Experimenten Schiphol: kans voor omgeving
Platform nederlandse luchtvaar
Experimenten Schiphol: kans voor omgeving
Vandaag heeft de ministerraad ingestemd met een wetsvoorstel dat experimenteren rondom
Schiphol mogelijk moet maken. De essentie van het wetsvoorstel is dat vliegmethoden die
naar verwachting tot minder hinder leiden in de praktijk kunnen worden uitgeprobeerd. De
huidige stringente wetgeving staat dergelijke praktijkvoorbeelden in de weg. Het
wetsvoorstel, dat nu naar de Tweede Kamer gaat, is cruciaal voor de toekomst van de
omwonenden en daarmee ook voor de toekomst van Schiphol.
Echte vermindering van hinder is slechts kansrijk als de luchtvaartsector en de regio
gezamenlijk maatregelen in de praktijk kunnen uitproberen. Dat werkt beter dan het
bedenken van theoretische verbeteringen achter de (Haagse) tekentafel welke in het beton
van wetgeving worden gegoten. Als dan blijkt dat de maatregel niet helpt moet eerst de
wet worden aangepast.
Het huidige wetsvoorstel kent echter een groot bezwaar. Een experiment mag straks pas
worden uitgevoerd als vooraf is vastgesteld dat het niet tot meer geluidshinder leidt dan
nu. Het doel van een experiment is immers juist te onderzoeken óf andere
vliegmethoden in de praktijk wel of niet tot minder hinder gaan leiden. Leidt het tot
minder hinder, dan is het experiment geslaagd. Leidt het tot meer hinder dan is het
experiment niet geslaagd, gaat men terug naar de oude situatie of probeert men iets
anders dat wellicht wel werkt. Een experiment is geen experiment als de uitkomst vooraf
al is bepaald. Bovendien heeft het verleden aangetoond dat de totale omvang van de
geluidshinder vooraf niet precies vast te stellen is.
Een experimentwet die als voorwaarde stelt dat de uitkomst van het experiment vooraf vast
moet staan is een dode mus voor Schiphol én haar omwonenden. De Tweede Kamer, die
voorstander van experimenten is, kan dit nog herstellen.
Platform Nederlandse Luchtvaart