ADO Den Haag vraagt uitvoering Artikel 22 Reglement KNVB beker
Als gevolg van de ontstane situatie omtrent het KNVB beker-duel Türkiyemspor - ADO Den Haag, heeft ADO Den Haag vandaag de KNVB verzocht de uitslag van deze wedstrijd reglementair vast te stellen op 0-1. Reden hiervoor is dat het buiten de schuld van ADO Den Haag voor haar supporters onmogelijk is om dit duel bij te wonen.
Nadat de loting voor de tweede ronde van het toernooi om de KNVB beker had uitgewezen dat ADO Den Haag een uitwedstrijd diende te spelen tegen het Amsterdamse Türkiyemspor, is gebleken dat de accommodatie van deze zondaghoofdklasser niet voldoet aan de in het Bekerreglement vastgelegde eisen betreffende de lichtinstallatie.
Als gevolg hiervan heeft Türkiyemspor advies ingewonnen bij de gemeente Amsterdam, waarna bleek dat het Olympisch Stadion niet als mogelijke speellocatie kon worden beschouwd. Vervolgens heeft Türkiyemspor in overleg met Politie Haaglanden en ADO Den Haag voorgesteld de wedstrijd te spelen op het terrein van amateurvereniging VV Wilhelmus te Den Haag. Echter, hiervoor werd door de burgemeester van Den Haag geen toestemming verleend.
De burgemeester van Amsterdam besloot vervolgens de wedstrijd te laten spelen in de Amsterdam ArenA, waarbij als eis werd gesteld dat supporters van ADO Den Haag deze wedstrijd uitsluitend kunnen bezoeken middels een zogeheten treincombi. Naar aanleiding van dit besluit heeft ADO Den Haag zoals te doen gebruikelijk bij NS Chartertrains een offerte aangevraagd.
De door NS Chartertrains opgestelde offerte is gebaseerd op een specifiek voor dit duel vastgesteld eisenpakket, dat naar mening van ADO Den Haag buitensporig en disproportioneel is. Belangrijkste struikelblok vormt de inzet van een viertal treinen, waar bij een reguliere treincombiregeling slechts één trein voldoet. Uit veiligheidsoverwegingen verlangt men namelijk dat op een drietal plaatsen op het traject Den Haag Hollands Spoor - Amsterdam ArenA een reservetrein stand-by dient te staan. De kosten van deze vier treinen - gekoppeld aan de verplichhte inzet van extra NS-veiligheidspersoneel - leidtt tot exorbitant hoge additionele kosten, waardoor de prijs van een treincombikaart, afhankelijk van het aantal meereizende supporters, uitkomt op een bedrag tussen ¤ 75,- en ¤ 150,-. Naar de mening van ADO DenDen Haag een onacceptabele prijsstelling.
Los van dit financiële struikelblok werd ADO Den Haag door NS Chartertrains, KLPD Dienst Spoorwegpolitie en Politie Amsterdam-Amstelland voor de onmogelijke opgave gesteld binnen 24 uur de kaartverkoop voor dit bekerduel op te starten en tevens af te sluiten. ADO Den Haag heeft naar aanleiding hiervan voorgesteld de kaartverkoop te laten plaatsvinden gedurende een periode van drie dagen, waarna het aantal meereizende supporters bekend zou zijn. De drie eerdergenoemde partijen hielden echter vast aan de oorspronkelijk gestelde deadline. ADO Den Haag heeft hierop een laatste voorstel gedaan met betrekking tot de annuleringskosten behorende bij de oorspronkelijke deadline. Echter, dit voorstel werd door NS Chartertrains niet geaccepteerd.
Doordat de KNVB de Amsterdam ArenA inmiddels heeft vastgesteld als speellocatie van het bekerduel Türkiyemspor - ADO Denn Haag, houdt het niet kunnen organiseren van een treincombi impliciet in dat het supporters van ADO Den Haag niet is toegestaan de wedstrijd bij te wonen.
Omdat ADO Den Haag redelijkerwijs al het mogelijke heeft gedaan om de treincombi te organiseren, is zij van mening dat haar geen enkele blaam treft voor de ontstane situatie. Zodoende is ADO Den Haag van mening dat op grond van Artikel 22 van het Bekerreglement zulks dient te worden aangemerkt als een wedstrijdverbod in de zin van Artikel 12 van het Bekerreglement.
Als gevolg hiervan dient de uitslag van de bekerwedstrijd tussen Türkiyemspor en ADO Den Haag reglementair te worden vastgesteld op 0-1. In een brief heeft ADO Den Haag vrijdag 15 september de KNVB verzocht hiertoe te besluiten.
Noot voor de redactie (
ADO Den Haag
ADO Den Haag