Gemeente 's-Hertogenbosch

15-09-2006
Flexit feestelijk afgesloten

Afgelopen woensdag 13 september 2006 vond een feestelijke bijeenkomst plaats waarin het project Flexit (Flexibele Leer- en InstructieTijd) werd afgesloten. Wethouder B. Eigeman (Jeugd & Onderwijs) opende de middag met de stelling dat het onderwijs het hart vormt van de leefbaarheidsdiscussie in de wijken. Hij ziet hierbij nadrukkelijk een rol voor zichzelf als wethouder van Jeugd en Onderwijs weggelegd. Refererend aan de Wet Maatschappelijk Ondersteuning deed hij de oproep om, ondanks onderlinge marktwerking tussen instellingen, het gesprek met elkaar te blijven voeren. Met als gezamenlijk doel voor ogen: het bevorderen van het welzijn van kinderen. In aanwezigheid van de directeuren en de interne Flexitcoördinatoren van de Flexitscholen werd een aantal discussies gevoerd naar aanleiding van enkele korte inleidingen. De inleidingen werden verzorgd door vertegenwoordigers van Weer Samen Naar School+, onderwijsinspectie en onderwijspraktijk.

Flexit
In het project werkten de gemeente `s-Hertogenbosch, de schoolbesturen, Universiteit Utrecht, Giralis en zestien basisscholen nauw samen. Het project stelt schoolteams in staat op effectieve manier aan te sluiten bij de leermogelijkheden van de kinderen en extra ondersteuning te bieden waar dat nodig is. Flexit heeft als belangrijkste doel het verbeteren van de prestaties van leerlingen. Na een periode van twee keer vier jaar Flexit en enige jaren van voorbereiding is nu een einde gekomen aan dit succesvolle project.

Resultaten bijeenkomst
In diverse inleidingen is een aantal onderwerpen aan de orde gekomen, zoals de ontwikkeling van Flexit naar passend onderwijs. Wat doet er echt toe in het onderwijs? Het handelen van de leerkracht, sterk leiderschap van de schooldirecteur en `echte' samenwerking met partners in de omgeving van de leerling. Daarnaast werd toegespitst op het belang van goed leesonderwijs in de basisscholen. In een recente brochure van de Onderwijsinspectie wordt gesteld dat iédereen kan leren lezen. Hiervoor zijn concrete streefdoelen per leerjaar nodig om de leesresulaten goed te kunnen beoordelen. Het praktijkvoorbeeld van basisschool Kameleon-Oost illustreerde dit. Op deze school wordt al het mogelijk uit kinderen gehaald door onderwijs op maat. Met spectaculaire resultaten: het gemiddelde schooladvies liep in drie jaar op van praktijkschool naar HAVO. Een sterke vooruitgang in het leesniveau is de belangrijkste oorzaak van die stijging. Ter afsluiting werd gesteld dat Flexit als project stopt maar dat de aanpak op scholen doorgaat. Schoolbesturen zijn bereid om dit de komende jaren te blijven ondersteunen. De gemeente wil zich blijven inzetten om de kwaliteit van het Bossche Onderwijs op een nóg hoger plan te krijgen, bijvoorbeeld, via bijvoorbeeld taalbeleid.

Als blijk van waardering voor de inzet van leerkrachten is namens de gemeente op alle Flexitscholen taart bezorgd.