De NMBS-Groep versterkt aanwervingscampagne
15/09/2006
De NMBS-Holding versterkt haar campagne om nieuwe medewerkers aan te
werven. Tijdens de periode 2006-2007 zullen in totaal 2.500 mensen de
rangen van de Belgische spoorwegen vervoegen. Opdat deze campagne
optimaal zou renderen, is ze opgebouwd rond drie pijlers:
aanwervingsproces, diversiteit en communicatie. Zo werden diverse
initiatieven genomen om de doeltreffendheid van de aanwervings- en de
selectieprocessen te verbeteren. Anderzijds zal bijkomende aandacht
besteed worden aan de principes van diversiteit en gelijke kansen. Tot
slot wordt ze ondersteund door een doeltreffende communicatiecampagne
met, bovendien, de lancering van een specifieke website:
www.despoorwegenwervenaan.be
Als verantwoordelijke voor de aanwerving van alle nieuwe medewerkers
en als enige werkgever van het voltallige personeel van de NMBS-Groep
(NMBS-Holding, NMBS als spoorwegonderneming en Infrabel als
infrastructuurbeheerder), lanceert de NMBS-Holding een brede
aanwervingscampagne.
Dit jaar al bijna 900 vacatures ingevuld
De leeftijdspiramide voor de volledige groep is bijzonder atypisch.
Ongeveer 60 % van het personeel is immers 45 jaar of ouder. De komende
10 jaar zal 40 % van het huidige effectief van de NMBS-Groep met
pensioen gaan. Daarenboven doet de populariteit van de formules voor
deeltijdse arbeid (vooral 4/5e-stelsel) het effectief nog meer dalen.
Dankzij een recent akkoord in de paritaire subcommissie zullen deze
formules in de toekomst evenwel minder interessant worden.
Op 1 september 2006 werkten bij de NMBS-Groep 37.586 mensen, hetzij
36.145 voltijdse equivalenten. Tussen 1 januari 2006 en nu werden 884
vacatures ingevuld (waarvan 646 externe en 238 interne). Tegen eind
dit jaar zal de NMBS-Holding 1.500 personen hebben aangeworven. Het
totale aantal geplande aanwervingen voor 2007 bedraagt bijna 1.000. De
trend voor de komende jaren ligt in dezelfde lijn.
De NMBS-Groep moet de komende jaren het hoofd bieden aan deze
uitdaging. Aangezien alle andere Belgische ondernemingen door de
vergrijzing van de bevolking met hetzelfde probleem te kampen hebben,
wordt de concurrentie op de arbeidsmarkt onvermijdelijk sterker.
Brede waaier van aangeboden jobs
De NMBS-Holding biedt een brede waaier van boeiende jobs met
uitstekende perspectieven.
De Groep is vooral op zoek naar technici, bestuurders rangeringen,
seingevers, onderstationschefs, treinbegeleiders en treinbestuurders.
Daarnaast worden ook ingenieurs en informatici, adviseurs,
administratief en commercieel secretarissen en adviseurs rechtkundige
specialiteit gezocht.
De NMBS-Groep biedt een aantrekkelijk loon, werkzekerheid en talrijke
extralegale voordelen, zoals de mogelijkheid om gratis te reizen in
verschillende Europese landen.
De cultuur binnen de NMBS-Groep staat in het teken van teamspirit,
waarbij elke medewerker zich kan ontplooien binnen een stimulerende
werkomgeving. Bovendien biedt het spoor talrijke
carrièremogelijkheden, meer bepaald via interne promotie.
Om dit jaar en de komende jaren al deze medewerkers te vinden, werd
een aanwervingscampagne opgebouwd rond drie essentiële assen:
aanwervingsproces, diversiteit en communicatie.
Geoptimaliseerd aanwervingsproces moet vlotte doorstroming mogelijk
maken
Er werden diverse initiatieven ondernomen om de aanwervings- en
selectieprocessen te stroomlijnen.
Zo werd een beleid van proactieve aanwervingen geïntroduceerd op basis
van de verwachte uitstroom (« aging ») en de evolutie van de
behoeften. Dit moet ervoor zorgen dat last-minute aanwervingen
systematisch tot een minimum worden beperkt.
Bovendien werden zware inspanningen geleverd om de selectie- en
aanwervingsprocessen verder te informatiseren. Daardoor verlopen ze nu
een stuk sneller. Manuele verwerkingen werden zoveel mogelijk
geschrapt en er kwamen meer menselijke en materiële middelen.
De Groep is overigens geregeld aanwezig op scholen of jobbeurzen.
Voorts doet de NMBS-Groep onder meer een beroep op de openbare
tewerkstellingsdiensten (VDAB, BGDA, FOREM) die, via een
uitwisselingsakkoord, de publicatie van de aanbiedingen
vergemakkelijken.
Diversiteit
Bij deze aanwervingscampagne wordt tevens rekening gehouden met het
HR-beleid van de Groep, dat de grootste aandacht besteedt aan
diversiteit en gelijke kansen.
Het percentage vrouwen dat voor de Groep werkt, is laag (8 %). De
NMBS-Groep wil het aantal vrouwelijke medewerkers sterk uitbreiden om
zo de waaier van beschikbare competenties binnen het personeelsbestand
te verrijken.
Hoffelijkheid en openheid staan meer dan ooit bovenaan de agenda.
Tezelfdertijd richt de wervingscampagne zich ook op de Belgen van
buitenlandse origine, die een belangrijke bron van potentiële
medewerkers vormen.
Om de diversiteit binnen het bedrijf te vergroten, worden overigens
ook partnerships opgezet met de Federale regering, het Instituut voor
de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen en (onder andere) de Universiteit
Limburg.
Doeltreffende communicatiecampagne
De massale aanwervingen worden ondersteund door een opvallende
communicatiecampagne die samen met het agentschap VVL/BBDO werd
uitgewerkt.
Deze heeft twee doelstellingen. De groep positioneren als een
aantrekkelijke werkgever en meer en goed gekwalificeerde kandidaten
aantrekken.
Onderzoek leert dat 84% van de doelgroep niet weet dat de NMBS-Groep
aanwerft. Bovendien kent slechts 19% de troeven van de Groep. De
campagne wordt daarom gevoerd op twee niveaus. Enerzijds een algemene
imagocampagne die de misvatting moet rechtzetten dat de NMBS-Groep na
een periode van herstructureringen niet meer aanwerft. Maar
integendeel een een ambitieus en modern bedrijf binnen een groeiende
sector is geworden en opnieuw aanwerft. Anderzijds een tactische
campagne die naar specifieke beroepen zoekt.
De Groep speelt hierbij haar troeven uit. Jongeren zijn immers naast
werkzekerheid, uitdrukkelijk op zoek naar een goed evenwicht tussen
werk en vrije tijd en naar verantwoordelijkheid en
loopbaanmogelijkheden waarbij ze met collegas aan toekomstgerichte
projecten meewerken.
Concept
Voor deze campagne werd een bekend en populair gegeven uit de jeugd
van velen gebruikt: de elektrische treintjes. In de campagnebeelden
worden treinen en andere spoorwegelementen op ware grootte getoond,
maar de personages werden uitvergroot en op de voorgrond geplaatst. Zo
wordt de nadruk gelegd op de hoofdrol van de spoorwegvrouwen en
-mannen.
De beelden passen bij de aantrekkingskracht van de trein, zonder
romantisch of nostalgisch te zijn. De aandacht wordt gevestigd op de
trein van morgen, die zal rijden dankzij de inzet van mensen die
ijverig timmeren aan een toekomstgerichte onderneming.
De modellen, die de potentiële kandidaten voorstellen, zijn allemaal
medewerkers van de NMBS-Groep. Bij de keuze van de modellen werd ook
rekening gehouden met de diversiteit.
Alle beelden zullen verwijzen naar de internetsite
www.despoorwegenwervenaan.be die hiervoor speciaal wordt opgezet.
Interactieve website
Omdat jongeren bij het zoeken naar een geschikte baan zich bij
voorkeur informeren via het internet, lanceert de NMBS-Groep ook een
nieuwe internetsite die volledig in het teken staat van de
wervingscampagne. De naam van de site spreekt voor zich :
www.despoorwegenwervenaan.be. Deze site wordt de vitrine van de
jobaanbiedingen.
Via het menu kunnen geïnteresseerden vlot de jobaanbiedingen
overlopen, gerangschikt volgens het vereiste diploma of volgens type
van activiteit.
De site biedt bovendien heel wat informatie over de onderneming zoals
over haar structuur, loopbaanmogelijkheden en zelfs over het
aanvangsloon van de verschillende functies. Je vindt er ook
getuigenissen van huidige medewerkers over hun job bij de spoorwegen.
Websitebezoekers kunnen zich bovendien abonneren zodat ze automatisch
en onmiddellijk op de hoogte worden gebracht van de jobaanbiedingen
die aan hun criteria voldoen. De « melding» kan via e-mail of sms
worden verstuurd. Online solliciteren is ook mogelijk via een
invulformulier. De geïnteresseerden ontvangen dan een uitnodiging die
ze doorheen de volgende fasen van de procedure loodst.
""
NMBS