrete streefdoelen per leerjaar nodig om
de leesresulaten goed te kunnen beoordelen. Het praktijkvoorbeeld van
basisschool Kameleon-Oost illustreerde dit. Op deze school wordt al
het mogelijk uit kinderen gehaald door onderwijs op maat. Met
spectaculaire resultaten: het gemiddelde schooladvies liep in drie
jaar op van praktijkschool naar HAVO. Een sterke vooruitgang in het
leesniveau is de belangrijkste oorzaak van die stijging. Ter
afsluiting werd gesteld dat Flexit als project stopt maar dat de
aanpak op scholen doorgaat. Schoolbesturen zijn bereid om dit de
komende jaren te blijven ondersteunen. De gemeente wil zich blijven
inzetten om de kwaliteit van het Bossche Onderwijs op een nóg hoger
plan te krijgen, bijvoorbeeld, via bijvoorbeeld taalbeleid.
Als blijk van waardering voor de inzet van leerkrachten is namens de
gemeente op alle Flexitscholen taart bezorgd.
Gemeente 's-Hertogenbosch