UWV: Onverwachte tegenvaller bij Polisadministratie
15-09-2006
Verslag van het overleg vakverenigingen-UWV van 11 september. Dat
reorganisaties aan de orde van de dag zijn, is ons allen natuurlijk
wel bekend. Deze zomer kwam daar nog eens een onverwachte tegenvaller
bij: ook bij de polisadministratie komt nu het grootste gedeelte van
de arbeidsplaatsen te vervallen. Dit was het belangrijkste onderwerp
van gesprek met het UWV van afgelopen maandag.
De verwachting is dat 227 medewerkers hun baan verliezen. Dat is voor
de mensen die het betreft natuurlijk een zeer naar bericht. Een groot
aantal was ook net vanuit een boventallige situatie geplaatst op de
afdeling polisadministratie. Je denkt dan weer vast werk te hebben
binnen het UWV en zekerheid voor de toekomst en dan valt dat zomaar
weg. En een dergelijk besluit komt uiteraard nooit op het juiste
moment: midden in de zomer. Een tijd dat de meeste van de collegas
niet meteen konden worden geïnformeerd en wij vanwege vakanties ook
niet direct konden reageren.
Het UWV heeft er wel goed aan gedaan door meteen openheid te geven
over het besluit dat was genomen. Het is een beslissing geweest vanuit
Den Haag om de arbeidsverledenbeschikking en het verzekeringsbericht
niet meer te verzenden. Hierdoor is een belangrijk deel van de
werkzaamheden van de afdeling Polisadministratie komen te vervallen.
Alhoewel UWV nog lang niet meteen duidelijkheid over alle gevolgen kon
geven, hebben zij met de snelle mededeling er in ieder geval voor
gezorgd dat de medewerkers nu zeker zijn van hun onzekere positie. Dat
is allerminst fijn maar je weet tenminste wel waar je aan toe bent.
Het UWV heeft aangegeven zich maximaal te zullen inspannen om iedereen
te herplaatsen. Misschien dat de contacten met de Belastingdienst hier
ook wat soelaas kunnen bieden. Als u op de polisadministratie werkzaam
bent, kunnen wij ons voorstellen dat u vragen heeft over uw positie. U
kunt dan uiteraard bij ons terecht. Behalve de ontwikkelingen bij de
Polisadministratie is afgelopen maandag ook gesproken over de
voorgenomen uitbesteding van de manbewaking en receptie. Het gaat hier
om 75 medewerkers. Daarover is afgesproken dat vakverenigingen en UWV,
en in een later stadium ook de overnemende partij, op korte termijn
rond de tafel gaan om de voorwaarden af te spreken waaronder de
overname kan plaatsvinden. Een vergelijk met de branche-CAO
Beveiliging is reeds gemaakt. Het is nu van belang dat wij inzicht
krijgen in de individuele afspraken die er tussen UWV en medewerkers
zijn.
Verder hebben wij nog gesproken over het functiewaarderingsproces.
Veel medewerkers hebben tegen de functiewaardering bezwaar gemaakt.
Omdat in een aantal gevallen er fouten zijn gemaakt in het proces is
besloten om alle zaken terug te leggen bij het management. Die mag nu
nagaan of alles zorgvuldig is gedaan en moet zonodig fouten die zijn
gemaakt in het proces herstellen. Binnen een termijn van een maand
moet het management duidelijkheid geven over de stand van zaken.
Kortom, wordt vervolgd. Wij houden u uiteraard op de hoogte.
Dit waren de belangrijkste items van het overleg. Daarnaast is nog een
scala aan onderwerpen de revue gepasseerd. Namelijk de SUWI-evaluatie,
verkiezingen medezeggenschap, leaseautos groep A en B, artikel 5
Sociaal Plan, beleid nevenwerkzaamheden, verplichte VUT met 62,
kinderopvang in de keuzeregeling, FPO Geweldsbeheersing en overgang
andere taken. Over veel van deze onderwerpen is niet zoveel te melden
behalve dan dat we vooral in schriftelijke discussies zijn verwikkeld
met het UWV. Als er interessante uitkomsten zijn te melden, laten wij
u dat uiteraard direct weten.
Belangrijk bericht voor medewerkers die overgaan naar de
Belastingdienst
Afgelopen vrijdag, 8 september, is er overleg geweest tussen
vakverenigingen, UWV en Belastingdienst om aanvullingen op het
convenant SUB te bespreken. In dit overleg is voor de ambtsjubilea een
aanvullende afspraak gemaakt en wordt de korting op de hypotheekrente
in twee jaar afgebouwd. Het eerste jaar bestaat nog recht op 100% van
de regeling en het tweede jaar 50%. Dit is een verbetering op het
convenant waar niets hierover was geregeld. Verder komt de
belastingdienst nog met een uitleg over de compensatie vervallen
tegemoetkoming ziektekosten en het extra bedrag boven op de
eindejaarsuitkering.
Heeft u vragen of opmerkingen over dit verslag? Dan kunt u contact met
ons opnemen. U kunt een mail sturen naar n.poelgeest@cnvdibo.nl of
bellen naar: 035-6460580
Dienstenbond CNV