Volkswagen zet in op 2e generatie biobrandstoffen
(9/15/2006)
De toekomststrategie van Volkswagen met betrekking tot motoren en
brandstoffen spitst zich voor een belangrijk deel toe op
biobrandstoffen van de 2e generatie. Volkswagen investeert met het
oog daarop één miljoen euro in een bijzondere leerstoel
Biobrandstoffen aan de Technische Universiteit van het Duitse
Braunschweig. Tevens dringt Volkswagen bij de politiek aan op
belastingmaatregelen die het gebruik van deze brandstoffen stimuleren.
Een wolf in schaapskleren. Zo omschrijft Volkswagen topman Dr. Bernd
Pischetsrieder enkele biobrandstoffen van de eerste generatie. âDe
CO2-balans is in sommige gevallen zelfs slechter dan bij conventionele
brandstoffen. Desondanks spreekt men van biobrandstof en leidt
overheidsstimulering in een aantal gevallen zelfs tot verkeerde
investeringen. Volkswagen richt zich volledig op de 2e generatie
biobrandstoffen, zoals bio-ethanol en cellulose-ethanol, die
verregaand CO2-neutraal uit biomassa gewonnen worden. De bijmenging
van deze brandstoffen is technisch snel te realiseren en zorgt op
korte termijn al voor reducering van de CO2-uitstoot. Maar wil deze
brandstof écht een succes worden, dan zal herziening én Europese
harmonisatie van de verschillende belastingstelsels noodzakelijk
zijn.â
Forse investeringen
Volkswagen werkt al lange tijd intensief aan concepten om het gebruik
van fossiele brandstoffen terug te dringen en aan mogelijkheden deze
te vervangen. âVolkswagen richt zich momenteel op de industriële
productie van biobrandstoffen van de 2e generatie en is bereid om daar
flink in te investerenâ, verklaarde Prof. Dr. Jürgen Leohold, Hoofd
Research & Development bij Volkswagen. De door de Duitse overheid
aangekondigde stimuleringsmaatregelen tot 2015 voor biomass-to-liquid
en ethanol uit cellulose zijn een stap in de goede richting, maar
Volkswagen betwijfelt of dit voldoende is voor grote investeringen en
langetermijnplanning.
Afname uitstoot CO2
Tot de nieuwe generatie biobrandstoffen behoren de synthetische
biomass-to-liquid brandstof SunFuel(TM) en cellulose-ethanol, dat
gewonnen wordt uit complete planten en resten van planten, zoals stro.
Dit in tegenstelling tot de huidige generatie biobrandstoffen, die
hoofdzakelijk uit de vrucht van de plant wordt gewonnen. Bij de
ontwikkeling van de nieuwe generatie biobrandstoffen werkt Volkswagen
nauw samen met andere autofabrikanten, biotechnische ondernemingen en
olieconcerns. Met de volsynthetische brandstof SunFuel(TM) is sprake van
een volledig gesloten CO2-kringloop en een afname van broeikasgassen
met ongeveer 90 procent.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai