Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
15 september 2006
Kosten invoering kilometerprijs dalen
Uit berekeningen in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat
blijkt dat de invoeringskosten van de kilometerprijs lager zijn dan waar in
2005 van werd uitgegaan. Dit is een signaal om in een hoog tempo door te
werken aan de invoering van de kilometerprijs in 2012. Dit staat in de
voortgangsrapportage Anders Betalen voor Mobiliteit, waarmee de
ministerraad op voorstel van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft
ingestemd.
Vorig jaar is de kilometerprijs door de Tweede Kamer goedgekeurd onder het
voorbehoud dat het technische systeem dat nodig is om de kilometerprijs te
innen niet te duur mag worden. Door bedrijven is berekend dat de kosten van
dit technische systeem lager zijn dan in 2005 is vastgesteld. Dat komt
vooral doordat voertuigapparaten eenvoudiger zijn geworden.
Bij de invoering van de kilometerprijs worden de motorrijtuigenbelasting
(MRB) en de aanschafbelasting (BPM) afgebouwd en in plaats daarvan wordt er
per kilometer betaald. Dit maakt een eerlijker systeem van betalen voor
mobiliteit mogelijk. Het is de verwachting dat de kilometerprijs ook
positieve effecten heeft op milieu, bereikbaarheid en verkeersveiligheid.
De kosten voor de invoering van de kilometerprijs gedifferentieerd naar
tijd, plaats en milieukenmerken vormen een belangrijk onderdeel van de
voortgangsrapportage. Hoewel nu duidelijk is dat de kosten voor het
technische systeem lager uitpakken, moeten de technische eisen aan het
systeem eerst precies worden vastgesteld om de kosten definitief in beeld
te krijgen. Dit vraagt om keuzes op de onderstaande punten:
De tarieven voor de kilometerprijs
Het omzetten van de huidige belastingen naar het nieuwe systeem
De verantwoordelijkheidsverdeling en de organisatie van de inning
De implementatiestrategie
De communicatie
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat werkt samen met maatschappelijke
organisaties en medeoverheden aan verschillende onderzoeken en studies,
zodat de noodzakelijke informatie voor de verdere uitwerking van de
kilometerprijs beschikbaar komt. Dit leidt waarschijnlijk komend voorjaar
tot een voorstel waarover de Tweede Kamer haar eindoordeel kan uitspreken.
RVD, 15.09.2006
Ministerie van Algemene Zaken