Nederland heeft nog geen verkiezingskoorts
Marketresponse b.v.
Nederland heeft nog geen verkiezingskoorts
De afgelopen weken zijn de verkiezingsprogramma's voor de Tweede Kamer verkiezingen van 22
november aanstaande met veel bombarie gepresenteerd. Hiermee is de verkiezingscampagne van
start gegaan, maar op het Nederlandse publiek heeft dit nog nauwelijks indruk gemaakt.
Conclusies op hoofdlijnen
MarketResponse vroeg ruim 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder naar hun kennis van de
verkiezingen en de belangrijkste thema's daarbij. Slechts een kwart van de Nederlanders
weet dat de verkiezingen op 22 november gehouden zullen worden. Weliswaar zegt een ruime
meerderheid van de kiesgerechtigden gebruik te zullen maken van hun stemrecht, maar bijna
de helft heeft nog geen idee welke partij op hun stem mag rekenen. Ook de
verkiezingsthema's, zoals die door de politieke partijen in hun programma's gepresenteerd
zijn, zijn nog niet echt geland bij de kiezer.
Meer gedetailleerde resultaten
25% van de ondervraagden noemt 22 november als datum voor de verkiezingen. 16% zegt dat ze
'ergens in november' zullen plaatsvinden, 12% noemt een andere datum en 46% zegt het
überhaupt niet te weten. Tot deze laatste categorie behoren vooral jongeren en lager
opgeleiden.
43% van de Nederlanders heeft geen idee wat de belangrijkste thema's bij de verkiezingen
zullen zijn. Met afstand het meest genoemde thema is de vergrijzing en de daarmee
samenhangende aanpak van de AOW; dit wordt door bijna één op de drie
Nederlanders genoemd. Daarna volgen kinderopvang en gezondheidszorg (beiden 16%). Men kon
hier maximaal 3 thema's noemen. Het thema vergrijzing speelt vooral bij burgers die binnen
10 tot 15 jaar van hun pensioen zitten. Het wordt door aanhangers van alle politieke
partijen als belangrijkste genoemd.
Als gevraagd wordt naar het belangrijkste thema voor de kiezer zelf komen ook hier de
vergrijzing en de gezondheidszorg als meest genoemd naar voren (beiden 13%; hier kon men
maar één thema noemen). Belangrijke thema's voor de kiezer zijn voorts de
koopkracht en de aanpak van criminaliteit (beiden 7%). Het volgens de partijprogramma's
zeer relevante thema kinderopvang wordt nauwelijks genoemd, evenals het
integratievraagstuk en de dreiging van terrorisme. Voor de jongere kiezers (onder 30
jaar) is onderwijs het belangrijkste verkiezingsthema. Een kwart van de kiezers weet
overigens geen enkel belangrijk thema voor zichzelf te benoemen. Van de jongeren tot 30
jaar is dat meer dan één op de drie.
Ook de in de diverse partijprogramma's gepresenteerde plannen, gericht op het betaalbaar
houden van de sociale voorzieningen in Nederland, zijn door de respondenten beoordeeld.
Het meest opvallend hierbij is dat het PvdA-plan om 65-plussers te laten meebetalen aan
de AOW onder potentiële PvdA-stemmers niet breed gedragen wordt. Dit is een
uitzondering: bij de mate van instemming met de genoemde plannen is er sprake van een
duidelijke overeenkomst tussen partijprogramma's en partijvoorkeur.
Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in
een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft
plaatsgevonden van 5 tot en met 14 september 2006, onder een representatieve steekproef
van 557 personen van 18 jaar en ouder.
Contact:
Cris Donze (c.donze@marketresponse.nl), tel: 033-3303333
Paul Fuchs (p.fuchs@marketresponse.nl), tel: 033-3303333
Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV