Eén telefoonnummer voor alle vragen aan overheid
Tien gemeenten starten op 15 september samen met de Rijksoverheid met
de ontwikkeling van het Contactcenter Overheid. De overheid wil met
het Contactcenter Overheid de dienstverlening en informatievoorziening
aan burgers verbeteren. Uiteindelijk zal iedere burger telefonisch bij
de gemeente voor alle vragen aan de gehele overheid terecht kunnen.
De tien gemeenten die in deze eerste fase het voortouw nemen, zijn
Amsterdam, Apeldoorn, Enschede, Gouda, Son en Breugel, Terneuzen,
Rotterdam, Zaanstad, Zoetermeer en Zwolle.
In eerste instantie kunnen inwoners van deze gemeenten antwoord
krijgen op algemene vragen. Bij meer specialistische vragen worden
burgers doorverwezen naar het juiste loket, bij het Rijk, de gemeente
of een uitvoeringsorganisatie.
De gemeenten worden het loket voor alle vragen van burgers aan de
overheid. De komende jaren wordt de telefonische ingang uitgebouwd tot
een dienstverleningsconcept, waarbij contact met de overheid mogelijk
is via verschillende kanalen, van balie tot internet. Op alle plekken
zal dezelfde informatie beschikbaar zijn.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties